En læser skrev på et tidspunkt til mig: Det koster at fyre med mahogni. Den lettere omskrivning af “kvalitet koster”, grinede jeg meget af, men det kan i den grad også kamme over”¦
Der tikker jævnligt al verdens pressemeddelelser ind fra både ind- og udland. For et par dage siden kom der en sag fra Stuart Hughes i England. Han har det med at pimpe alt fra mobiltelefoner til fjernsyn, men denne gang handlede det om ”Verdens mest unikke yacht. Og måske dyreste”. Nuvel – jeg anede noget med en velhaver, der ville flashe sin velstand, og det viste sig at holde stik.
Navnet på skuden er History Supreme, og den anonyme ejer har fået en sejlende sag på 100 fod (sådan cirka 33 meter), som bestemt er unik. Men blæret? Nej – ikke i min bog. Linjerne er fine, størrelsen er ikke svulmende, men det kammer helt over, når man pakker skuden ind i 100.000 kilo guld og platin for at være indehaver af verdens (vel nok) dyreste yacht.
I “the master cabin” er der desuden lavet udsmykninger af meteorsten og knogler fra en tyrannosaurus rex, og det har taget tre år at skabe yachten, og prisen lød i øvrigt på tre milliarder engelske pund eller lidt over 25 milliarder danske kroner.
But why? Den der med ”Fordi jeg kan”, holder ikke i det her tilfælde, hvis du spørger mig. Man kunne nemt have erhvervet sig noget, der overgik den pågældende yacht for langt færre penge. Hvad synes du?
10 comments
Væmmeligt. Tænk hvad han kunne have udrettet hvis han kun havde brugt 2 mia pund (eller væsentlig mindre) på den og resten på velgørenhed.
Jep – som jeg fornemmer det, så har det længe været hipt at “investere” formuer og velstand i velgørenhed fremfor sager a dagens indlæg. Det giver ikke mening i min verden at beklæde en yacht med guld. Det er over the top – og mere til.
Jeg kan se, at de har fået ny formand hos More money, than sense, det er jo helt i hegnet det der og jeg har svært ved, at se pointen.
Det gør det heller ikke bedre, at verdens største mega yatch Ecplise på 560 fod, kun kostede 1/3 del.
Ja – hellere bruge guldet fornuftigt, frem for at have det liggende i futures…
Guldprisen er jo kun gået en vej, siden de begyndte at bygge den for nogle år siden 🙂
Må jeg anbefale at folk søger på “Why Hermes Yacht” – dét er et koncept der får de fleste til at tabe kaffekoppen. Om den er pæn bil jeg lade være op til den enkelte – men imponerende…
WHY står for Wally Hermes Yacht og den bliver bygget af Wally, som også bygger Wally power 118 og ja den er rigtig fin.
Det kan du tro – jeg har også set den! Den er anderledes og efter min mening smuk. 🙂
Der var engang nogle der første sig frem på lignende vis, de endte i guillotinen.
Ha ha – så slemt håber jeg dog ikke det går denne gang.
Det skulle vist vaere en Malaysisk politiker der er ejer af denne baad der ville give selv Midas kvalme…