Home Grej & grooming Ykiki Copenhagen – bagmændene taler ud

Ykiki Copenhagen – bagmændene taler ud

written by Nicolai Klingenberg 27. februar 2013
Pin It

Vi skal bag et brand – og det er dansk igen. Faktisk har det eksisteret i en del år, og succesen er allerede på plads i udlandet. Nu kigges der til eget Kongerige – tag godt imod Jacob Christiansen fra Ykiki, som har svaret på nedenstående. Det var i øvrigt deres fotos fra den kommende kollektion, der fangede min interesse. Selv samme fotos og video, som er fra den aktuelle kollektion, kan du se i denne skrivelse.

Casualt? Yes. Velkommen til Ykiki!

Casualt? Yes. Velkommen til Ykiki!

I står bag Ykiki Copenhagen – men hvordan kom I på idéen?
– Vi har faktisk været i gang i mange år med mange forskellige projekter – men primært indenfor skate og surf brands som distributører. Viljen til at gå egne veje og producere selv har altid ligget lige for, og det begyndte faktisk tilbage i 2002, hvor Ykiki Footwear blev lanceret. Et fuldstændig vanvittigt projekt, hvor vi gik head to head med de store flip flop producenter. Det endte med distribution i 14 lande – hvor vi blandt havde Japan som et af de største markeder med 70 butikker. Herunder blandt Ships og Beams. Det kørte vi sideløbende med vores distribution, men lukkede det ned, da det var svært at holde momentum i vores workflow med et produkt, der reelt kun var to måneders arbejde i om året – også selvom det førte en masse rejser til eksotiske steder i Verden med sig, nominering til Brand New Awards, nominering for bedste reklamekampagne og masser af solgte flip flops mv. I 2009 stødte jeg ind i designeren Sara Keir, der havde været designer fra starten hos Norse Projects. Da hun var fri på markedet, blev vi enige om, at lave et casual menswear brand, der lagde stor vægt på detaljer, valg af metervarer osv. – og lavede klassiske menswear neccessities, der blev opdateret til nutiden. Blandt andet med inspiration fra vores tid i skatebranchen, men også med et dogme om at lave alle styles fra bunden. Det var dog en større opgave end forventet, med mere end 30 forskellige personer, der testede vores samples. I sidste var det en stor tilfredsstillelse, at vi kunne gå på markedet med produkter, der ikke var kopieret. Så for at svare kort på spørgsmålet: Vi ville lave klassisk casual menswear til kunder, der ville have kvalitet. Det var ikke en ide, der kom ud af den blå luft en dag, men det var noget, der voksede over tid, og mødet med Sara var åbenbart det rigtige tidspunkt.

Spring-summer 2013

Spring-summer 2013

Hvem er I – og hvad har I lavet før?
– Jeg anser ikke Ykiki Copenhagen som et brand med en fast besætning. Det er en gruppe af personer, der har været interesseret i projektet lige fra starten. Selvfølgelig har der været udskiftning undervejs – det sker alle steder, men der er et par stykker, der har været med hele tiden. Selvfølgelig Sara på designsiden, som har lagt rigtig mange kræfter i projektet og sørget for, at vi ofte har kunder, der kontakter os og siger, at det er det bedste fit på f.eks. en skjorte, de nogensinde har haft. Kristian Boserup, der har været med helt tilbage fra 2002, har betydet en masse for brandet. Han er manden bag logoet, han har stået for de tre seneste lookbooks med foto og video – og en masse input. Endelig har Jacob Unna været med lige fra starten. Jacob startede med en uopfordret ansøgning som medhjælp i skate distributionen, men vi fandt hurtigt ud af, at Jacob havde et kæmpe hjerte for fashion. Der kom hele tiden pakker ind fra f.eks. Tres Bien Shop eller webshops i Japan, hvor Jacob shoppede en stor del af sin løn op. Han har været en stor hjælp over tid. Til sidst vil jeg nævne Chung Cheung, der er sælger for Ykiki Copenhagen i dag. Chung har været med til at tilpasse Ykiki Copenhagen over de seneste sæsoner, hvor han har brugt sin store erfaring med salg i både Danmark og udlandet. Derudover er der en masse andre, der har været meget hjælpsomme med projektet. Alt i alt så har vi alle en fortid i tøjbranchen på forskellige niveauer.

Detalje - feat. blæk.

Detalje – feat. blæk.

Hvordan vil I selv beskrive jeres brand?
– Vores ønske har altid været, at Ykiki Copenhagen skal være tilgængeligt. Forstået på den måde, at det skal være produktet, der sælger sig selv og ikke brandet. Som jeg nævnte, så brugte vi inden opstart – og i øvrigt stadigvæk – rigtig meget tid på fit, metervarer og detaljer. Man skal føle sig godt tilpas i tøjet, når man prøver det første gang, og det synes jeg egentlig, man gør. At man så finder en lille detalje, når man kommer hjem fra butikken, det anser jeg for værende en bonus. En ting jeg altid selv har sat pris på, når det endelig skete. Så alt i alt – et casual menswear brand – med dybe rødder i skate, musik og streetfashion. Klassiske menswear neccessities, der er fortolket til nutiden, med fokus på kvalitet i produktion og metervarer.

Tilsæt en lille smule "skate"...

Tilsæt en lille smule “skate”…

Hvad har været det mest udfordrende ved at etablere eget brand?
– Uden at blinke kan jeg sige, at det har været salget til butikkerne i Danmark. Vi kom i slipstrømmen på mange nye brands omkring 2009/2010, så det var nok også timingen. Til gengæld har salget udlandet været rigtig godt og Danmark er på vej med hastige skridt.

Hvad har været jeres største succes hidtil?
– Hvis man ser bort fra de ting, der ligger lige for rent økonomisk, så har det været feedback fra vores kunder. En hel almindelig dag kan blive en stor succes, når en kunde skriver ind om en oplevelse han har haft – f.eks. det bedste fit på et stykke tøj, han nogensinde har haft. Det er ubetinget den største succes – men vi tænker nok heller ikke så kommercielt som andre.

Det fungerer helt og aldeles fint, hvis man er til det casuale, vil jeg mene. Og det bør man være af og til...

Det fungerer helt og aldeles fint, hvis man er til det casuale, vil jeg mene. Og det bør man være af og til…

Og hvad har været med til at booste jeres forretning?
– Super omtale på de danske blogs og medier har været en stor årsag. I udlandet havde en enkelt artikel på Selectism haft en klar målelig effekt på antallet af henvendelser fra butikker og agenter. Der havde vi besøg af butikker fra syv forskellige lande, så generelt har den meget positive omtale haft stor betydning. Den anden store faktor var, da vi opsagde alle brands på distributionssiden og gik all in på Ykiki Copenhagen. Det havde været under opsejling i noget tid, men det var faktisk i et tog mellem Sheffield og London, at beslutningen blev taget. Efter besøg hos en masse engelske butikker, kunne vi mærke, at dette var det rigtige, så heldigvis havde toget internetforbindelse, og opsigelsen blev sendt afsted. Det var en stor dag – både for os, men også for den videre udvikling af Ykiki Copenhagen. Halv indsats giver halv succes.

Hvad er målet for 2013?
– Vi vil slå os fast i Danmark og udvide distributionen rundt om i Verden.

Hvad består kollektionen for tiden af?
– Alt hvad du ser i videoen er fra vores SS13 kollektion. Grundet den store succes på blandt andet vores crewnecks og hooded sweats, har vi lavet en lille spot kollektion af disse styles til levering midten af marts. Der kommer også lidt snapback caps med, som allerede kan forudbestilles på www.ykikicph.com/shop.

Og hvad har været den bedst sælgende sag hidtil?
– Vi havde allerede i 2010 – før mange andre – en T-shirt med kontrast lomme, som solgte helt vildt. Vi har solgt rigtig mange skjorter over tid, men lige nu er det vores Doodle crewneck.

Reflektioner...

Reflektioner…

Hvad mener I, at enhver mand skal vide om ekvipering?
– Vi har altid haft en ide om, at vores kollektion skulle være let og tilgængelig, og at et outfit skulle kunne bruges hele dagen. Det skulle med andre ord være en ekstra åbnet knap i skjorten, eller om du havde et sneakers eller dress up sko på, der afgjorde, om du var casual eller dressed up. Men du kan jo reelt komme ret langt med to par bukser, fire skjorter, fire toppe og to jakker. Kombinations mulighederne holder dig kørende i et par måneder. Men der skal altid være en stribet oxford skjorte – så er vi tilfredse.

Og hvad anser I som “god stil”?
– Stil er individuelt i modemæssig forstand, så vi anser “god stil” ud fra den menneskelige betragtning. Og det føler vi selv, vi kører. Vi har i hvert fald intet “beef” med nogen i branchen.

Klar til en video med de nyeste løjer? Here goes:

 

Glad for skrivelser om lignende sager? Så besøg kategorien Kluns, grej og grooming her

 

 

Pin It

You may also like