Home VW WEB-TV: My Pleasure tog til Tyskland for at køre ny Volkswagen Arteon

WEB-TV: My Pleasure tog til Tyskland for at køre ny Volkswagen Arteon

by Nicolai Klingenberg

Her skal vi omkring en ny bil, som du bestille nu – og få leveret i august. Navnet er Volkswagen Arteon, og den havde jeg fornøjelsen af at prøvekøre under tyske himmelstrøg. De første tegninger så dagens lys for fire år siden, konceptbilen blev præsenteret for to år siden – og nu lever Arteon endeligt. Det fejrer vi med web-tv!

Arteon i en R-Line variant – det et den mest brutale at se på. Og dyreste at købe. Priser og sådant finder du længere nede…

Spørger man producenten selv, vil de sige, at der er tale om en  avant-garde grand turismo. Hvad betyder det? Spørger ud mig betyder det en lav, langstrakt og forholdsvis bred frækkert. 4,86 meter lang, 1,87 meter bred og 1,42 meter høj.

Lang og lækker.

Nå – vi skal også have en video. Den har Bertel Henning Jensen i øvrigt skudt og klippet.

Folk har det med sværge – eller i hvert fald at hælde – til forskellige brands, og som det nævnes i videoen, får du mere udstyr og større motor for pengene, hvis du vælger en Arteon. Jeg vil dog også mene, at du får noget, som færre har – selvsagt i begyndelsen, da bilen er ny, men også på den længere VW bane, da Volkswagen Arteon er mærkets eneste gran turismo af sin slags.

Her er det den anden variant, der kommer til Danmark: VW Arteon Elegance. Den er lidt mindre brutal – og mere “corporate”

Vi kører i R-Line. Det er den af de to varianter, der kommer til Danmark – og R-Line er den tungeste og mest sporty af de to. Topmodellen i R-Line vil koste 725.000 kroner, og med i den pris følger et flot hav af udstyr som blandt andet tæller særlige kofangere, 18 tommer fælge, sort “himmel” i kabinen, alcantara/læder sæder, særligt rat, chrome-belagt udstødning – og mere. Meget mere.

R-Line indeni. Interiøret er mørkt, neonfrit og af høj kvalitet. Tysk på den dunkle, men uskumle måde

Jeg sidder overordentlig godt på køreturen – både foran og bagi – selvom bilen er relativt lav, har man højt til loftet på bagsæderne. Der er plads til tre, men jeg vil mene, at bilens bagsæde er bedste tjent med to passagerer. Dermed kan midterarmlænet også tages i brug.

R-Line bagfra

I videoen nævner jeg lidt om motorerne – og vil du have noget “mindre”, skal du altså vente. Har du derimod mulighed for at køre den store benzinmotor (med 280 hestekræfter) eller den store dieselmotor (med 240 hestekræfter), får du VW’s 4Motion system med, som trækker flot på alle fire hjul.

Lyden mærker du ikke meget til – det er et af de mest støjsvage køretøjer, jeg har kørt i på det seneste, og du skal have bilen i sportmode før du hører lidt mere. Testbilen er dog monteret med tyve-tommer fælge, som pynter gevaldigt, men de støjer og gør de ujævnheder i vejen mærkbare.

Bagenden på en testbil. Nydelig, elegant og lettere potente med de store, men underspillede udstødningsrør.

Teknologisk set er Volkswagen Arteon godt med. Og mere til. Systemerne handler om komfort og sikkerhed – og brugervenlighed. Fremfor kun at kunne vælge køreprogrammer, kan du nu også vælge at gå en smule over de øvre grænser (sport bliver dermed til “ekstra sport” om man vi) og under de nedre grænser – egentlig handler det nok mere om den visuelle lækkershedfaktor, hvor man “slider” mod højre eller venstre på det elektroniske display, men derudover kan du faktisk justere på virkelige mange forskellige faktorer. Måtte du blive nødlidende under kørslen kan bilen nu – under de rette vejforhold – nu også bringe dig ind til siden. Førhen ville bilen stoppe sig selv og aktivere advarselslyset. 360 graders kamera? Jeps. Det findes også. Det samme gør intelligent fartkontrol, head-up display, stort infotainment system og gennemført flot digital instrumentering.

Infotainment

Alle varianter kommer dog med rammeløser ruder, som giver et mere let, men også eksklusivt look. Og de er ikke af den slags, der blafrer eller klaprer, når du smækker døren. LED lygter og små, skarpe bak-lamper giver et hvis ikke semi-futuristisk så i hvert fald eksklusivt og nutidigt udseende. Du kan i øvrigt også vælge et flot panoramatag med soltagsfunktion.

Elegance…

Og R-Line

Du kan læse mere om Volkswagen Arteon her

My Pleasure citerer: “Yup, bilen er ny og 24 tommer alu…” på Facebook

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk