Home Karismatiske mænd Om – blandt andet – at blive milliardær, husleje og være Henrik Jorst fra Skagen Designs

Om – blandt andet – at blive milliardær, husleje og være Henrik Jorst fra Skagen Designs

by Nicolai Klingenberg

I dag handler det om en mand og hans kone. De blev milliardærer på to årtier, men deres prioriteter har som sådan ikke ændret sig. Det handler også om ure, for den enorme sum stammer fra salget af Skagen Designs, som Henrik og Charlotte Jorst står bag. Jeg mødte den karismatiske dansker, med bopæl i USA, på ur- og smykkemessen BaselWorld.

For mere end to årtier siden lød det første startskud til Skagen Designs

Vi skal tilbage til 1990, og vi skal til New York. Her finder vi Henrik og Charlotte Jorst, der bor i storbyen. Henrik arbejder hos Carlsberg, men han mangler noget. Det er dog ikke udfordringer, men noget helt andet:
– Jeg var træt af ikke at have noget ur, og selvom budgettet ikke var enormt, var jeg sikker på, at der kunne findes noget til cirka 100 dollars.
Ordene kommer fra Henrik Jorst, som jeg sidder med. Vi er på Skagen Designs stand, der i 2012 strækker sig over tre etager. Der er sket noget siden parret kom herned for 20 år siden for at bede om nåde til en lille produktion. Det var nemlig ikke nemt for Henrik at finde noget ur til 100 dollars – i hvert fald ikke et ur, han ville gå med.
– Min kone og jeg havde en ven fra Danmark, der solgte reklameure, og det blev startskuddet. Vi mødte ham herover på en form for firmamesse, hvor vi var med ham på messe. Reklameurene vandt begejstring på markedet herover, og vi blev opfordret til at kaste os over en produktion, hvor vi skabte ”vores eget”, lyder det.

Det glade, venlige og imødekommende par anno langt nyere dato

Det første møde med Basel
Den opfordring blev til handling i 1990 er parret på BaselWorld. De er ved at blive smidt ud flere gange fra et møde med deres producent – som i dag stadig er den samme – eftersom parret ville købe ganske få ure og samtidig ville ændre på stort set alt i de tilgængelige designs. Det lykkedes dog at få en aftale på en produktion af 400 ure – 100 eksemplarer af fire forskellige ure, hvor to modeller var til mænd. Og to til kvinder. Jeg spørger til parrets daværende forkromede strategi, og svaret lyder:

– Vi ville sælge 200 ure om måneden. Så ville der nemlig være råd til huslejen. Det kan godt være, at det ikke er verdens bedste råd, men for os handlede det om at kaste sig ud i projektet frem for at bruge halve år på at lave analyser af den ene og anden slags. Og det viste sig at virke for os, lover Henrik Jorst.

Banke banke på
Og det ser anderledes ud i dag med urene. Der sælges 2,5 millioner Skagen ure om året, som skulle svare til et ur hvert 12. minut. Det antal dækker i øvrigt huslejen. Samtlige urmodeller har været forbi parret, der arbejder efter det oprindelige udgangspunkt om at tilbyde ure i en ”clean”, skandinavisk stil. Om end parret har troet på deres ure, så understreger Henrik, at der altid er blevet lyttet til kunderne:

Henrik på hjemmekontoret anno 1993

– I begyndelsen var det en kamp at få solgt urene. Vi kunne ikke få nogen aftaler, så vi begyndte om morgenen med at banke på dørene hos butikkerne. Ni ud af ti gang blev vi smidt ud, men vi havde en aftale med hinanden om, at vi ikke tog hjem, før vi havde to nye aftaler i hus. Og sådan blev det. De inputs vi fik, blev der lyttet til – for eksempel mente nogen, at tiden var svær at aflæse på de bare skiver, hvilket gav os inputs til kommende kollektioner, som så fik tal på skiven.

Det er muligt, at parret fulgte hjertet mere end teoribogen, men den føromtalte feedback fra kunder og i dag fra de store varehuse, har været guld værd. Detailhandlen i USA er enorm – og ikke for sjov.

Og lageret i 1993... I øvrigt var jeg - Klingenberg - i Amerika for første gang selv samme år, men det er en anden historie.

– De store varehuse skal i dag have fem nye urkollektionerom året. Og i snit skal hver kollektion have 36 ure. Det bliver til en del, og sælger man ikke ordentligt, så er det ud. Til gengæld bliver der udformet rapporter på de solgte enheder, som giver et fuldkomment overblik over, hvad der har klaret sig bedst. De inputs kan så bruges til kommende kollektioner, forklarer Henrik. Hos Skagen arbejder man i øvrigt pt. på efterårskollektion for 2013.

I sidste måned blev det i øvrigt officielt, at Skagen Designs for tredje år i træk stak af med en reddot design award for Herreur-serien ’Skagen Denmark® Signature 234’ i kategorien ’produktdesign’.

Prisvinderen

Anden del af interviewet følger i overmorgen….

You may also like

6 comments

Gent 7. maj 2012 - 05:24

Lækker artikel – glæder mig rigtig meget til anden del.

Reply
Anonym 7. maj 2012 - 08:41

Tak for det. 🙂

Reply
Claus P 7. maj 2012 - 10:59

Èt ur hvert 12. minut?? Det giver altså ikke 2,5 millioner om året.. 🙂

Reply
Anonym 7. maj 2012 - 11:00

Det har du vist ret i – på lydfilen bliver det med sekunder og minutter også diskturet heftigt. Men den med de 2,5 millioner skulle til gengæld være god nok! 🙂

Reply
Peter Bonde 7. maj 2012 - 12:03

Per sekund, helt præcist hvert 12.6 sekund, hvis jeg ikke tager fejl.

Meget inspirerede historie!

Reply
Anonym 7. maj 2012 - 18:53

Tak for det, Peter.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk