Home Tryksager Når man ikke vil to’eren – men i stedet laver Gurubogen

Når man ikke vil to’eren – men i stedet laver Gurubogen

written by Nicolai Klingenberg 9. november 2016
Det her er manden. Bogen kommer lige om lidt. Den er faktisk netop kommet til salg...
Pin It

Jeg fik en henvendelse, som omhandle en deling af en nyhed. Nyheden var dog spændende nok til, at jeg ikke blot ville dele – men blive klogere. Derfor er dette interview med Jonathan Løw kommet i spil. Det er nu, du skal spidse øre og øjne, hvis du er – eller drømmer om – at blive iværksætter. Overskriften? Den er faktisk ikke helt ved siden af…

Det her er manden. Bogen kommer lige om lidt. Den er faktisk netop kommet til salg...

Det her er manden. Bogen kommer lige om lidt. Den er faktisk netop kommet til salg…

Jonathan – du har begået en bog, som er lige på trapperne. Hvad handler den om?
– Den handler dybest set om, hvordan vi skaber en meningsfyldt fremtid igennem iværksætteri, innovation og god ledelse. Én af hovedpointerne er, at nøglen dertil ligger i at begynde at være forandringsskabende frem for forandringsparate. Det vil sige, at vi skal være langt mere entreprenante og fokusere mere på kulturen og mindre på rigide systemer, styring og kontrol.

Vil du blive klogere? Så er det her bogen, du skal handle. Eller ønske dig.

Vil du blive klogere? Så er det her bogen, du skal handle. Eller ønske dig.


Og hvordan blev du inspireret til bogen?
– Jeg er iværksætter dybt ind i hjertet, og som iværksætter har jeg altid troet rigtig meget på mine egne idéer og virksomheder, men også tilstræbt at lytte meget til de kloge folk, jeg møder på min vej. Jeg har så konceptualiseret hele denne tilgang til lydhørhed under mit eget brand ”Listen Louder”. Skal man være tro imod den filosofi, så dur det heller ikke, at man kun udgiver sine egne bøger hele tiden med egne tanker og erfaringer. Jeg udgav for nogle år siden bogen ”Listen Louder”, der blev en stor succes, og så ville det jo være nærliggende at udgive en 2’er. Men det føltes bare ikke rigtigt, for jeg havde behov for at hente ny inspiration og viden – både herhjemme fra, men i høj grad også i udlandet. Det blev afsættet til GURUBOGEN, hvor jeg er taget på ”verdensturné” og har inviteret 100 førende iværksættere og ledere fra hele verden til at dele deres erfaringer med danske virksomheder og ledere.

Han slog muligheden op på sin blog, og tre personer slog til. Sådan startede et koncept, der i dag er et stort 2 cifret milliardbeløb værd.

100 af klodens dygtige iværksættere fortæller og tipper i bogen – hvad er de fleste af dem enige om?
– De er heldigvis også uenige omkring en masse ting i bogen, for det er ikke nogen bog med én rød tråd eller ét soleklart budskab. Når det så er sagt, så er de fleste af de 100 bidragsydere enige om, at kultur spiser strategi til morgenmad. Det vil sige, at det først er, når vi virkelig skaber en innovativ og i nogle tilfælde disruptiv teknologi, at vi kan lykkes med at udleve vores strategier samt udnytte de mange spændende teknologier, der findes rundt omkring i verden.

Endnu en dansker - Thor Angelo

Endnu en dansker – Thor Angelo


Derudover kan man sige, at et fælles mantra for bogen kunne være noget i stil med: Tænk stort. Handl småt. Fejl hurtigt og billigt.
Mange af guruerne taler for at være drevet af et større “purpose” her i livet, de store tanker, men samtidig om vigtigheden af, at man arbejder på en måde, hvor man meget hurtigt kommer i dialog med sine potentielle kunder og udvikler produkterne sammen med dem frem for til dem. På den måde undgår man at udvikle de forkerte produkter og services, og man fejler hurtigt i processen og dermed også billigere.

Det vil sige, at nogle iværksættere har for travlt med at komme internationalt, inden de for alvor har bevist deres business case og gjort den klar til skalering. Omkring 80% af alle iværksættere knækker nakken på den del.

Hvad har overrasket dig mest ved historierne?
– Fornemmelsen af at vi mangler international viden og læring herhjemme. Jeg er dybt inspireret af de 40 udenlandske bidragsydere og det perspektiv, de har på verden. Vi har herhjemme brug for at tænke mere globalt, og det kunne jo passende starte ved, at vi læser nogle af de skarpe tanker og metoder, som udlandet har, og som vi kan lære af og kopiere ind i en dansk kontekst og måde at tænke og arbejde på.

Theis Søndergaard - medstifter af blandt andet Vivino

Theis Søndergaard – medstifter af blandt andet Vivino


Din egen favorithistorie i bogen?
– Brian Cheskys er oplagt på den måde, at han har opbygget et verdenskendt brand i form af Airbnb, men startede ligesom de fleste andre innovative og entreprenante mennesker: Med et problem.
Hans problem var, at han ikke havde råd til huslejen, så han udlejede tre luftmadrasser og en portion morgenmad i lejligheden. Han slog muligheden op på sin blog, og tre personer slog til. Sådan startede et koncept, der i dag er et stort 2 cifret milliardbeløb værd. Brians historie viser, hvorledes verdens store virksomheder i fremtiden også er dem, der tager fat i store problemer og løser dem på en intelligent og simpel måde.

Endelig tænker jeg, at det altid er en god idé at starte op sideløbende med eksempelvis et studie.

Og hvad beskæftiger du dig selv med?
– Jeg er vel det, man kalder serie-iværksætter og foredragsholder. Jeg deler mine 18-års erfaringer som iværksætter igennem foredrag, rådgivning og PR. Nogle gange er jeg ude og holde foredrag for virksomheder omkring entreprenant tænkning og disruption. Andre gange sidder jeg og laver PR for en spændende startup eller vækstvirksomhed, og så har jeg nogle faste forpligtigelser i form af min rolle som næstformand i Dansk Iværksætter Forening samt blogger på Berlingske Business og Finans.dk. Så på den måde går dagene jo også hurtigt. 

Steve Blank © 2012 Eric Millette, All Rights Reserved  www.EricMillette.com  415-750-9999 USA

Steve Blank © 2012 Eric Millette, All Rights Reserved www.EricMillette.com 415-750-9999 USA

Hvornår er man klar til at blive iværksætter, hvis man spørger dig?
– Det er man altid, men der er jo også grader af iværksætteri. Da jeg var 9 år, var jeg iværksætter i den forstand, at jeg etablerede en tombola ved den lokale brugs og udlovede mit brugte legetøj som præmier. Det var jo også at sætte iværk, men selvfølgelig ikke ligefrem en skalerbar forretningsmodel.
Derudover har jeg erfaret, at menneskelig modenhed også er en fordel for at blive en god leder. Så det er nok meget fornuftigt, når forældre foreslår deres børn først lige at gøre eksempelvis gymnasiet færdigt. Ikke kun på grund af den faglighed, man tilegner sig, men også som led i at blive et lidt mere modent menneske.
Endelig tænker jeg, at det altid er en god idé at starte op sideløbende med eksempelvis et studie. På den måde har man en økonomisk sikkerhed og kan bygge det op stille og roligt frem for eksempelvis at prøve at tvinge produkterne ned i halsen på kunderne, fordi man er max presset for at komme igennem den næste måned rent økonomisk.

Jørgen Mads Clausen - dansk erhvervsmand, iværksætter og tidligere administrerende direktør for Danfoss-koncernen

Jørgen Mads Clausen – dansk erhvervsmand, iværksætter og tidligere administrerende direktør for Danfoss-koncernen

Dit bud på den største fejl, de fleste begår?
– Altså rigtig mange produkter og services fejler jo, så man skal tænke i problemer at løse frem for produkter. Finder du et væsentligt problem, som nok mennesker oplever, og løser du det på en brugervenlig måde, så har du en potentiel succes.
Derudover oplever jeg ofte det, man kalder ”premature scaling” med et dyrt begreb. Det vil sige, at nogle iværksættere har for travlt med at komme internationalt, inden de for alvor har bevist deres business case og gjort den klar til skalering. Omkring 80% af alle iværksættere knækker nakken på den del.

Camilla Ley Valentin fra Queue-it Foto: Jonas Pryner Andersen

Camilla Ley Valentin fra Queue-it
Foto: Jonas Pryner Andersen

Slutteligt – hvornår og hvor kan bogen købes, og hvad koster den?
– Det kan den fra dags dato via www.gurubogen.dk og i alle landets boghandler. Den kan købes som hardcover, e-bog og lydbog. Den er på 444 sider, så der er masser af substans og kvalitet at hente. Det er ikke blot endnu en lille e-bog med en række fluffy råd.
Den koster fra 140 til 299 kr. alt efter formatet. Og man kan i øvrigt downloade et længere gratis uddrag på gurubogen.dk også.

Brian Chesky fra Airbnb

Brian Chesky fra Airbnb

Tre hurtige til Jonathan Løw: 

Hvad byder din kommende vinter på?
– Jeg har faktisk taget fri hele december måned for at gå i barndom og fornemme julestemningen. Så det glæder jeg mig enormt meget til – og jeg kan mærke, jeg også har brug for det.

Må vi se et foto fra din telefon og høre lidt om motivet?
– Det måtte I gerne, hvis jeg tog nogle billeder, men det gør jeg så at sige aldrig. Så Instagram er ikke der, jeg har mine følgere..

Jonathan Løw - i et foredrag

Jonathan Løw – i et foredrag. Men ikke et foto fra hans telefon.

Hvor og med hvem har du sidst fejret noget stort?
– Jeg fejrede min dejlige far i den forgangne weekend. Vi spiste brunch på et lokalt sted. Ved ikke om det var stort, men det var dejligt og meningsfyldt. Jeg søger den lille magi i hverdagen, og så er jeg nok privat fan af det nære, fordi mit arbejdsliv er så internationalt og ”stort”.

My Pleasure inspirerer på Facebook

Pin It

Related Articles