Home VW Beetle Cabriolet – en åben nyhed fra VW

Beetle Cabriolet – en åben nyhed fra VW

by Nicolai Klingenberg

Jeg ville virkelig gerne have været i Los Angeles for nylig – dels på grund af vejret, men også på grund af lanceringen af Beetle Cabriolet, som netop har haft verdenspremiere “over there”. Selvom nutidens cabrioleter egner sig til de fleste lande, så er dagene i Danmark, hvor den topløse kørsel er sublim, måske knap så mange, men det skal ikke hindre mig i at give dig lidt info om bilen…

Vi ignorerer teksten på skiltet over damen og springer direkte videre til nyheden…

Du husker måske den tidligere skrivelse med “den nye” Beetle – den var (og er stadig) mere sporty end den første relancering, og den kan stadig sine referencer til den oprindelige bobel fra Volkswagen. Den aller første åbne Beetle blev lanceret i 1949, og i hjemlandet går den under navnet Käfer. Det anede jeg ikke – men det gør jeg nu. Frem til 1980 blev vognen produceret i 330.000 eksemplarer, og det er i øvrigt ikke mange, jeg har set på dansk jord.

Der er ganske sikkert tale om en veludrustet model, men det sandfarvede interiør tager sig særdeles godt ud.

Selvom det er uhyggelig mange år siden modellen kom til verden, er der stadig referencer til “klassikeren”, som nemt kan afkodes – lur engang på forlygterne, selve “formen” på bilen, de runde instrumenter og det nok så famøse handskerum.

Uha – her kører manden den røde bil og kviden den blå…

Men, men, men – det hele skal ikke gå op i nostalgi. Derfor har man selvtaget taget alverdens, nutidige finesser i brug. Jævnfører man “dengang” med nu, så er foldetaget selvsagt automatisk, gearkassen kan være ligeså – og så kan den foldes ned under transport. Ja, ja – det er der andre biler, der også kan og har kunnet længe, men det skal da nævnes. Derudover har man rumsteret med kalechen, så den nu skulle fylde mindre, når kluden er nede – og dermed skulle udsynet være bedre.

Genkendelige forlygter og former – på bilen.

Man lover, at benpladsen på bagsædet er rigelig, hvorfor pladsen også skulle kunne indtages af voksne – og har man brug for det, kan splitbagsædet slås ned, så det eksisterende 225 liters bagagerum udvides. I øvrigt giver jeg to tommeltotter op for pressebillederne – her er mere livsstil end vanligt, og det virker langt bedre på undertegnede. Lidt mindre corporate – og langt mere lækkert.

Kalechen ned, armen i karmen og derudaf. Ku’ godt.

Vognen kommer til Kongeriget Danmark til foråret – i første omgang med 105 hestekræfter, som leveres af en 1,2 TSI motor. Flere motorer skulle følge efter – blandt andet en 2,0 TSI med 200 hestekræfter samt to dieselmotorer.

Glad for VW? Så se mange flere artikler her <–

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk