Home Porsche 912 Sommervognen er i hus

Sommervognen er i hus

by Nicolai Klingenberg

Vinduet ned og volumen op – 2011 står i vintagevognens tegn, og et nyt rullende objekt er netop blevet tilføjet til samlingen af materielle goder”¦

Strik a pose - nu mangler vi bare lidt grønt på trætoppene.

Det var med en anelse bekymring, jeg satte mig bag rattet i vognen. Den er fra 1967, og sådan en årgang er alt andet end comfy, når jeg sammenligner med dagligdagsvognen a.k.a. JUKE’en. Med crusiehastighed hjemtog jeg vognen fra Vest(sjælland). Tonerne skrattede fra Blaupunkt’en, det inderste spor blev valgt og med spor af spænding i kroppen lærte jeg så småt 912’eren at kende.

Jeg kunne ikke finde et passende "miljø", men blev i sidste ende nogenlunde tilfreds med de fældede træer.

Mit kendskab til motorer begrænser sig til størrelse – og hvad den kører på. Altså et minimum. Til gengæld skulle jeg mene, at 912’erens motor skulle være nemmere og billigere at reparere på i forhold til en 911’er (syv-ni-tretten). Til gengæld må jeg så undvære nogle hestekræfter, men jeg fik den billigt, da motoren var flyttet om bagi, og eftersom tændingsnøglen sidder til venstre for rattet og ikke til højre (bare rolig, det var et forsøg på at være morsom).

William Shatner havde en del med 911 at gøre - jeg holder mig pt. til 912.

Det var designet – og fabrikatet – jeg faldt for. Jeg synes, at Porsche har lavet nogle af verdens smukkeste biler, og designet holder selv fire årtier efter det blev sendt på de daværende tidspunkt langt mindre trafikerede veje.

Krom på bagen - og så er jeg ganske tosset med hældningen eller den nedadgående kurve, om du vil.

Med en længde på 4,1 meter, en bredde på 1,6 meter og en højde på 1,3 meter er pladsen sparsom, men for pokker hvor er det en fantastisk følelse at sidde tæt på vejbanen med solen i det Ray-Ban tildækkede ansigt og nyde forårets begyndende lune.

Porsche 912 blev i følge min novice research produceret fra 1965 til 1969.

Da det hvide lyn (som om) har 44 år på bagen er der selvsagt nogle småting, der skal justeres og fikses. Det er en del af charmen ved ældre biler (der bilder jeg mig i hvert fald ind), så som nyslået medlem af Porsche 356 Club Danmark vil jeg forsøge at udvide netværket med en småreparations-kyndig. Ved du et og andet om ældre vogne af fabrikatet Porsche, skal du være velkommen til at slå på følgende taster: nk@my-pleasure.dk

 

You may also like

31 comments

Anders 25. marts 2011 - 07:47

Fattigmandsmodellen, men ikke desto mindre del bil, som jeg personligt drømmer om. Netop fordi, at det er inden for økonomisk rækkevidde for de fleste.

En smuk, smuk bil. STORT tillykke!

PS: Hvor fandt du den henne – altså på nettet, bekendte, nørd-forums eller hvordan?

Reply
Klingenberg 25. marts 2011 - 08:18

Tak Anders! :o) Jeg fandt den på nettet, men er allerede i kontakt med dem, der ved alt om modellen. Mere info følger! 🙂

Reply
Lars Christensen 25. marts 2011 - 08:49

Stort tillykke med vognen. Glæder mig til at læse mere om livet med en 912’er da jeg selv har gået med tanken om en sådan.

Reply
Anders 25. marts 2011 - 09:12

Jamen dog Hr. Klingenberg. Stort tillykke og velkommen i “veteran-klubben”.

Reply
Peter A. 25. marts 2011 - 09:15

Smuk sag! Og god stil med en 912’er! På en eller anden måde lidt Don Draper agtig – selv om den er fra slut 60’erne. Klær dig sikkert super!

Reply
Carl Johan 25. marts 2011 - 09:29

Den er simpelthen ualmindeligt fed! Tillykke med den – IRL er den mindst lige så lækker.

Reply
Christoffer 25. marts 2011 - 09:49

Mangler du sparring er du altid velkommen på flat6.dk eller early911.dk

Mvh cdschou

Reply
ST 25. marts 2011 - 10:00

Tillykke med den lille ny, NK. Så mangler du blot kørehandsker og blød hat 😉

Reply
Iggy 25. marts 2011 - 10:05

Tillykke med den – virkelig flot. Dejligt at se en original vogn fra det gode årti. Fed og sjælden farve – er den også original? Udstødningen ser en kende modificeret ud – men det vil du forhåbentlig dele med os. Mit første gode råd – køb en klassisk Becker Mexico – den passer ideelt til bilen.
Så ses vi om onsdagen til klassikertræf.

Iggy

Reply
kat 25. marts 2011 - 12:20

nice! welcome to the club:-) I’ll look for you in my rear view mirror;-)

Reply
Thomas 25. marts 2011 - 12:24

Tillykke med den – den er rigtig lækker! Hvad hedder og hvor kan jeg købe den bog du har om Porsche 912? God weekend.

Reply
klovniegetcirkuz 25. marts 2011 - 12:26

hi klingenberger

foorrygende droche du der har fået krejlet dig ;O)

køreluffer & laber hat udleveres på strandlyst mod fremvisning af blæreslæde

chill in peace

Reply
Kristian Jørgensen 25. marts 2011 - 14:11

Stor respekt! Det er jo det forunderlige ved sådan en Porsche; “ikke-indviede” kan sgu’tte se forskel på, om det er en 911 eller ej. Men hvad den mangler af kræfter kompenserer den jo så rigeligt for med ren og skær sjæl.

Reply
Karl 25. marts 2011 - 19:51

Wow! Great car! 🙂

Reply
Brink 26. marts 2011 - 08:07

Det er uden tvivl en super flot bil..øv jeg er misundelig (-:

Reply
Klingenberg 26. marts 2011 - 11:12

@Brink: Tak – jeg giver en tur, hvis det skulle være! 🙂
@Karl: Danke! ;O)
@Kristian: Hørt – en 911’er er kvikkere og dyrere, men jeg holder mig til cruiserhastighed og semi-blød hat. Lyden fejler dog ikke noget – to nye Weber kaburator er monteret. På ingen måde af mig dog…
@Klovn: Jeg er klar – hvornår skal årets tur mokkes ind? Giver du lige lyd?
@Thomas: Mange tak – den hedder blot Porsche 912, og jeg mener, det er en udvidet instruktionsbog. 🙂
@Kat: Sure thing – I look forward to the wedding! Are you bringing the 356?
@Iggy: Farven er en originalfarve, som jeg har hørt det, men den er dog ikke født i denne farve. De andre sager må jeg lige sætte mig ind. Klassiker onsdag lyder lige i øjet – ringer du med nærmere info?
@ST: Begge dele er faktisk i hus – nu skal jeg så lige se, hvordan et look tager sig ud. Det skal jo helst ikke ligne en rullende skolekomedie… 🙂
@Christopher: Det lyder rigtig spændende – og jeg har hørt lidt andre steder. Om muligt må du gerne maile mig på nk@my-pleasure.dk
@Carl Johan: Tak næsten-nabo. Du var jo den første, der så den! 🙂
@Peter: Tak – og ja, en anelse Draper, omend bilen er tysk. Jeg husker et Mad Men afsnit, hvor bureaufolket gør tykt grin med tyske vogne…
@Anders: TAK! :O) Hvad har du i veterangaragen?
@Lars: Tak – jeg skal gøre mit bedste for at give et indblik i den “nye gamle” verden.

Fornem feedback – det sætter jeg pris på! Er der nogen, der selv har en gammel bil med spændende historie, må I endelig sige til. Jeg er allerede i dialog med flere – fang mig på nk@my-pleasure.dk

Reply
Thomas W 28. marts 2011 - 20:26

Til Iggy

Du omtaler et onsdagstræf for klassiske biler i KBH (som jeg læser dit indlæg) -Kan du ikke indvie en tilflyttet århusianer om hvor det finder sted?

Reply
Igx 29. marts 2011 - 10:17

Hej. Fra Påske og hele sommeren mødes biler, der er over 25 år gamle – samt interesserede, på Amager Strandpark (gå efter lyden). Der er også træf på Helsingør havn om onsdagen fra ca. kl. 17.30 såvidt jeg husker. Se opslag i de klassiske bilklubbers fora.
Vi ses derude. V8 hilsen

Reply
Claes 29. marts 2011 - 17:03

Tillykke!!!!

God gået, klingenberg!

Håber vi ses til sommer til Herlevgaard Fællestræf, som afholdes hos mig: Læs mere om det på denne side:

http://www.motorretro.com/2011/01/invitation-blandede-klassikere-til-tr%c3%a6f-4-juni.html

Mvh. Claes

Reply
Porsche Palle 29. marts 2011 - 17:04

Et særdeles nydeligt køretøj! – Jeg håber at få den at se til Herlevgaard Fællestræf 😉

Reply
Nicolai Klingenberg 30. marts 2011 - 09:41

@Claes & PP: Det lyder jo fornemt – er det muligt, at en af jer kan kontakte mig på nk@my-pleasure.dk – så kan jeg eventuelt skrive en lille sag om emnet?

Reply
Kenni Bonde 31. marts 2011 - 21:18

911 er en rigtig fed bil!
Og have råd til sådan en, og så endda kunne kalde det en sommerbil må da være noget specielt :b
Men glæder mig til at se din kommende sommerbil, mon ikke at det er en nyere 911 😀

Reply
Nicolai Klingenberg 31. marts 2011 - 21:22

@Kenni: En 911’er ligger langt ude i fremtiden, tror jeg. Den hvide sag i indlægget er sommerbilen – og det er en 912’er, som koster væsentligt mindre end en 911’er. Tak for input i øvrigt. 🙂

Reply
Claes 31. marts 2011 - 21:57

Så meget billigere er en god 912’er faktisk ikke. 😉

Reply
Claes 31. marts 2011 - 22:02

Ved selvfælgelig ikke hvad din har kostet, Nicolai. Men – mon ikke vi snakker omkring 100.000. Den her 911 kommer der ca. 30.000 på i afgift tror jeg:

http://www.dba.dk/porsche-911-27-targa-2-doers/id-72482494/

Reply
Nicolai Klingenberg 31. marts 2011 - 22:09

@Claes: Det er ikke helt ved siden af. :O) Troede egentlig, at en 911 var dyrere – men det er måske kun vedligeholdelsen? ;O)

Reply
Claes 31. marts 2011 - 22:32

Der er vist heller ikke den store forskel på de gamle dér. 😉

Reply
Claes 31. marts 2011 - 22:37

Hvis bilen har kassette afspiller, så kan jeg anbefale sådan en fin fætter her: http://www.avxperten.dk/iphone-tilbehoer/diverse-til-iphone/könig-minijack-til-kassette-adapter-til-iphone.asp

Jeg har netop investeret i sådan én til min tidstypiske og modelkorrekte bilradio i min Stingray. Det virker upåklageligt – og bibeholder det klassiske look i kabinen.

Claes

Reply
Nicolai Klingenberg 1. april 2011 - 11:13

@Claes: Min 912 har kun radio – ikke engang kassette. Jeg skal lure i bagagerummet, om der måske skulle gemme sig en rejsegrammofon. 😉

Reply
Jacob V 6. april 2011 - 16:42

Et forsinket tillykke med den lille hvide nye!

Smuk er den jo – ligegyldig hvilken vinkel man foretrækker at betragte den fra. Det er specielt og fornøjeligt at køre klassiker en flot sommerdag. Og især på det tidspunkt af året, skal du finde en passende sløjfe til fingeren (eller mere komfortabelt til nøglen), så du ikke glemmer at slukke lyset. Ellers bliver sommerdagene ekstra lange.

I øvrigt, overskriften på blog posten, kunne passende have været årsagsrelateret ekvipering ;o)

Reply
Nicolai Klingenberg 7. april 2011 - 12:20

@Jacob: Tak for de venlige ord – det varmer. Jeg skal gøre mit bedste for at huske det med lyset. :O) Og mon ikke man kan mokke 912’eren ind som en del af et look? Idéen er i hvert fald noteret. Og tak for input!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk