Home Automobiler En læser og hans MG B GT

En læser og hans MG B GT

written by Nicolai Klingenberg 5. december 2012
Pin It

Vi skal ud på et eventyr, og det handler om en passion for britiske biler. Og om at hente en sådan hjem. Vognen er en MG B GT, og den ser sådan her ud. Spænd selen, og kom med på en spændende tur.

En gammel klassiker fra England – i dag får vi blandt andet historien om fundet og hjembringelsen…

Søren – dit hjerte banker blandt andet for britisk biler, men hvordan opstod interessen?
– Interessen for engelske biler kommer nok helt fra min barndom, hvor min far kørte både Triumf 2000 med 6. cylindre, Rover P3500 med V8 samt altid talte om den Morgan +8 vi skulle have en dag. Jeg har altid været fan af de klassiske engelske sportsvogne fra som fx Jaguar XK serien, Triumf TR5, Austin Healey 3000, MGA og Aston Martin. De har noget over sig.

Hvad har dit automobil cv budt på hidtil?
– Mit AUTO CV har indtil i dag budt på en masse rimeligt ordinære hverdagsbiler samt 6 Land Rovere – Serie III samt Defender.

Skumringsskud

Du har netop købt en ny vogn – hvilken?
– Nu har jeg så købt en fin MG B GT fra 1972. Helt original og i ret god stand. En model der er godt designet – personligt mener jeg den er federe som GT end som roadster, og selvom motoren er den klassiske 1,8 stødstangs 4benede kan den godt flytte sig. Og så ligger den rigtig godt på vejen og lyder godt. Som en bil fra det årti skal.

Alt var mindst lige så godt i de gamle dage

Hvor fandt du den – og hvad faldt du for?
– Jeg fandt bilen på Ebay.co.uk hvor jeg har holdt øje i et godt stykke tid. Jeg faldt for kombinationen af farve, stand og historik. Bilen er passet godt på, den er renoveret og så har den stadig sin originalitet og en god historik. At sælger så også var en mægtig flink fyr var en ekstra bonus. Det er jo kun en overfladisk fornemmelse du kan få af bil og sælger på nettet.

Du hentede selv bilen – men hvor? Og lad os høre lidt om rejsen hjem…
– Men jeg besluttede mig for at købe den via ebay auktionen og endte med at betale 4,557 Pund for bilen. Jeg aftalte at hente bilen fredag den 16. nov. og fløj med en ven til London. Tog videre til Norwich og blev hentet på stationen af sælger. Efter en times pille-rode-rage og prøvetur var vi overbeviste, og gav håndslag. Bilen var faktisk bedre end på fotos og vi troede på sælger, der sagde vi sandsynligvis godt kunne køre hjem uden problemer! Så det gjorde vi! Først til Dover, en enkelt overnatning. Så med færgen over kanalen til Dunkirk, så gennem lidt Frankrig, lidt mere Belgien og så et stykke i Holland.

Den grønne på pause ved færgen

Så gennem Tyskland via Bremen og forbi Hamburg og til sidst Rødby – Spruttgarden og de sidste 150 km hjem til Kbh. I alt 1.520 km tilbagelagt i en 40 år gammel bil. Fantastisk. Vi valgte selvfølgelig at navigere kun vha kort og vejskilte. En gang imellem regnede det en smule, men det gik faktisk ret fint, og der var ingen salt på vejene. Kørte vi over 70 mph begyndte udstødningen at synge lidt, så vi cruisede ca. 65 Mph i snit (ca. 100 kmt). Vi stoppede ret ofte og tjekkede olie og vand – men den brugte ingenting! Godt klaret. Vi treatede den med blytilsætning, karburatorvæske og 102 Oktan hvor det kunne fås – det var noget den kunne lide.

Tørsten stilles

Den kørte over 10 kml i snit. Flot flot. Kl 05.45 søndag morgen den 18. nov rullede jeg så ind i garagen, og vinteren over skal den stå hos Ole i Jeudan Parkering Gammel Mønt og vente på sol og forår, mens jeg ser lidt på tænding, filte, olieskift og sådanne småting. Plus syn og indregistrering naturligvis. Det skal jo også overstås! Jeg har ansøgt om de historisk korrekte nummerplader, så jeg får sorte nummerplader på. Det klæder den langt bedre end de grimme hvide.

Uden mad og drikke duer chaufføren og co-driveren ikke.

Hvad er planen med bilen?
– Planen er at bilen skal være min solskinsbil og at både koner, kærester og elskerinder skal kunne være i den – samtidig! Så jeg får monteret hofteseler bagi, hvor dog kun mine to drenge på 3 og 6 år kan sidde – desværre. Jeg monterer også elektronisk tænding, el elblæser og en klassisk retro radio fra Becker – men ellers forbliver den original og god som den er. Kan være jeg vil køre lidt klubkørsel i MG klubben men ellers bare møde vennerne fra Veteranbilsklubben med deres klassiske biler.

Før dyret vækkes til live igen, hviler det hos Ole.

Vognen er højrestyret – er det en fordel eller en ulempe?
– At bilen har rattet i højre side er kun en sjov detalje. Det tog mig 5 minutter at vænne mig til både i UK og her i DK. Det er dog lidt nemmere især i Parkeringshuse, hvis der sidder en assistent i venstre side til at smide kortet i automaten (det er også billigere!). Jeg kunne aldrig finde på at flytte rattet selvom det nemt kan gøres. Det generer ikke mig.

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, men rattet sidder i højre side…

Hvad er den britiske drømmebil i din verden – og hvorfor?
– Den ultimative drømmebil for mig er uomtvisteligt en Aston Martin DBS V8 fra 1972. Den er oveni købet realistisk at købe en dag! Hvem husker ikke Roger Moore og Tony Curtis fra ”The Persuaders” fra starten af 1970´erne. Jeg kan hverken sidde i en Dino eller betale den – men AM DBS V8 er ligeså hurtig – så den tager jeg!

Drømmvognen

Hvad mener du, at enhver mand skal vide om MG?
– Enhver bør vide om MG at de faktisk har lavet den del fede biler – især de smukke MGA modeller er smukke men firmaet, der blev grundlagt i 1924, har både produceret familiebiler og sportsvogne. Herhjemme er MGB´en især som roadster udbredt og populær – måske især fordi man får så meget bil for pengene. Og så kører den sgu godt!

Smuk bagende 

Er du glad for de firehjulede, så findes der talrige andre skrivelser i kategorien automobiler her <–

Pin It

You may also like