Home Ure Breitling DC-3 – historisk flyvemaskine og 500 Navitimere

Breitling DC-3 – historisk flyvemaskine og 500 Navitimere

written by Nicolai Klingenberg 9. marts 2017
Pin It

Det er ikke kun gamle biler, som får masser af kærlighed. I denne skrivelse med dertilhørende video skal vi nemlig i luften med Breitling. Kender du lidt til ure, vil du vide, at det firma har begået et hav af alliancer – personligt vil jeg mene, at de har lavet for mange – men af og til rammer de ganske fint plet. Det er tilfældet her. Hvorfor? Fordi det handler om historie. Breitling har flotte traditioner til luftens helte, og i den forbindelse har biksen kastet lidt kærlighed – og penge – efter en ældre flyvemaskine. Tag vel imod Breitling DC-3.

“Vi lander om ti minutter – forvent flot kommercielt fremstød og 500 ure med nummerering!”

Historien kort? Breitling har bakket om en gruppe entusiaster, som købte et DC-3. Der er tale om et propelfly med to motorer – en model, der blev lanceret tilbage i 1935, og som var med til at revolutionere måden, vi rejser med fly på. Gennem tiden blev der bygget 16.000 eksemplarer, og langt de fleste blev købt af store luftfartsselskaber, som mokkede indkøbene ind i flyflåden.

Det er da ganske flot og nostalgisk

I dag mener man, at der er mindre en 150 flyvedygtige eksemplarer tilbage, hvoraf Breitling DC-3 er et af disse. Den specifikke model blev oprindeligt leveret til American Airlines i 1940, og blev først brugt af det amerikanske militær i perioden 1942 til 1944, hvorpå de kommercielle selskaber overtog flyet i forskellige perioder.

Forfra.

I nyere tid blev flyet opkøbt af en gruppe vintage-flytosser, som satte flyet i stand med (økonomisk) hjælp fra Breitling, hvorfor flyet også har de klassiske Breitling farver i dag. Anledningen er ikke ren nostalgi, for flyet bliver nu brugt til flyshows. Videotid? Det kan du tro!

Året i året er også Breitlings store DC-3 tur, som er en “jordomrejse”, hvor maskineriet vil flyve rundt og vise sit værd – forvent stop i mellemøsten, Indien, det sydøstlige Asien, Nordamerika og Europa. Start og slut finder – ganske passende – sted i Genève, og turen varer fra marts (det er nu!) til september. Undervejs vil der være talrige stop i spil, som skal fungere som events – og har man held i klokkeværket, vil det også være muligt at komme med ombord.

Ruten

Og indmaden..

Men bliver der ikke tale om et ur-mæssigt spin-off? Naturligvis. Breitling er glad for store klokker, hvorfor du kan overveje, om du vil blive en af de 500, der kan spænde et Navitimer af stål om armen. Diameteren lyder på en klassisk Breitling diameter på 46 millimeter, og bagsiden af uret vil have en gravering med Breitling DC-3 World Tour logo.

Og bagsiden med graveringen.

Vil du have uret? Så skal du vente til efteråret, for Breitling er gået Speedmaster i bedene (i en light version), hvorfor urene først skal rejse med rundt på kloden i flyet. Til gengæld vil hvert ur så leveres med et særligt certifikat, som vil være underskrevet af piloten.

Pilotreference

Mere blev det ikke til i denne omgang. Du kan læse mere hos Breitling

My Pleasure i skyerne

Pin It

You may also like