Home Gæstebloggere En mand og hans Lotus Esprit S3HC

En mand og hans Lotus Esprit S3HC

by Nicolai Klingenberg

Husker du arkitekten Todd Verwers? Han er ikke blot begejstret for arkitektur, men også for sportsvogne, og det fik jeg at se, da jeg var til et herrearrangement hos læser Falkentoft sommeren 2011. Her så jeg Todds Lotus Esprit, og det bringer mig til dagens indlæg, der handler om den fantastiske vogn og ejerens syn på Lotus.

Skarpe linjer på en diset dag i reservatet...

Fortæl os kort om, hvad det er en for en bil, du har?
– Det er en Lotus Esprit S3HC fra 1987.  Modellen blev først præsenteret for et globalt publikum i Bond-filmen “The Spy Who Loved Me”, hvor bilen (dengang Esprit S1) chokerede med sin skarpe, “origami” linier og sin lave højde. Bilen i filmen tjente også Roger Moore som en fiks lille ubåd, som gjorde den endnu mere eksotisk!  Min bil er den allersidste Esprit model med de skarpe linier, som blev tegnet af Guigiaro helt tilbage i 70’erne.  I 1988 blev æstetikken mere blød i kanterne.  HC står for “high compression”, som giver nogle ekstra hestekræfter i forhold til standard-modellen, og HC-betegnelsen gør min bil relativ sjælden. Der blev heller ikke lavet så mange S3HC’er med venstrestyring, da modellen aldrig blev eksporteret til USA. Bilen har en 2,2 liters motor, som yder ca. 190 heste med kun 4 cylindre.

Forvent 190 hestekræfter i den skarpe britte.

Hvad faldt du for ved bilen i sin tid?
– Jeg har altid været forelsket i Esprit’en.  Bilens udseende er markant og cool uden at være for outreret.  Mange ældre Esprit’er er ikke specielt velholdte, og byggekvaliteten i de tidligere modeller var dårlig, så det er lidt af en udfordring at finde et godt eksemplar.  Min bil er den bedste S3HC jeg nogensinde har set.  Derudover er interiøret i creme-farvet læder super elegant i kombinationen med det sorte eksteriør.  

Creme - de la creme - farvede lædersæder.

Og hvor fandt du den?
– Jeg kiggede ret længe for at finde netop denne model, årgang, og ikke mindst med venstrestyring, og jeg fandt den på mobile.de.  Bilen stod hos en lille specialistforhandler lige udenfor Stuttgart. Vi forhandlede i telefonen, og så fløj jeg derned og kørte bilen hele vejen tilbage til Danmark uden problemer af nogen art. Det var en stor dag!

Old school alu.

Hvad hører du typisk fra folk, der ser bilen?
– Der er faktisk mange som i forvejen kender Esprit-modellen, og de spørger om alt muligt teknisk, typisk om motorens størrelse og antal hestekræfter.  Dem, der ikke kender til Lotus eller Esprit kan finde på at spørge… “Er det en Lamborghini?”, “Er det der ikke en Bond – bil?”, “Hvor sidder motoren?”.  Fælles for alle er, at de synes den er sindsyg flot.

Ejeren er ikke bleg for at polere vogntøjet for dernæst at studere linjerne - men han er også arkitekt.

Hvad skal enhver mand vide om Lotus?
– De kyniske Lotus-kendere kan godt lide at sige, at LOTUS står for Lots Of Trouble Usually Serious, som der kan være noget om…  Jeg kender dog flere, der vedligeholder deres Esprit’er og kører dem hver dag, også om vinteren!  Lotus-biler er som smukke kvinder, idet de kan være idiosynkratiske og kræver en hel del opmærksomhed! Esprit’er kan også godt lide at blive luftet og motioneret regelmæssigt. Har man lyst til en unik sportsvogn, som ligner en million, har super performance, og koster relativt lidt i forhold til andre eksotiske biler, så er det Lotus biler man skal kigge på.

Sort interiør og lave sæder.

Hvad har du altid med i bilen?
– Så lidt som muligt, men jeg har en lille notesblok med sort læder opslag, en parkeringsskive i pap til handskerummet (da jeg ikke kunne drømme om at forstyrre bilens æstetik og det begrænsede udsyn fra kabinen med at klistre en klodset parkeringsskive i forruden), nogle kassettebånd til bilens originale båndspiller og naturligvis en brandslukker!

Bred, lav og britisk - uden sammenligning med kvinderne fra samme land...

Beskriv det perfekt Lotus moment.
– Som arkitekt tænder jeg mere på bilens form og underliggende designfilosofi end dens køreegenskaber, og jeg elsker at stå og beundre bilens linier, især efter en grundig polering. Lotus er dog kendt for fremragende køreegenskaber, og det er en ren fornøjelse at tage svingende op ad Klampenborgvej, mens man sidder lavt og stramt i sædet, og nyder den søde musik fra den engelske motor.

Med i karossen følger desuden Bond-relationer

Hvilken musik passer bedst til en køretur?
– Jeg kan personligt lide at høre noget engelsk music fra New Romantic-genren, som for eksempel Roxy Music, fordi den europæiske elegance som kendetegner denne musik passer meget godt til bilen og køreoplevelsen.

Fra en tid, hvor bløde linjer ikke var i højsædet.

Er det en keeper?
– Bestemt, medmindre jeg får “an offer I can’t refuse”.

Skarpe linjer forude...

Hvad er drømmebilen – udover din Lotus?
– Jeg er åbenbart til engelske sportsvogne, da en Aston Martin DB9 vil da være en dejlig bil at kaste kærligheden over.  Tesla, i samarbejde med Lotus Engineering, har banet vejen for nye el-drevne superbiler, så det bliver interessant at se hvordan fremtidens “drømmebiler” kommer til at se ud!

Du kan læse mere om arkitekt Todd Verwers projekter her.

Har du en interessant bil – eller kender du en der har – og vil du dele historien? Så send en mail på nk@my-pleasure.dk – du kan sågar være anonym, hvis du ønsker det.

You may also like

1 comment

Kristian Jørgensen 24. januar 2012 - 13:51

Jeg er ikke nogen stor beundrer af 70’ernes og 80’ernes meget kantede bildesigns, men de har den der futurisme over sig, der gør dem til noget helt specielt – Lotus Esprit er bestemt én af dem.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk