Den er lille, den er økonomisk – både at køre i og købe – og så er den gennemtænkt på flere områder. Er det en mandebil? Det kommer så sandlig an på, hvem man er. Og hvad man vil signalere. Kom med bag rattet i en bil, der har fascineret mig – og vundet mit hjerte til dels.
Rigtige mænd får tvillinger, rigtig mænd kører V8 og rigtige mænd mig her og der. Jeg tror, de fleste mænd har en eller anden form for drømmebil, og her finder du med sikkert ikke Volkswagen up! – dels fordi den ikke er superpotent, men også fordi den – med al respekt – ikke ligger udenfor ret mange bilkøberes økonomiske rækkevidde og dermed ikke er en (uopnåelig) drøm.
Lad mig fremhæve tre elementer, der har begejstret mig ved up!’en.
1. Den koster under 90.000 kroner fra ny – godt nok er det en “frapris”, men at få en Volkswagen til den pris er et plus i sig selv. Derudover er ekstraudstyret også til at betale – det dyreste på listen er et panoramsoltag til 11.998 kroner.
2. What you see is what you get – og lidt til endda. Den signalerer ikke noget, den ikke er – og den overrasker positivt jo flere kilometer, man triller i den.
3. Det geinale maps + more system er genialt – en smart integration af en navigationsenhed formår desuden at streame lyd og telefonopkald via Bluetooth. Systemet er ledningsfrit og en del af DK-Pakken, der koster fra 7.498 kroner. Vælger du den fra, vil jeg ikke tale med dig – det vil simpelthen være for tåbeligt ikke at betale for. Og ja – jeg ved, at andre bilfabrikater tilbyder noget lignende, men som jeg har hørt det koster det mere – og bilmodellerne lige så.
Kørselen foregår overraskende støjfrit, selvom motoren er “bette” – 1,0 liter med enten 60 eller 75 hestekræfter. Ved lavere hastigheder følger up!’en fint med – og jeg vælger ikke at kategorisere den som sløv. Nærmere kvik. Og gearskiftet fortjerner så sandlig også pæne ord med på vejen. Jeg er ikke automobil ekspert, men jeg har kørt en del vogne, og jeg må indrømme, at gearet glider bedre end i en Polo Cross. Derudover er det den bedst kørende mikrobil blandt de vogne, jeg har kørt.
Er det ros det hele? Nej. Der mangler et USB stik. En lille detalje? Muligvis – men som jeg husker det, så havde europæiske bilfabrikanter svært ved at forstå, hvorfor de blev fravalgt i USA for et par årtier siden. Ved nærmere undersøgelse viste det sig, at amerikanerne fravalgte bilerne på grund af en lille (manglende) ting: Kopholdere. Den lille up! har kopholdere, men mangler USB stikket. Anno 2012 burde en sådan sag være at finde som standard. Det manglende stik er en mindre detalje, men det skal nævnes. Det er ej heller muligt at få monteret hyrevognsskinne (altså armlæn), hvilket ærgrer mig.
Man har desuden sparet nedrulningsmuligheden af passagervinduet fra førersiden væk. Måske er det bevist for at give ejerene af større VW modeller en følelse af, at de trods alt har fået mere for valutaen i deres større modeller. Da up!’en er en lille bil, vil folk med hang til at pendle med haveaffald eller foretage økonomiindkøb af køkkenruller nok have lidt svært ved at finde plads til de helt store ture, hvor hele familien kan tage på tilbudsjagt. Til alle andre, der har et “normalt” kørebehov og som efter mit bedste gæt typisk kører alene have rigelig plads.
Designet? Kompakt. Du føler dig dog ikke klemt bag rattet (som i øvrigt kan højdejusteres), og sæderne – som er lavet ud i et – giver fin støtte. Det indvendige fungerer – sort, lidt lak, de føromtalte halv-funky sæder og en instrumentering, der er overskuelig og af god kvalitet. Det kan måske endda kategoriseres som ungt.
Jeg mener – med hånden på hjertet – at du får mere, end du betaler for. Nuvel – du giver afkald på pladsen, storslået luksus, en et-cifret 0-100 tid og misundelige blikke. VW Up! spiller på en helt anden signalværdi – har du den onde brille på, kan du kalde den for en mikroskopisk nærigmandsvogn, men bærer du den mere positive brille, kan du kalden den for det rationelle valg, der ikke er kedeligt.
Glad for VW? Så klik her, hvor der findes flere artikler om diverse Volkswagen modeller <—
11 comments
Det er en fin lille bil, problemet er bare at de først kan levere til Januar…
Jeg har hørt det samme som Steffen skriver.. 🙂
USB lader i 12-udtaget. Problem solved..
Kort og mere har blåtand, så du behøver ikke usb, da du kan sende musik etc. via blåtand.
@ Patrick, jeg har hørt flere der har fået forkortet deres leveringstid med måneder på 3d udgaven og der kører efterhånden endel 5d rundt i KBH, så de må være på vej.
Bonus info: Danmark er det land i verden, der køber flest Up!, så vw er holdt op med, at lave biler til lager og alle de biler bliver sendt til dk, istedet.
Blåtand fungerer fint, men dræner heftigt på batteriet, hvorfor jeg gerne så en USB tilslutning.
USB-lader i 12 volt udtaget, og Blåtanden kan køre for evigt.
Fint indlæg, NK. Jeg har ikke haft fornøjelsen af at køre bilen med VW-logo på snuden; men jeg har testkørt Skodas pendant, Citigo, to gange, og jeg må ligeså tilslutte mig gruppen af tilhængere. Den er hyggelig, godt indrettet, og så kommer jeg faktisk i godt humør af den lille trecylindrede motor.
Dejlig lille dyt – helt klart mit valg, hvis jeg havde været i markedet for mikrobiler og har anbefalet den til kæresten. Up’en er da klart kønnere end f.eks. den designmæssige vederstyggelighed Citroën C1! NB! Tågelys må godt anvendes i stedet for alm. nærlys om dagen, se
http://www.fdm.dk/
Tak for info – jeg fik dog bøden med både nærlys og tågelys på samtidigt. Men anede ikke ovenstående. Dog var det ikke i denne bil, at dummebøden faldt.
jeg vil lige fortælle at man kan få et armlæn i THansen
Ang. armlæn, så er dette en mulighed: http://www.carlab.dk/shop/armlaen-52621c1.html. Jeg kender også flere som har monteret armlænet fra Seat Mii i en Up!
Jeg har i øvrigt kørt Up siden september 2012, og er stadig meget glad for den!