Home Skoda WEB-TV: Den med den overraskende tur i en Skoda Kodiaq

WEB-TV: Den med den overraskende tur i en Skoda Kodiaq

written by Nicolai Klingenberg 11. december 2016
Pin It

Jeg er ganske sikker på, at du har løftet din øjenbryn en smule, da du så ordet Skoda i overskriften. Er du som jeg barn fra firserne og født i 70’erne, så vil du vide, at netop det navn har været essentielt i mange vandende vittigheder. Men er det ikke på tide, at give brandet en chance? Så absolut. Og det har det faktisk været længe.

Her har du den nye Skoda Kodiaq. Og en vindmølle. Og vi er ikke i Holland.

Her har du den nye Skoda Kodiaq. Og en vindmølle. Og vi er ikke i Holland.

En bekendt sagde for nylig til mig, at han havde præsenteret idéen om en Skoda for sin svigerfar, som var i markedet for et nyt køretøj. Denne svigerfar havde peget på sin skjorte og sagt, at det altså ikke var Iceman. Nuvel. Sammenligningen kunne i øvrigt ikke være mere “off”, hvis du spørger mig – og det er ikke fordi, at sammenligningen gik på klæder og biler, men på grund af den – i mine øjnene – håbløse devaluering og sammenligning de to brands i mellem. Men lad os komme på hjul.

Fænomener som branding, brandværdi samt de associationer et brand giver folk, har fascineret mig i årevis. Nogle formår at gøre et nyt produkt eller brand cool og hipt, så snart sagen introduceres. Andre forsøger det samme, men fejler grumt. Men kan man blive mere hip med tiden? Det vil jeg mene. For ti år siden havde jeg nok ikke kunne se mig selv i en Skoda, men i dag er sagen en anden. Blandt andet på grund af den nye Skoda Kodiaq. Er jeg på vej ned for at skrive under på en slutseddel? Nej. Er jeg begejstret og imponeret? Det kan du tro.

Nydelig førerplads. Lyst læder - og stof for den sags skyld - virker på mig.

Nydelig førerplads. Lyst læder – og stof for den sags skyld – virker på mig.

Række to.

Række to.

En persons opfattelse af et brand, hænger også sammen med, hvorvidt vedkommende hviler i sig selv – og ikke lader sig påvirke af, hvad andre mener og synes, når det kommer til valg af for eksempel en bil. Hvis man vil føle sig flov over at køre Skoda, er det ikke bilen, den er gal med, men derimod personens egen selvopfattelse. I sådanne tilfælde bliver det “brandet”, der er herre over personen – og ikke omvendt. Men kan man ikke fravælge, hvis man mener, at et produkt ikke er pænt, af dårlig kvalitet eller har et design eller en udformning, som ikke tiltaler en? Sagtens. Det er dog en anden snak.

Frontlys

Frontlys

Ekkodalen.

Ekkodalen. Ja, altså på grund af den heftige pladsmængde

Tag et kig på Skoda Kodiaq. Hvis du kan lide SUV’er, så er jeg sikker på, at du vil kunne lide denne her vogn. Platformen kender vi i øvrigt fra andre modeller med andre navne hos VW og Seat, men her handler det altså om Skoda. Men hvad er forskellen? Størrelsen. Kodiaq ER større – og kan for eksempel fås med tre sæderækker. Det kan de andre ikke.

Nydelig, designet gearvælger.

Nydelig, designet gearvælger.

Designet? Det tiltaler mig. Det er maskulint, det er råt, og det hørmer af “her kommer jeg” (uden guldkæder i øvrigt). Den indvendige plads er enorm (bagagepladsen tæller 720 liter for en variant med to sæderækker), og interiøret er lækkert. Vi blev fragtet fra fly til testbiler i en Skoda Superb, som har et noget mere konservativt interiør – Skoda Kodiaq er således en velindrettet SUV.

Ganske velskabt baglys

Ganske velskabt baglys

Listen over udstyr er enorm. Du kan til eksempel få 360 graders kameraoverblik, så du kan se alt omkring dig, når du skal parkere. Du kan desuden tilkøbe et system, der stopper bilen automatisk, når du bakker ud, såfremt nogen eller noget måtte dukke pludseligt op, mens risikoen for Bilkabuler mindskes på bagdørene, når de yngste åbner dørene, grundet en plastanordning i døren.

Lur lige på knapperne yderst til højre og venstre - de er en del af skærmen. Personligt er jeg mere til en fysisk knap.

Lur lige på knapperne yderst til højre og venstre – de er en del af skærmen. Personligt er jeg mere til en fysisk knap.

Måtte der være bøvl eller uheld på køreturen, er det ligeledes muligt at komme i direkte kontakt med en kompetent Skoda M/K, som kan guide en videre i forløbet – servicen skal dog ingenlunde ses som en conciergeservice. Opkoblingsmulighederne er talrige, og fungerer både til Android og Apple, og har du en båd på slæb (eller campingvogn, men det første lyder bedre), så findes der en særligt trailer-assistance, som gør parkeringen nem.

Jeg tror, vi kommer til at se en del af disse på de danske veje

Jeg tror, vi kommer til at se en del af disse på de danske veje

Du kan måske fornemme, at jeg er ganske begejstret for det her køretøj. Skoda selv fortæller, at det har taget fire år at udvikle bilen,  og man har været i gang i to år med at skabe en mere designorienteret profil. Der er tale om value for money – ingen tvivl om det. Prisen er ikke fastlagt endnu, men rygterne lyder, at startpriserne vil ligge på omkring 350.000 kroner – det er dog ikke officielle rygter.

Okay - det er ikke overvældende, men det er til aflæse. Det er nok det mest konservative ved bilen.

Okay – det er ikke overvældende, men det er til aflæse. Det er nok det mest konservative ved bilen.

All right – Skoda Kodiaq er value for money. Men du får også masser af plads, fedt design, lækkert infotainmentsystem, masser af sikkerhed og en heftig mængde komfort. Og jeg vil mene, at du nemt kan være bekendt at køre Skoda. Bilen kommer til Danmark omkring marts-april, og så skal du vide, at modellen er opkaldt efter en bjørn, som har til huse (og skov) ved Alaska.

Ved møllen igen.

Ved møllen igen.

Kommer du til at se mig i en Skoda en dag? Jeg er på ingen måde afvisende overfor idéen. Du kan læse meget mere om bilen hos Skoda her

My Pleasure giver dig bjørn på her

 

Pin It

You may also like