Home Medier med mere Når der er trafik i fashion

Når der er trafik i fashion

by Nicolai Klingenberg

Lige før modeugen kunne det vel nærmest kun være sin plads med et lille indlæg om en virtuel samarbejdspartner – Modebevægelsen. Jeg er ikke modeblogger, men af og til ryger der indlæg ud om ekvipering – eller nyindkøbte sager. Og mon ikke også der ryger et indlæg ud fra og om modeugen.

Logo - fås endda i flere farver.

Nuvel – initiativtagerne til Modebevægelsen har en mission, som kort fortalt går ud på at samle en lang række modeblogs i et katalog, så alle kan få glæde af de skriverier, der alligevel ligger derude og lurer. Omend der har været heftig debat omkring seriøsiteten og indholdet på diverse modeblogs, og bloggernes rolle som eksperter eller det modsatte, synes jeg, du skal kigge forbi og lure nærmere på det store udvalg. Og apropos snik-snak om modebloggere, så har Modebevægelsen fået følgende ord med på vejen.

Et hurtigt snapshot fra toppen - skifter jævnligt. Kig selv forbi, og se.

Modebevægelsen har fundet frem til omkring 300 mere eller mindre flittigt skrivende, og en del af disse er samlet på sitet. Der er flere på vej – og skriver du meget eller lidt om mode, kan du jo alliere dig med ”bevægelsen”. Kommer du med på vognen, kan du se frem til trafik, opmærksomhed og måske lidt inspiration til din garderobe. Hvad der mere konkret kræves, kan du se her.

Primært kvindeblogs, men alle må læse med - og melde sig til.

You may also like

15 comments

Cecilia 4. august 2010 - 17:30

Jeg synes simpelthen at deres layout er så grimt og uoverskueligt. Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er en eller anden der har tænkt “hey, måske skulle vi fikse det lidt, når vi nu gerne vil fremstå som professionelle”.

Reply
Kasper 4. august 2010 - 19:37

Kære Cecilia!

Tak for din feedback & skarpt formulerede kritik. Vi ved, at vores design / layot skiller vandene. Nogle foretrækker hierarkiske menuer og spalter, der holder samme bredde. Andre foretrækker et mere dynamisk layout.

Vi har benchmarket brugeradfærden på månedsbasis — og det vil sige en brugervolumen, der tæller det dobbelte af fx Sirene.dk — og resultatet er, at brugerne — loyale, tilbagevende såvel som nye — opholder sig 1,2 gange længere på vores site ift. de anonymsierede internationale dataset, vi har adgang til inden for samme segment.

Hvilke sites inden for samme segment mener du har et godt layout og godt interface?

Alt godt,

Kasper, Modebevægelsen

Reply
Kasper 4. august 2010 - 19:39

Og lige et spørgsmål mere — hvilken browser bruger du? Og hvad er din skærmopløsning?

Reply
Kasper 4. august 2010 - 19:47

Og lige et spørgsmål mere — hvilken browser bruger du? Og hvad er din skærmopløsning? Hvis den er under 1280 i bredden, hvilket kendetegner mindre end 8 procent af vores brugere, så er det klart, at du finder layoutet forvirrende. Men hellere præsentere billeder i en solid størrelse for 92% af de besøgende end skalere de visuelle ambitioner ned.

Reply
Kasper 4. august 2010 - 22:07

@Martin — god idé. Blogs for mænd sætter vi på to-do. Kategorierne er der jo allerede i linkkataloget: livstil, accessories, skønhed, osv.

Reply
Martin 4. august 2010 - 21:57

Var det ikke muligt at lave kategorier for de forskellige blogs?

Jeg gider ikke pløje mig igennem en masse kvindeblogs, hvis jeg kan undgå det. Ellers en super god idé, godt at få samlet relevante sider og info et sted!

Reply
Nicolai Klingenberg 4. august 2010 - 22:03

God idé, Martin. :O) Jeg tror også det kommer, men udbuddet af blogs til mænd er ikke nær så stort som det feminine udvalg.

Det samme gør sig egentlig også gældende på magasinfronten, hvor en del mandemedier har drejet nøglen om (FHM og Arena). Jeg bliver dog ved med at blogge, hvis det er nogen trøst. ;O)

Reply
Cecilia 7. august 2010 - 17:44

Hej Kasper,

Jamen det var da godt for jer, at jeres brugere opholder sig længere tid på sitet end på f.eks. sirenes. Som så er et modeblads website, og jeg kan ikke rigtig se sammenligningen, men nuvel.

mht browser. Jeg bruger fx Googles i dag, på arbejdet IE og Safari, og guess what – jeg synes stadig layoutet på modebevaegelsen.com er mega uoverskueligt. Mangen en design/medie.stud. kunne gøre det bedre, og du kan sikkert få det gratis, hvis de kan få merit til et projekt på uni/skolen/højskolen. Og min skærmopløsning er fin, men mange tak for din bekymring.

Du kan evt kigge på wgsn.com hvis du gerne vil have min mening om et layout der virker… Set i forhold til det marked du ønsker at tiltrække.

mvh

Reply
Kasper 7. august 2010 - 18:52

Kære Cecilia!

Tak for dit indspark. Du fejllæser mit indlæg, når du skriver/tolker, at vores brugere er længere tid på Modebevægelsen end på Sirene.dk.

Jeg skriver, at vi sammenligner vores besøgsstatistik med markedsledende anonymiserede benchmarks.

Æstestik skiller ofte vandene, og det gør sig også gældene hér. Jeg synes fx, at WGSN er jævnt kedeligt — men pudsigt nok holder midterspalten siger under 800px.

Hvorfor vil du ikke ud med din konkrete skærmopløsning, det forstår jeg ikke?

Medie- og designstruderende har traditionelt ikke det store begreb om konverteringsoptimering og ATOS-optimering, indtil de har været igennem en række større projekter og arbejdet solidt med analysebaseret webudvikling.

For at opsummere– jeg har lyttet, men finder din anonyme kritik letkøbt og triviel. Og dit alternativt til layout jævnt kedeligt. Beklager!

Alt godt,

Kasper

Reply
Kasper 7. august 2010 - 20:08

Hov — kige et spørgsmål mere. Går din kritik primært på forsiden? Eller gælder den også undersider, som fx denne om Copenhagen Fashion Week?

__

__

De fleste regner med, at brugerne begynder på forsiden, men for langt de fleste sites, er det kun 20-30% der begynder dér.

Alt godt,

Kasper

Reply
Cecilia 7. august 2010 - 20:44

Det er nemt for mig at kritisere dit værk, I know. Min kritik går lige pt efter din forside ja, Og så kan det godt være at div polls viser hint og dette, det er helt op til dig, og hvis du synes din forside er smuk og nyskabende, by all means keep it 🙂 Skal jeg være ærlig, synes jeg heller ikke din underside funker optimalt, faktisk var det første mit øje så dine google ads. Og det er vel indholdet du gerne vil have i fokus?

Jeg nævnte wgsn fordi de også arbejder med flere columns…den er måske nok lidt blah, men den er fx mere overskuelig. I går efter den slags layout som der bruges på div. nyhedssites. Det er interessant, men det virker bare ikke helt optimalt (endnu) på jeres site. Og det er øv, for jeg synes det er en god ide I prøver af.

Et simpelt fix, for at gøre det mindre rodet, ville være at putte den store kolonne i venstre side, så have en medium, og til slut kunne der være en helt tynd en. Dertil kunne du forstørre din top-margin på dine sub-headings, forøge white-space og give et mere clean break mellem dine sektioner.

mvh

Reply
Kasper 8. august 2010 - 10:12

Hej igen, Cecilia!

Siden er faktisk netop konverteringsoptimeret til at få kliks til Google Ads, det er jo det, vi lever af — kombineret med 1) gøre folk nysgerrige efter at læse mere; 2) blive længe på sitet.

Jeg kan godt følge din idé om at lade den redaktionelle sektion i midten rykke mod venstre. Alternativt kunne man dræbe venstrespalten, som den er nu helt. Det ville lede til en mere overskuelig forside — et layout, jeg har valgt til undersiderne.

Jeg forstår ikke, hvordan du kan sige, at vores design ikke virker. For det afhænger jo af, hvilke mål vi gerne vil opnå.

Og her er ATOS (Average Time on Site) vigtigt. Loyalitet lige så — altså at folk vender tilbage for at få et hurtigt overblik over, hvad der er sket inden for modeblogs — og det virker! Folk er længe på sitet og de kommer tilbage.

At folk, der har læst design, så synes layotet er skidt, fordi det ikke er stilrent nok og fremtræder rodet, ja. Det er ok med mig.

Men de 60.000 brugere, der har været forbi de første par måneder har altså førsteprioritet.

Alt godt,

Kasper

Reply
Kasper 8. august 2010 - 10:15

Btw — for ikke at virke helt teflonbelagt, så gi’r jeg gerne dine whitespace- og øget margin-forslag et skud!

Reply
James Thorpe 8. august 2010 - 19:39

Det er jo (nærmest) pinagtigt komisk, Cecilia, at du kritiserer Bergholt, som er en af landets skarpeste inden for intelligent trafik og informationsarkitektur, for dårligt design, og så hiver noget, der ligner Odsherreds Kommunes hjemmeside anno 1999 op af hatten som eksempel på godt design.

Reply
Kasper 11. august 2010 - 13:10

Og så lige for at lukke sagen herfra (EOD, som vi sagde i de gode gamle dage), så fik skrev Anna Ebbesen, som er digital rådgiver hos Advice Digital — og analytiker af modebranchen og modeblogs — følgende i dag på Kommunikationsforum.dk:

“Modebevaegelsen.dk er i øvrigt blevet super flot -”

Så nogle af design- og modeprofferne synes altså ikke, at det er helt så skævt, som Cecilia gør.

Alt godt,

Kasper

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk