Home Porsche 912 En mand og hans TVR 3000M

En mand og hans TVR 3000M

by Nicolai Klingenberg

En læser er blevet en vogn rigere. Morten slog til, da han blev ringet op angående en TVR 3000M. Bilen blev hans for ganske nylig, og det skal fejres med en Q&A. Som vanligt opfordres du til at komme til orde og email, hvis du har en lignende historie. Se mere sidst i skrivelsen.

I dag skal vi høre om, hvad en TVR 3000M gør for den nyslåede ejermand...

Fortæl os kort om, hvad det er en for en bil, du har?
– Det er en TVR 3000M årgang ’76, oprindelig engelsk og derfor højrestyret. Bilen er hentet i Sverige for ganske nylig, er i original stand og udstyret med en 3-liters Essex Ford V6. TVR 3000M var topmodellen i TVRs M-serie og blev bygget i 654 eksemplarer i perioden 1972-79. 3000’eren kom dog også i en vild version tilsat turbo, men dem blev der kun bygget 20 af. Jeg kalder mit eksemplar for “sorte slyngel” !

Hvad faldt du for ved bilen i sin tid?
– Det er en no bullshit car, klassisk i sin opbygning med en stor motor up front, baghjulstræk og fuldstænding analog i sin betjening. Den er stenhård i affjedringen og styrer helt fladt gennem kurverne, men er stadig ret komfortabel (alt er jo relativt) qua sin lave egenvægt på 925 kg. Og så har den en fantastisk lækker lyd, krydret med en her-kommer-jeg attitude. Og netop det med attituden var noget af det jeg faldt for ved denne bil. Flere steder bliver TVR’s biler omtalt som ‘”a Lotus with an attitude”. Det tror jeg rammer meget godt plet. Jeg er også meget fascineret af Lotus’ biler, der trods alt nok er en anelse mere forfinede, og har netop solgt en Clan Crusader, der er en lille niche-sportsvogn, bygget i begyndelsen af 70’erne af en gruppe tidligere Lotus ansatte.

Stor bagrude, aftageligt tag og råt design.

Og hvor fandt du den?
– Jeg havde kigget efter modellen mere end 2 år og også budt på et par eksemplarer på eBay. Pludselig ringede Hans, en anden TVR-ejer som jeg var kommet i kontakt med via min blog: http://haastrups-biler.blogspot.dk/ , og sagde: “Jeg står og kigger på din nye bil!” Ugen efter var jeg i Sverige for at besigtige bilen, og yderligere et par uger senere kørte jeg bilen hjem til Århus. Sådan!

Hvad hører du typisk fra folk, der ser bilen?
– Jeg har ikke haft bilen så længe, men allerede erfaret at den giver en del opmærksomhed; folk siger at det lyder godt og spørger, hvad det er for en bil, hvilken motor den har etc.

Hvad skal enhver mand vide om TVR?
– Mærket har levet en omtumlet tilværelse, men har altid været en bil bygget af entusiaster til entusiaster. I en TVR er manden bag rattet i centrum. En TVR er som udgangspunkt langt fra perfekt og med masser af af billige Ford og Triumph dele, kort sagt hvad der nu lige var på hylderne rundt omkring. Den positive vinkel på det er, at det er OK at modificere bilen og henad vejen gøre den til sin egen… Det kan jeg lide! Med eksempelvis en Lancia Fulvia, som jeg før har ejet, ville det være helligbrøde. Med TVR’en har jeg planer om styrtbøjle andre knaster, racersæder mm.

Hvad har du altid med i bilen?
– Mit værktøjskit, en brandslukker og min iPhone.

Ikke så meget pjat - men til gengæld rigeligt med læder.

Det perfekt TVR øjeblik…?
– Nu har jeg jo ikke haft bilen så længe, men turen hjem fra Ebeltoft til Aarhus en aften her i pinsen med soltaget helt tilbage og lyden fra de to udblæsningsrør i øregangene var ikke ringe… Jeg glæder mig også meget til at køre nogle hillclimbs og trackdays i bilen.

Hvilken musik passer bedst til en køretur?
– Bilens lyd er den bedste musik der fås, men Motörhead kunne nok også gå an!

Er det en keeper?
– Jeg har ikke tradition for at beholde mine biler ret længe, men min “sorte slyngel” er det tætteste på en keeper jeg har været endnu. Min plan er at beholde bilen, lære den bedre at kende og at optimere den lidt hen ad vejen…

Dobbelt udblæsning,

Hvad er drømmebilen – udover din TVR?
– Uha der er mange – det skifter lidt efter dagsformen! Men en klassisk 911R fra 1967 er altid en godt bud. Den mest sjældne (kun 20 eksemplarer) og klart den fedeste udgave af Porsches ikon. AC’s unikke Le Mans Coupé fra 1964 er også altid på listen, ligesom ikonet Ford GT40.  En TVR Griffith 400 til 1965-klassen var også en godt bud. Men måske jeg bare opgraderer min nuværende TVR med en Ford 302″ V8’er – den passer lige i … SKAL der noget italiensk ind over, bliver det også med en Ford V8, nemlig en tidlig De Tomaso Pantera!

Afslutningsvis opfordres du til at sende en mail, hvis du ligger inde med en historie om en lækker bil, et lækker ur, møbel eller kunstværk. Emailen? Den hedder nk@my-pleasure.dk

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk