Home Living Nicoline Durup om sexede uderum, tatar, markiser og familievirksomheden

Nicoline Durup om sexede uderum, tatar, markiser og familievirksomheden

written by Nicolai Klingenberg 7. april 2017
Pin It

Mød Nicoline Durup. Hun har rumsteret med – og gjort karriere i – modebranchen. Hendes familie har dog også en virksomhed, som beskæftiger sig med noget ganske andet end mode. I hvert fald indtil nu. I dag har Nicoline nemlig vinket farvel til “fashion” for i stedet at træde ind i familievirksomheden – og ud i uderummet. Der er dog fine elementer fra fortiden, som lever videre i nutiden. Det handler om at satse, gøre noget knapt så sexet langt mere sexet – og at tro på sine idéer…

Nicoline – du har arbejdet ganske begejstret med mode førhen. Nu arbejder du med en anden form for tekstiler?

– Haha. Det er bestemt også en måde at anskue min nye karriere på. Jeg har i mange år været overbevist om, at jeg skulle slå mine folder i modebranchen.  Jeg har blandt andet arbejdet med PR for Stella McCartney i London og stiftet eget PR bureau i København. Men livet går sjældent, som man forventer, og i 2016 gik jeg officielt ind i vores familievirksomhed Profil Markiser. Noget af et karriereskift, som bestemt har kostet blod, sved og tårer. At gå fra mode til markiser har ikke været nogen nem beslutning. Heldigvis sidder jeg her, et år efter min indtrædelse, med en følelse af, at det er det den helt rigtige beslutning. Jeg ser rigtig mange muligheder i vores familievirksomhed (faktisk flere nu end jeg gjorde i 2016), og jeg har store ambitioner for, hvor vi skal bevæge hos hen fremadrettet.

Du er altså havnet i familievirksomheden. Var valget baserer på en følelse af pligt eller…?

– Jeg vil formulere det sådan her: Jeg har aldrig følt mig forpligtet til at gå ind i Profil Markiser, men min beslutning var baseret på stærke familiære følelser, hvorfor valget i dag forpligter.
Jeg er vokset op med markiser. Fået det ind med modermælken. Leget bolsjebutik af gamle dugrester. Siddet i bilen og ventet på min far, mens han var på kundebesøg og spist mine havregryn søndag morgen i mit barndomshjem, alt imens kunder gik huset rundt. Vores hjem var jo ét stort markiseshowroom.
Profil Markiser skal ikke gå til grunde, den dag min far ikke gider mere, så det føles meget naturligt at drive virksomheden videre – om end det bliver ud fra et helt nyt markise mind-set.

Far og datter.

Hvad mangler du fra den gamle modeverden?

– Jeg savner helt sikkert det overhalingsspor, modebranchen konstant arbejder i og dens meget beundringsværdige evne til at provokere og teste nye perspektiver af. Faktisk savner jeg nok mest den kunstneriske tilgang til mode.
Når det er sagt, så er jeg kommet frem til, at det, som rent faktisk begejstrede mig allermest ved modebranchen, og det som formentlig har gjort, at jeg stædigt har holdt fast i “branchen”, har været dens evne til at skubbe til grænser. For mig handler det ikke om tøjet, tekstilerne eller sæsonens farver og snit. Det handler om at skubbe til den verden, vi lever i – og lige præcis dét ønsker jeg at bringe med videre til markisebranchen. Jeg vil skubbe lidt til folks opfattelse af markiser – og ikke mindst uderummet.

Hvis man følger lidt med i jeres senere tiltag, så hørmer det langt mere af feelgood og livsstil end “sol- og dugafskærmning”. Er det et farligt sats?

– Det korte svar er ja. For det er et sats. Men hvis du ikke tør satse, så er der heller ikke mulighed for at vinde (så meget). Når det er sagt, så ligger der selvfølgelig grundige overvejelser bag den nye strategi, som handler om, at placere markisen i en større designkontekst, men samtidig fokusere på det som er essentielt for kunden: Flere udetimer på terrassen i selskab med venner og familie.
I dag forlanger vi som forbrugere langt mere end ’bare’ et godt produkt. Der skal være et større mening med det hele. Markisebranchen har egentlig bare været utrolig langsom til at fange den tendens. Med netop de briller på synes det at fokusere på livsstil og ’feelgood’ ikke som et så vildt sats, men med skyklapper på i branchen er det bestemt et sats, og vi kan allerede mærke, at det kræver meget energi at være ’firstmover’ på netop det område.

Hvad er de største satsninger af nyere dato?

– Min helt store satsning i 2017 er vores nye kampagner, som udelukkende portrætterer vores medarbejdere. Ingen markiser, ingen snak om praktiske løsninger og funktionalitet. 100% emotionel markedsføring. Dét er sats, som jeg bestemt har haft lidt ondt maven over.

Og hvad siger den første generation til disse?

– Det første min far sagde var: ”Husk nu, vi sælger markiser ikke medarbejdere”. Netop den reaktion er jo et fantastisk eksempel på de to verdener og generationer, som mødes netop nu. Heldigvis har jeg en far, som trods hans lidt traditionelle marketing mind-set, er åben for nye ideer og perspektiver, så han har givet mig ansvaret 100 %.

Det handler om mennesker

Medarbejderne har også taget godt i mod de nye tiltag. De fleste er jo min fars generation, og selvfølgelig har de rystet på hovedet. Men jeg har en fornemmelse af, at den energi, forandring og nye mind-set jeg kommer med og pirrer deres nysgerrighed, hvorfor de har taget godt i mod min nye strategi.
Responsen på de nye tiltag er jo en anden ting. Hvordan har den været?

- Den har faktisk være overvældende. Det lyder skørt. Men jeg kan mærke, at kunderne er begejstret – og vigtigst af alt kan identificere sig med vores nye måde at italesætte uderummet på. Jeg har fået e-mails fra kunder, som roser min meget personlige tilgang til vores e-mail markedsføring. Men jeg blev ekstra glad i låget, da jeg for nyligt viste kunder rundt i vores showroom og erfarede at den terminologi de brugte til at beskrive det, de så og følte var taget direkte fra vores ordlyd i de nye kampagner. Netop den oplevelse bekræfter mig i, at jeg har fat i noget.

Hvis jeg siger Studio P, hvad siger du så?
– Studio P er min online, kreative tænketank, hvor jeg fremadrettet ønsker at inspirere, italesætte og berette om de forretningsmæssige udfordringer, jeg står overfor i forbindelse med mit arbejde som kreativ direktør i en sæsonpræget nichebranche. Men udover det, er Studio P også ét af mange tiltag mod målet om at sætte uderummet på landkortet ved at blogge om geniale uderumsløsninger og lækre produkter. Studio P er på mange måder Profil Markisers forlængede arm og en del af min strategi om at gøre markiser mere sexede. Her kan jeg samtidig få taletid – for jeg taler en hel del… Kig eventuelt med på Studiop.dk

Dump fra Studiop.dk

Kan man tale om, at Profil Markiser i dag er klassens frække – og mere moderigtige – dreng M/K?
– Du kan helt sikkert godt tale om, at vi er klassens frække, mere moderigtige og ikke mindst MODIGE dreng. Markisebranchen er på mange måder konstitueret af de samme type virksomheder, hvor særlig pris har været (og til dels stadig er) den drivende faktor. Det kræver derfor lidt mod og en portion provokation, hvis man ønsker at spille på andre værdier end pris. Min ambition er at gøre Profil Markiser til et livsstilsbrand med uderummet som hjertebarn. Vi er der ikke helt endnu. Men vi er godt på vej.

I er ganske begejstrede for udelivet – hvordan får man så mest ud af netop udelivet i årets sæson?
– Danskerne elsker udelivet. Temperaturen skal ikke meget over 10 grader, før vi sætter os på terrassen og nyder et glas kølig hvidvin. Som markisevirksomhed er vores udfordring selvfølgelig, at vi i Danmark ikke har så mange måneder om året, hvor solen skinner, og at vi langt fra er sikre på at sommeren bliver varm. Derfor er min ambition også at tale om, hvordan vi bruger uderummet, når det regner og er koldt.

Vi har de sidste par sæsoner slået et slag for varmelamper. For med en varmelampe kan du forlænge timerne på terrassen -og dermed sæsonen. Sidste år eksploderede vores salg af varmelamper – og i år har vi fået en Bluetooth version, så du kan styre varmelampen med din smartphone.

Hvis jeg siger sommerevent, hvad tænker du så?

- Så siger jeg: ”Vi ses i uge 27 & 28 i Tisvildeleje!”
I samarbejde med stylist Sidsel Zachariasen og hendes butik Seasons i Tisvildeleje, er vi i fuld gang med forberedelserne til et stort sommer event i juli måned. Den 14. juli holder vi jazz-event for kunder og bekendte, så sæt kryds i kalenderen og følg med på Facebook.

Og er der ikke noget med, at du også er havnet i et mentorforløb af en art?

– Korrekt. I efteråret 2016 blev jeg udvalgt til High Performance Talents – et særligt mentor og talentprogram for 25 håndplukkede unge med lederpotentiale. Når jeg kigger tilbage, kan jeg godt se, at jeg nok altid har haft en naturlig evne til at lede og til at forstå mennesker. Men det er først nu, hvor jeg er blevet en del af HPT og bliver coachet af spændende lederprofiler som Morten Albæk, Christian Stadil og Kim Christensen, at tiøren for alvor er faldet. Lederrollen interesserer mig helt vildt, og jeg er af den klare opfattelse, at god ledelse i fremtiden vil skille de succesfulde fra de ikke-succesfulde virksomheder.

Slutteligt – hvornår er man M/K parat til en flot markiseløsning fra dig?

- Nu. I dag. I morgen. Jeg plejer altid at opfordre kunder til at slå et smut forbi vores store showroom i Lynge. Her kan man få en fornemmelse af produkterne – og ikke mindst hvordan man bruger dem i samspil.

Tre hurtige til Nicoline Durup:

Hvad byder dit forår på?

- En tur til Cannes med min bedre halvdel Frederik. Jeg har boet i Sydfrankrig og elsker den stemning og energi, de sydfranske byer har at byde på. Vi tjekker ind på et dejligt hotel på La Croisette, drikker rosé og spiser tatar. Vi skal egentlig bare nyde stemningen, livet og hinanden.
Forår og også lig med markisetravlhed. Så mit forår byder helt sikkert også på lange dage på kontoret.

Må vi se et ikke-markise relateret foto fra din telefon og høre lidt om dette?

– Jeg bor tæt på Ofelia Beach i København og elsker mine morgenture med mine to gravhunde Vincent & Viola. Vi møder alle turisterne på vores vej langs Operahuset, Amalienborg, Kastellet og den lille havfrue.

Fra ringeapparatet

Hvor og med hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid?
– Jeg elsker god mad! For nylig spiste Frederik og jeg på den franske bistro Lalala på Christianshavn. Den kan varmt anbefales. Er du på New York’er kanter, så book bord på den cool restaurant CouCou.

Få styr på dit udeliv hos Profil Markiser her

Rul den virtuelle solhat ud med My Pleasure på Facebook

Pin It

You may also like