Home Automobiler Kia Stinger – bilen der løftede brandet til helt nye højder

Kia Stinger – bilen der løftede brandet til helt nye højder

by Nicolai Klingenberg

Jeg er netop kommet hjem fra en flot tur til Milano i Italien. En ny bil skulle præsenteres, men det var ikke en traditionel lancering eller bil for den sags skyld. Hos Kia beskrev man “happeningen” som et af de vigtigste øjeblikke i nyere tid. Tag vel imod Kia Stinger.

Jeps. Den holder.

Jeps. Den holder.

Det hele begyndte faktisk tilbage i 2010, hvor Kia begyndte at slå sig mere på design. Man var – og er – fint klar over, at Kia hidtil har været et mærke, som fokuserede på pris og value for money. Mærket var måske lidt kedeligt og det henvendte sig mere til dem, der “bare skulle have en billig bil”, og dem findes der mange af.

Præsentation

Præsentation

Nå. I dag vil man dog mere som brand. Faktisk taler man om en ny æra, og fra nu af handler Kia også om følelser, passion og lidt mere luksus. Det er store ord, men der er noget om dem. Ikke kun med den nye lancering, men i de seneste år synes jeg, at mærket har markeret sig som værende mere end dem med de billige eller kedelige biler – tag eventuelt et kig på deres Pro Ceed eller deres Optima.

Næsebor.

Næsebor.

Og efter en flot tale fra en af Kias topchefer ruller en vigtig del af den nye identitet ind på scenen i form af en rød Kia Stinger. Og ved du hvad? Den er mega flot! Den er sporty, men uden at være brutal eller vulgær. Den er ung, men uden at være påtaget, og synes jeg, den er reel. Den signalerer ikke noget, den ikke er.

Samling!

Samling!

Men hvad er den? Kia er klare i spyttet. Man ville IKKE skabe klassens hurtigste GT, men man ville skabe en gran turismo, som skulle være særdeles komfortabel at køre. Også på de lange ture. Det faktum har jeg endnu ikke haft mulighed for at afprøve, men jeg kan fortælle dig, at der er plads til fem i bilen – og fem personers bagage, såfremt du ikke skal have bordtennisbordet og symaskinen med.

Rummeligt bagagerum

Rummeligt bagagerum

Det ville være det nemmeste i verden at designe noget vulgært, mens det raffinerede kræver noget helt andet. Kia Stinger er da heller ikke dumpet ned fra himlen, men er blevet skabt af Peter Schreyer. Han har tidligere designet hos Audi. Det havde også været nemt at skabe noget, der lignede en million, men egentlig bare var “the look”. Sådan er det heller ikke med Stinger. 

Ud af hangaren, Stinger...

Ud af hangaren, Stinger…

Du får nemlig baghjultræk (firehjulstræk er også en mulighed), fire afgangsrør, men også minimum 200 hestekræfter. Disse kommer fra en den eneste dieselmotor, som Kia Stinger kan fås med – den er på 2,2 liter, men min umiddelbare tanke er, at en vogn som denne skal have en benzinmotor. Her kan du vælge en variant på 2,0 liter med 255 hestekræfter eller gå all in med en 3,3 liters V6 sag med dobbeltturbo og 370 hestekræfter. Sidstnævnte motor sender dig til 100 kilometer i timen på 5,1 sekund – det er ikke hysterisk hurtigt, men husk nu, hvad Kia selv sagde længere oppe.

To af de fire...

To af de fire…

En af de tre.

En af de tre.

Uanset hvilken variant du vælger, kan du glæde dig over, at Kia Stinger kommer med automatgear. Der er otte gear i denne “kasse”, og har du mod på selv at rumstere med sagerne, så er det muligt via kontakterne, som er placeret flot bag rattet. Kabinen skulle være ekstra støjsvag grundet en ultrahård undervogn, og du kan indstille selv samme undervogn til din kørestil med indstillingerne Eco, Sport, Sport+, Comfort og Smart.

Mere interiør. Og det er alt andet end jævnt.

Mere interiør. Og det er alt andet end jævnt.

Kia er desuden glad for sikkerheden. Stinger fås med et hav af sikkerhedsudstyr, som tæller alt fra træthedregistrering til nødbremsesystemer, overvågningssystemer til blinde vinkler og meget meget mere. På lir-og-gear listen finder vi i øvrigt et informativt head up display med vigtige køreoplysninger, trådløs opladning af telefon i midterkonsollen, Bluetooth, infotainmentsystem med syv tommer skærm og seks højtalere (du kan nemt opgradere til et Harman Kardon system med 15 højtalere og subwoofer under forsæderne).

Mit skud...

Mit skud…

Kias skud...

Kias skud…

Vi er ved at være ved vejs ende. Vi har kigget på bilen, snuppet et par fotos og spekuleret på priserne. De er nemlig ikke på plads endnu. Det bliver selvsagt et vigtigt element, men hvis missionen har været at skabe en ny image-vogn, som skal være med til løfte Kia op på et mere emotionelt niveau, hvor design, æstetik og livsstil spiller en rolle, så synes jeg virkelig, at missionen er nået.

Modsat retning - anden farvel

Modsat retning – anden farvel

Og ved du hvad? Ham chefen der talte og præsenterede Kia Stinger virkede oprigtig begejstret – ikke kun for vognen, men også for sit virke. Jeg mistænker den nye “mentalitet” i firmaet for også at være medvirkende til hans og forhåbentlig også andre medarbejderes tilfredshed. Det er nu mest interessant at beskæftige sig med noget, der ikke kun omhandler praktik, men også mere emotionelle aspekter samt den vigtige passion, som bør være til stede i alt, hvad vi rumsterer og beskæftiger os med. I øvrigt blev Kia Stinger tiltaget en realitet, grundet biksens ageren efter “No guts, no glory” tankegangen.

Blink-blink

Blink-blink

Vognen rammer Danmark i fjerde kvartal i år. Jeg skal gerne holde dig opdateret.

My Pleasure på Facebook

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.