Turen gik sydpå – en bil skulle lanceres, og det var ikke under vanlige forhold. Bilen var sådan set heller ikke særlig typisk, for det marked, som Ford Ranger befinder sig i, har været faldende de sidste par år – en devise, som Ford vil forsøge at ændre på med Ranger.
Indrømmet – der skal noget til, før man som sådan kaster sig ud i 4×4 køb, og der skal nok endnu mere til, hvis man vælger at firehjulstrækkeren skal erhverves som pick-up. Ikke desto mindre slog Ford et alternativt slag for lanceringen. Ryegaard Gods blev indtaget med hestekræfter, Ford-ambassadører, Paul Cunningham, offroad kørsel og lerdueskydning.
Første punkt på dagsordenen bød på et indslag, som de fleste normalt ville korse sig over – et lysbilledshow fra en ferie. Men når oplægsholderen hedder Timm Vladimir, bliver sagen en anden – de tilhørende blev taget med til Australien, hvor han og nuværende kone tilbragte flere måneder under en et år lang rejse rundt i verden. Har du haft en smule udlængsel eller blot længsel efter at kaste dig ud i et lignende projekt, så ville din lyst på ingen vis være mindre efter “showet”. Og det gav i øvrigt mening, for Timm og hans kone havde lejet en 4×4 på turen, da turen fra tid til anden gik uden for “de store veje” samt lands lov og ret.
Næste punkt på dagsordenen – en tur på skydebanen. Jeg er den eneste af familiens mandelige medlemmer, der ikke har jagttegn, men lysten har været til stede i flere omgange. Ikke så meget for at skyde til højre og venstre, men mere for at deltage på de jagter, der finder sted fra tid til anden, og dels for ikke at blive udpeget som klapper. På med høreværnet, en lille instruktion, og så ellers en bønne i bøssen. Fire ud af fem fiktive duer måtte lade livet. Og lysten til et jagttegn? Den er sådan set ikke blevet mindre.
Tiltaget med lerduerne skal sikkert ses i den oplagte relation til outdoormarkedet, som en Ford Ranger nemt kan passes ind i. Den koster fra 202.000 kroner (eks. moms) på remouladeplader (de der tidligere var gule), og vil du have den på hvide, så spås priserne at begynde ved lige knap 550.000 kroner.
Motormæssigt? Forvent diesel for alle pengene – 2,2 TDCI motor med 150 hestekræfter samt en 3,2 TDCi med 200 hestekræfter med enten manuelt eller automatgear. Vognen er i øvrigt blevet kåret til at være den sikreste i sin klasse med en karakter, der kunne været givet af Etta Cameron (må hun hvile i fred): Et stort femtal (eller stjerner) i Euro NCAP test.
Der er blevet lyttet og skudt, og sulten har så småt meldt sig. Den er der også tænkt på, og til at stille sulten har Ford trukket i en anden ambassadør: Paul Cunnigham. Paul har i øvrigt forladt øen til fordel for Henne Kirkeby Kro, hvor han står for køkkenet. Med sig fra Vesterhavsområdet havde han taget delikatesser i form af herlige pølser til delikate hotdogs, men også et herligt lam.
Close up? Gerne…
Og det smagte så absolut fantastisk. Både hotdogs med løgkompot og det møre lam. Turens omdrejningspunkt handler dog om omdrejninger, moment og kørsel i en 4×4. Det er blevet min tur til at komme bag rattet. Jeg når sidst op til bilerne, hvilket gør, at jeg – efter egen mening – er godt stillet med den sidste ledige Ranger, som byder på 3,2 liters dieselmotor med automatgear. Ikke så meget hurlumhej – i med nøglen, og sæt stangen i drive.
Der instrueres om et og andet, før jeg bliver sluppet løs på banen med min medkørende. Ikke for tæt på de andre, husk at sætte bilen i bakgear, hvis du er ved at trille tilbage, og brug Hill Descent Control, når turen går nedad. Den funktion fungerer som motorbremse, og den præsterer aldeles fint.
Jeg har kørt offroad i en ørken i Oman for omtrent ti år siden, og når først, man er på vej – eller sand – så er der ingen slinger i valsen, men på turen hernede var der lagt stigninger, forhindringer og lignende ud, som gjorde det mere udfordrende. Jeg har ikke det store sammenligningsgrundlag, men bilen magtede samtlige opgaver uden problemer. Jeg tilstår også gerne, at det var svært underholdende at tage runde nummer to med en noget mere – lad os bare kalde det – selvsikker kørsel og tungere højrefod.
Ford Ranger kører 12 kilometer pr. liter ved nydelig kørsel, der findes bakkamera, hvis live view vises i bakspejlet, det er muligt at integrere elektronik af moderne karakter, og så er der plads nok til indholdet fra samtlige af dine lommer.

Mads Emil Grove Møller fra Creolbrothers.com og Szhirley i færd med en on the go uploading af en køretur
3 comments
Hyggeligt!
Ser nu rigtig hyggeligt ud 😛 Må da også være sjovt at komme til en sådan “lidt” anderledes bilpræsentation. – Men det viser jo også bare de forskellige kvaliteter den bil selvfølgelig her.
Man forsøger i hvert fald at trække referencer til den livsstil, der måtte følge med bilen – men ja; et herligt arrangement!