Home Automobiler Bayerische Motoren Werkes formidable 4’er: BMW 440i Coupé X-Drive

Bayerische Motoren Werkes formidable 4’er: BMW 440i Coupé X-Drive

written by Nicolai Klingenberg 14. december 2016
Pin It

BMWs 4-serie Coupe er blandt den sydtyske fabriks yngste medlemmer med en lancering i 2013. Den er ikke så sportslig som en decideret sportsvogn – men, det er altså meget god underholdning for en gentleman, hvor børnefælden er klappet. Vores trofaste testkører Rasmus har været på farten igen, i en BMW 440i X-drive Coupé.

On location!

On location!

Det første, der springer i øjnene, er ironisk nok, at BMW’en ikke falder i øjnene. For den er diskret, hvilket understreges af den grålige farve, vores testbil har. Samtidig er den rummelig. BMWs 4 coupé er den store mellemklasse, hvilket betyder, at den i volumen læner sig op ad VW Passat. Og der er rigelig plads på bagsæderne, ligesom bagagerummet er stort nok til både bagage fra både kone og børn.

Side-fotografi

Side-fotografi

Når det er sagt, så står den – blandt de biler jeg nogensinde har prøvet med så god plads – som den absolut mest sportslige. Det skyldes, at den er bestykket med en 6-cylindret rækkemotor på 3 liter, som leverer 326 heste og 450 nm i trækket. Der er dobbeltturbo, som giver et skønt massivt træk fra bunden. Som kronen på værket er der BMWs sublime X-drive; Et system hvor der permanent trækkes på baghjulene, men hvor der ved behov slås træk på forhjulene til, så alle fire hjul hjælper til. Det gør blandt andet, at denne bil med plads til familien, rammer – hold fast – 100 km/t på blot 4,9 sekunder.

Hold godt fast! Du rammer 100 hurtigere, end du kan sige Bayerische Motoren Werke

Hold godt fast! Du rammer 100 hurtigere, end du kan sige Bayerische Motoren Werke

BMW har ifølge vandrørene (bank-bank / knock-knock; hørte du det?) arbejdet intensivt på at skabe en større lyddæmpning. Og meget kan tyde på, at vandrørene taler sandt, for den er faktisk så støjsvag, at jeg glemte at slukke motoren, første gang jeg steg ud. Udefra høres de seks cylindre dog, men komforten i kabinen er kræs for familien. 12-årige Frederik faldt således i søvn, da han skulle med som prøvepassager. Selv en voksen mand sidder fint omme på bagsæderne, om end det er en mindre udfordring at skulle ind bag forsædet. For børn er coupé-fænomentet dog ofte et hit, når de får deres egen hule bagerst i vognen, hvor der er plads til iPads og andre nymodens legesager.

Nymodens legesager. Eller...

Nymodens legesager. Eller…

Brug for at transportere noget andet end børn? Så smid bagsædet ned.

Brug for at transportere noget andet end børn? Så smid bagsædet ned.

Nok om bilens rummelige kvaliteter – lad os rette blikket på sportsligheden. Og den er til at føle på. Vejgrebet er fantastisk samtidig med, at den ikke føles tung. Det er letkørt, det er effektive bremser, og der er tale om en helt fantastisk acceleration. Vores testudgave er udstyret med shiftpads til manuel styring af op- og ned gearing, som fungerer godt. Det gør automatgearet også. Tankerne om at vælge manuelt gear er dog besnærende – det, at skifte gear, er ganske enkelt en stor del af kørslen, og netop det at være en mere aktiv del af denne bil er absolut skønt.

F1 - ikke blot en tastaturtast, men også et gearsystem

F1 – ikke blot en tastaturtast, men også et gearsystem

To voksne mænd på forsæderne kan dog mærkes i accelerationerne. Ser vi i forlængelse heraf, om det giver mening at gå ned i motorstørrelse, vil svaret være nej. Ifølge fabrikken hedder accelerationen til 100 km/t for en langsommere model 7,3 sekunder – og forskellen mellem 4,9 og 7,3 sekunder er magiske tre cifre stor. Faktisk vil bilens sportslige islæt være elimineret. Den langt mindre BMW M2 går til 100 km/t på 4,5 og koster lidt mere end 4-coupeen. Ser vi på BMWs smukke 6-serie af coupéer, lyder præstationerne mellem 4,2 og 5,3 sekunder. Fakturaen på disse biler er dog i en helt anden liga – i underkanten af to millioner kroner for en veludstyret model.

Hvad Rasmus lyttede til? Kig på displayet

Hvad Rasmus lyttede til? Kig på displayet

Det er altså svært at finde en tilsvarende model i sortimentet hos fabrikken, der både er rummelig, sporty og samtidig kun ligger i den – ja- ”dyre” ende af feltet og ikke den uopnåelige. Dermed har modellen fyldt sin rolle perfekt ud, og står som det oplagte valg, for køberen med hang til en ekstraordinær køreoplevelse, sans for kvalitet – og ikke mindst status som både far og gentleman på samme tid.

"Tag den store"

“Tag den store”

Rundt om testbilen – BMW 440i Coupé X-Drive

Testbilen

Testbilen

Motor: 2979 ccm slagvolumen. 6 cylindre, rækkemotor. 326 heste, 450 nm. Dobbeltturbo. 0-100 km/t: 4,9 sekunder. Topfart: 250 km/t, elektronisk begrænset. Gear: 8-trins steptronic, kombination mellem automat og formel-1 gear. X-Drive: System hvor firhjulstræk slår til, når det er nødvendigt. Derved spares brændstof og dæk. Systemet er anbefalelsesværdigt. Pris: Vores testbil koster 865.300 som basis. Hertil kommer ekstraudstyr for omkring 200.000 kroner, som dog ikke tæller navigation. En realistisk, udmærket udstyret model, vil koste omkring 1,2 million. Priserne starter dog ved 567.000, hvor det skal bemærkes, at disse modeller har så beskeden effekt, at det sportslige islæt forsvinder.

Vinter-tid

Vinter-tid

My Pleasure trækker på alle fire her

Pin It

You may also like