Home VW VW up! – nu med fire døre og bredt smil

VW up! – nu med fire døre og bredt smil

by Nicolai Klingenberg

Den er lille, den er økonomisk – både at køre i og købe – og så er den gennemtænkt på flere områder. Er det en mandebil? Det kommer så sandlig an på, hvem man er. Og hvad man vil signalere. Kom med bag rattet i en bil, der har fascineret mig – og vundet mit hjerte til dels.

Marken er mejet, og up! poserer med sensommer himmel og en sø i den fjerne baggrund.

Rigtige mænd får tvillinger, rigtig mænd kører V8 og rigtige mænd mig her og der. Jeg tror, de fleste mænd har en eller anden form for drømmebil, og her finder du med sikkert ikke Volkswagen up! – dels fordi den ikke er superpotent, men også fordi den – med al respekt – ikke ligger udenfor ret mange bilkøberes økonomiske rækkevidde og dermed ikke er en (uopnåelig) drøm.

Det var de lokale omgivelser, der udgjorde baggrunden for indlæggets foto. Hermed et slot i det fjerne.

Lad mig fremhæve tre elementer, der har begejstret mig ved up!’en.
1. Den koster under 90.000 kroner fra ny – godt nok er det en “frapris”, men at få en Volkswagen til den pris er et plus i sig selv. Derudover er ekstraudstyret også til at betale – det dyreste på listen er et panoramsoltag til 11.998 kroner.
2. What you see is what you get – og lidt til endda. Den signalerer ikke noget, den ikke er – og den overrasker positivt jo flere kilometer, man triller i den.
3. Det geinale maps + more system er genialt – en smart integration af en navigationsenhed formår desuden at streame lyd og telefonopkald via Bluetooth. Systemet er ledningsfrit og en del af DK-Pakken, der koster fra 7.498 kroner. Vælger du den fra, vil jeg ikke tale med dig – det vil simpelthen være for tåbeligt ikke at betale for. Og ja – jeg ved, at andre bilfabrikater tilbyder noget lignende, men som jeg har hørt det koster det mere – og bilmodellerne lige så.

Den gik vist lige – men heller ikke meget tættere på. I øvrigt kan jeg ikke anbefale at køre med tågelys, når det ikke er tåget. Det koster 500 kroner – ikke i strøm, men i bøde. Har jeg hørt…

Kørselen foregår overraskende støjfrit, selvom motoren er “bette” – 1,0 liter med enten 60 eller 75 hestekræfter. Ved lavere hastigheder følger up!’en fint med – og jeg vælger ikke at kategorisere den som sløv. Nærmere kvik. Og gearskiftet fortjerner så sandlig også pæne ord med på vejen. Jeg er ikke automobil ekspert, men jeg har kørt en del vogne, og jeg må indrømme, at gearet glider bedre end i en Polo Cross. Derudover er det den bedst kørende mikrobil blandt de vogne, jeg har kørt.

Den der navigation er mere end end “navi” – følg for eksempel med i dit forbrug, lyt til musik og styr dine telefonopkald…

Er det ros det hele? Nej. Der mangler et USB stik. En lille detalje? Muligvis – men som jeg husker det, så havde europæiske bilfabrikanter svært ved at forstå, hvorfor de blev fravalgt i USA for et par årtier siden. Ved nærmere undersøgelse viste det sig, at amerikanerne fravalgte bilerne på grund af en lille (manglende) ting: Kopholdere. Den lille up! har kopholdere, men mangler USB stikket. Anno 2012 burde en sådan sag være at finde som standard. Det manglende stik er en mindre detalje, men det skal nævnes. Det er ej heller muligt at få monteret hyrevognsskinne (altså armlæn), hvilket ærgrer mig.

Bemærk venligst de høje baglygter – og eventuelt den lille tagspoiler med bremselys

Man har desuden sparet nedrulningsmuligheden af passagervinduet fra førersiden væk. Måske er det bevist for at give ejerene af større VW modeller en følelse af, at de trods alt har fået mere for valutaen i deres større modeller. Da up!’en er en lille bil, vil folk med hang til at pendle med haveaffald eller foretage økonomiindkøb af køkkenruller nok have lidt svært ved at finde plads til de helt store ture, hvor hele familien kan tage på tilbudsjagt. Til alle andre, der har et “normalt” kørebehov og som efter mit bedste gæt typisk kører alene have rigelig plads.

Ud-i-et sæder fungerer fint for mig. Og så klæder de bilen.

Designet? Kompakt. Du føler dig dog ikke klemt bag rattet (som i øvrigt kan højdejusteres), og sæderne – som er lavet ud i et – giver fin støtte. Det indvendige fungerer – sort, lidt lak, de føromtalte halv-funky sæder og en instrumentering, der er overskuelig og af god kvalitet. Det kan måske endda kategoriseres som ungt.

BlueMotion betyder blandt andet start/stop funktion, men også herlig langt på literen.

Jeg mener – med hånden på hjertet – at du får mere, end du betaler for. Nuvel – du giver afkald på pladsen, storslået luksus, en et-cifret 0-100 tid og misundelige blikke.  VW Up! spiller på en helt anden signalværdi – har du den onde brille på, kan du kalde den for en mikroskopisk nærigmandsvogn, men bærer du den mere positive brille, kan du kalden den for det rationelle valg, der ikke er kedeligt.

Bagerummet rummer ikke det store – personligt tager jeg gerne bagsæder eller passagersædet i brug, når “noget” skal transporteres. Hattehylden kan i øvrigt løftes. Ligesom en hat bør løftes, når man hilser på nogen.


Glad for VW? Så klik her, hvor der findes flere artikler om diverse Volkswagen modeller <—

 

You may also like

11 comments

Patrick Teglstrup Rasmussen 30. august 2012 - 11:06

Det er en fin lille bil, problemet er bare at de først kan levere til Januar…

Reply
nicolaiklingenberg 30. august 2012 - 21:37

Jeg har hørt det samme som Steffen skriver.. 🙂

Reply
Guest 8. marts 2013 - 05:58

USB lader i 12-udtaget. Problem solved..

Reply
Steffen 30. august 2012 - 11:23

Kort og mere har blåtand, så du behøver ikke usb, da du kan sende musik etc. via blåtand.

@ Patrick, jeg har hørt flere der har fået forkortet deres leveringstid med måneder på 3d udgaven og der kører efterhånden endel 5d rundt i KBH, så de må være på vej.

Bonus info: Danmark er det land i verden, der køber flest Up!, så vw er holdt op med, at lave biler til lager og alle de biler bliver sendt til dk, istedet.

Reply
nicolaiklingenberg 30. august 2012 - 21:38

Blåtand fungerer fint, men dræner heftigt på batteriet, hvorfor jeg gerne så en USB tilslutning.

Reply
Claes Karsten Falkentoft 8. marts 2013 - 05:59

USB-lader i 12 volt udtaget, og Blåtanden kan køre for evigt.

Reply
Feinschmeckeren 30. august 2012 - 14:30

Fint indlæg, NK. Jeg har ikke haft fornøjelsen af at køre bilen med VW-logo på snuden; men jeg har testkørt Skodas pendant, Citigo, to gange, og jeg må ligeså tilslutte mig gruppen af tilhængere. Den er hyggelig, godt indrettet, og så kommer jeg faktisk i godt humør af den lille trecylindrede motor.

Reply
Andrej 30. august 2012 - 14:44

Dejlig lille dyt – helt klart mit valg, hvis jeg havde været i markedet for mikrobiler og har anbefalet den til kæresten. Up’en er da klart kønnere end f.eks. den designmæssige vederstyggelighed Citroën C1! NB! Tågelys må godt anvendes i stedet for alm. nærlys om dagen, se
http://www.fdm.dk/

Reply
nicolaiklingenberg 30. august 2012 - 21:39

Tak for info – jeg fik dog bøden med både nærlys og tågelys på samtidigt. Men anede ikke ovenstående. Dog var det ikke i denne bil, at dummebøden faldt.

Reply
Linda 1. marts 2013 - 19:34

jeg vil lige fortælle at man kan få et armlæn i THansen

Reply
Lasse Thorsted Sørensen 17. marts 2013 - 10:05

Ang. armlæn, så er dette en mulighed: http://www.carlab.dk/shop/armlaen-52621c1.html. Jeg kender også flere som har monteret armlænet fra Seat Mii i en Up!

Jeg har i øvrigt kørt Up siden september 2012, og er stadig meget glad for den!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk