I sidste uge tog jeg turen til Skjoldnæseholm, da jeg var blevet inviteret til intet mindre end en dansk verdenspremiere. Der var tale om en ny golfbil for dem, der vil have lidt mere end de andre – og der var dømt nytænkning.

En vinder i midten - og noget andet til højre og venstre.
Der findes mig bekendt ikke nogen eksklusive golfbiler, men til gengæld er resorts og baner over hele kloden tætpakket med sløve og ganske uraffinerede vogne til de golfspillende M/K’ere. Garia har haft nogenlunde samme opfattelse af sagerne, og det første til et startskud, der lød tilbage i 2005. Vejen har dog været lidt snoet siden da, og projektet har ændret form flere gange, men nu er målet nået. Og der er tale om et hole in one, hvis du spørger mig.

Skal du med? Jeg sværger, jeg har vundet Le Mans. Flere gange!

All right. Tom K og NK. Foto: Ulrik Jantzen
- Baby lad mig putt den for dig…
Jeg har selv spillet golf, siden jeg var seks år. Og jeg har holdt pause, siden jeg blev 13. Men svinget sidder der stadig, og jeg slår væsentligt længere end dengang. Til gengæld sker det, at bolden stikker i en anden retning end beregnet, og således vil en Garia være på sin plads. Det skal dog samtidig siges, at jeg er af den skole, hvor selv en manuel golfvogntilhørte folk med gangbesvær eller en alder +65, men tiderne ændrer sig jo.

En svært limiteret Garia - næste dag var den smeltet.
Bag designet står Anders Lynge – en ung, dansk mand med hang til design af den firehjulede slags. Han er hentet direkte fra designskolen, og hvis dette er ilddåben, kan han efter min mening springe konfirmationen over. Den er i hus. Succesen altså. Alt er nytænkt – lige fra hjulophæng til LED-baglygter, og er du til læder, fås sæderne naturligvis også i dette materiale. Og i flere farver. Forruden er opvarmet, soltaget åbner, så de kørende får luften i ansigtet, der er installeret køleboks til vådt og tørt, og en champagnekøler har fundet sin plads mellem de to pladser.

Anders Lynge was here.
Vogntøjet koster fra 14.500 euro – og det er mere end en normal golfbil. Til gengæld får du meget mere end en normal golfbil, og ser man på de eksklusive golfspilleres forbrug på de imagesignalerende produkter, så er Gariaen langt fra noget, der skal tænkes over – der shoppes ure til det dobbelte, biler til det tidobbelte, og så kan den jo også bruges på privat vej og matrikel.
Alu'er til dyret - fås som 10 og 12 tommer. Og endda også i matsorte.
Well done Garia & Co.
Bonusinfo: Garia bliver fremstillet i Finland på selv samme fabrik, som laver Porsche Boxster og Porsche Cayman, Gariaen har elektronisk speedometer, den kan personliggøres efter alle kunstens regler og ejerens ønsker.
Du kan bikse og customize på www.garia.com
2 comments
Kan der monteres gyllespreder på´en 😉
Alt kan vist lade sig gøre “at a price”. Jeg ved, at den nu også fås med nummerplader til gadekørsel. Om der skal et anhængertræk og udvidet kørekort til, ved jeg dog ikke, TK. 🙂