Home Karismatiske mænd Tomace – en kreativ mand med et kamera

Tomace – en kreativ mand med et kamera

by Nicolai Klingenberg

Jeg stødte på ham “online”, og det er mere end to år siden. Jeg har løbende set, hvad han har kreeret, og da en række fotos endnu engang vakte min opmærksomhed, tænkte jeg, at jeg ville blive klogere på ham. Manden hedder Tomace, han er kreativ med kamera og velsagtens også i sin tankegang i almindelighed. Det kan du selv bedømme, for i dag får du mulighed for at se nogle af Tomaces fotos – og blive lidt klogere på ham i almindelighed.

God Is My witness

Tomace – du roder i den grad med fotografering, men hvordan kom du i gang?
– Jeg har altid tegnet og gør det stadig. Jeg har altid haft en drøm om at få pustet liv i de tegninger på en eller anden måde. Efter at ha’ designet grafik i en del år, begyndte jeg at bevæge mig langsomt over imod fotografiet. I starten benyttede jeg mig meget af andre fotografer, hvor jeg fungerede som idemager og instruktør. I den periode lavede jeg en del arbejde for musikbranchen.
Efter noget tid begyndte jeg at stille spørgsmålstegn ved mit setup og blev mere og mere draget af selv at stå bag kameraet.
Jeg har meget respekt for dygtige fotografer som for eksempel Helmut Newton og Signe Wilstrup, så jeg vidste, at det ikke bare var lige at gå til – at man skulle ha’ styr på mange ting, lige fra teknik, produktion, makeup, styling og ikke mindst, at få alt dét, til at spille sammen med de ideer, man havde.
Jeg har været så heldig,. at jeg har fået lov til at kigge en fotograf, jeg respekterer meget, over skulderen i mange år, inden jeg selv fandt mig til rette bag kameraet. Det er ca. 3 år siden nu.

Tobias Kippenberger

Hvad er din baggrund egentlig?
– Ingen uddannelse. En medfødt storhedsvanvid, som min afdøde mor var skyld i. Tror hun gav mig den, da jeg ellers ikke ville ha brudt med den baggrund og arv, jeg var født ind i.

Thomas Bo Larsen

Du har en kunstnerisk tilgang til fotografiet, men hvad fylder mest i din daglig dag; fotokunst eller “opgaver”?
– Det er faktisk tit, at tingene overlapper, og jeg bliver hyret, fordi folk har set de ting, jeg laver for mig selv og gerne vil have det overført til det, som de har gang i. Det kommer der tit noget interessant ud af.  Det seneste år er jeg gået fra 30/70 til mere et 70/30 setup, men det er ikke altid muligt at opretholde, da de fotos, jeg laver, er dyre at producere. Derfor tager jeg flere kommercielle opgaver ind i bestemte perioder. Elsker også at lave noget for andre, da det ellers godt kan gå hen at blive lidt for meget navle pilleri.

Pernille Rosendahl

Du står bag projektet Wabwot – hvad går eller gik det ud på? Og er projektet “overstået”?
– Ja, det var mit første projekt og også det projekt, der fik mig til at indse, hvad jeg ville lave resten af mit liv. Projektet var 30 ”œfotografiske” værker, som tog udgangspunkt i 30 forskellige personer. Projektet var/ er en rejse igennem deres tanker om, hvad der havde formet dem til at træffe de ‘rigtige valg’ her i livet. Og WABWOT prøvede at give et indblik i, hvordan deres liv ville ha set ud, hvis de havde handlet anderledes på et givent tidspunkt. Projektet var/ er en fotobog og en udstilling. Udstillingen har været vidt omkring, og den udstilles stadig.

Karen Rosenberg

Hvad roder du med pro tempore?
– Lige nu knokler jeg på højtryk med min nye udstilling: Titans & Olympians. Projektet består af 25 fotografiske værker og er et helt nyt skridt for mig. Både i udførelse og i udtryk. Man kan følge med løbende her: www.vimeo.com/titansandolympians eller på www.idoart.dk/?p=30749, hvor der bliver lagt små videoer op, som giver indblik i projektet.
Jeg har valgt at præsentere projektet løbende, mens det bliver skabt – som en rejse ind i en verden, hvor jeg prøver at forstå de 12 Olympiske guder og deres værdier og temperament. Man siger, at guder er udødelige, men hvordan ser de på, at vi prøver at være vores egne guder? Og hvilken konsekvens har vores hovmod. Jeg har ingen kontrol over rejsen igennem dette projekt, det er ligesom om det skaber sig selv, og jeg skyder bare, hvad jeg ser, når jeg lukker øjnene.

Bee

Hvordan går det for fotokunsten i Danmark efter din mening?
– For at være ærlig, så ved jeg det ikke – det der med fotokunst er en underlig ting. Foto får sjældent den kredit, som fx. malerier får. Det koster tit det 10 dobbelte at producere, men folk har deres forbehold overfor foto, sikkert af flere årsager.
En kan være, at de folk, der skal købe det, ikke synes, at foto er ligeså ”œunikt” som andre kunstformer og derfor er modvilige, når de skal til at betale for det. ‘Man kan jo bare printe alle dem man vil’, tror jeg tit, folk tænker. (selvom det ikke er tilfældet).
En kan være, at alle har et kamera nu om dage, og ubevist tænker folk så måske ”œdet kan jeg sgu også lave”, hvorimod med det samme ved, at de ikke kan male eller lave en skulptur.
Jeg er sat i verden for at lave om på den tankegang.

The Castout

Hvad laver du, når kameraet hviler?
– Mit kamera ‘ruller’ faktisk ikke så tit, som folk tror. Jeg går aldrig rundt med et kamera,, og jeg tænker sjældent: ”œBare jeg havde haft et kamera i dette øjeblik”.
Jeg elsker at være der, hvor jeg er og tage noter. Mine sidste 3 noter ser fx. sådan ud: ”œRygstøtte. Som når man har brækket ryggen”. ”œHan kastede den sten op, som han slugte først”, og: “Resultatet er anulleringen af begæret”
Jeg kan dog ikke sige mig fri for at tænke i billeder konstant. Jeg husker altid mine drømme og bruger meget tid på at skrive dem ned. Ser alt for mange dokumenter film og lige for tiden læser jeg mange gamle myter.
Ellers arbejder jeg hårdt på at få et nyt tiltag op at køre sammen med filosof Erik B. Duckert, der hedder SVLSTG, som bliver et sted, der hylder alt det svulstige, som vi er ved glemme.

Mona

Hvem ville du allerhelst slippe for at fotografere og hvorfor?
– Mig selv. Jeg er kamerasky.

Manden bag det hele – Tomace.

Hvordan klarer Tomace sig i udlandet?
– Jeg er helt ny i kunstverden og tror, jeg har lidt mere, jeg skal ”œbevise”, før jeg kan sige så meget om det. Jeg har udstillet i tyskland, hvor det er gået ret godt, og der nogle ting på vej, men indtil videre vil jeg helst sige, at jeg har til gode at sige ”œI made it mom.”

Hvor kan man se dine kreationer?
– Hos mit jyske galleri, Galerie Wolfsen. Men hold øje med www.tomace.dk resten af året. Pønser på noget.

The Temptation

Hvad skal enhver mand og kvinde vide om fotokunst?
– At de ikke skal være så bange for at se det ligestillet med andre kunstformer. Der ligger ofte mange tanker, produktionstimer bag. Ofte er der mange mennesker involdveret i at producere et billede. Sådan er det i hver fald i min situation. Hvis jeg ikke var omgivet af så mange passionerede mennesker, der hjælper mig konstant, ville jeg ikke have mulighed for at lave det, jeg gør.

Vil du vide mere om Tomace, kan du besøge hans hjemmeside Tomace.dk her <– 

You may also like

1 comment

John Kreiner 27. november 2012 - 07:54

Interessant fyr. Jeg synes, at jeg er stødt på mange spændende fotografer i tidens løb, men ham her har jeg aldrig hørt om før.
Spændende fotos – nogle mere end andre, men generelt spændende.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk