Til hverdag og fest – prøv polo til hest. Nuvel, det er mine egne ord og ikke noget officielt slogan, men der er nogen om hestesports-snakken. Den 22. og 23. juni danner Fælledparken rammen om en kæmpe polo-event. Sådan cirka en måned forinden – altså i maj – tog jeg turen til London for at se polo, smage lidt vin og spise argentinsk”¦
Anledningen er sådan set simpel. Vinhuset Cheval des Andes sponserer det argentinske landshold i polo. Vinhuset er ligeledes argentinsk – og med rødder i det franske – og hvilket match kunne så være bedre? Det skulle da lige være, hvis winemakeren Nicolas Audebert selv var polospiller. Og det er han. Han har sågar fået etableret en udendørsbane i området omkring Cheval des Andes.
Så langt så godt. Om end det havde været mest ”klassisk” at se polo under åben himmel, så blev det ikke således, jeg skulle opleve min første – og ikke sidste – polomatch. Men før vi springer til ”the O2 Arena”, skal vi til bords på restaurant Gaucho, som ligger flere steder i London. Temaet er – ta-daa – argentinsk. Og det hele hænger sammen – den londonske HPA Gaucho International Polo turnering – har relationer til den restaurant, vi skulle have frokost på.
Vi går til bords – og jeg har fornøjelsen af at sidde ved siden af Gonzalo Carrasco. Han er hverken guitarist eller tangodanser, men derimod winemaker hos Terrazas de los Andes, som er den billige søster(vin) til Cheval des Andes. Ja, undskyld mit sprog, men det er sådan, det hænger sammen.
I stedet for kun at spørge ind til glasindholdet, får jeg en god snak om vinen verden i Argentina. Vinen blev for alvor populær i Argentina i 1850’erne lyder det. Omkring samtidigt drog en franskmand mod Argentina, fandt landet og slog sig ned. Han havde bagagen fuld af know how og druer, hvor sidstnævnte fik fat i den argentinske jordbund, og en succes var sået.
Et par bøffer størrelse XL kommer til bordet – og dernæst til maven. Velsmagende kød. Rib eye – og uden for mange dikkedarer. Vi lagde i øvrigt ud med “Beef empanada” – et samosa-lignende tiltag, hvor hakket oksekød er pakket ind i dej i selskab med simple grøntsager. Det er muligt, at retterne er simple, men til gengæld er de fulde af smag.
Og apropos fuld, så har argentinerne i den grad haft en on-going vinfest. Gonzalo erklærer, at befolkningen i gennemsnit konsumerede 90 liter vin om året i 70’erne. Tungt? Muligvis. Men også festligt. Fra 90’erne og frem ændrede det sig – man begyndte at fokusere langt mere på kvalitet. Det får priserne til at stige, men hovedpinerne til at falde. Således ligger forbruget i dag på 27 liter per person.
Man er tosset med at eksperimentere og forbedre sine vine i Argentina. Man er ej bleg for at eksperimentere, og det er ikke kun på hokus pokus niveau – for eksempel er der en særlig linje på gymnasiet, hvor du kan blive klogere på vindyrkning. Man begynder tidligt, om man vil. Og netop det der med at gøre det lidt anderledes, får vi at føle, da desserten kommer til bordet.
En kombi af chokolade, hasselnødder, kumquats og is er i selskab med en rød på cabernet sauvignon. Noter af marmelade og masser af finesse. Wine makeren tilføjer, at der er masser af oceanisk indflydelse, men jeg finder aldrig ud af, hvordan det hænger sammen. Til gengæld er det lidt skævt – men velfungerende – at smage rødvin til en dessert. Det fungerer – og der er også sødme at spore.
Vi skal videre i programmet. Den står på polo i O2 arenaen, hvortil vi ankommer med båd. Vi er her i god tid og entrerer partnerteltet, som synes en anelse tomt. Men bare vent.
Det er som tidligere nævnt Cheval des Andes, som sponserer det argentinske hold, og vinen er ejet af LVMH gruppen, som også gør sig i talrige champagne brands. Det smitter af i teltet – Veuve Clicquot gear og flasker pryder teltet. Og er man til en tur på mekanisk hest, er det også muligt at springe i sadlen og teste polokundskaberne eller mangel på samme.
Løjerne går i gang. Vi er i arenaen. Første møde med polosporten er en realitet, og vi læner os tilbage og gør vores ypperste for at følge med. Der er fart over hovene, der scores, der skiftes hold – og retninger. Kampene er alle pakket ind under sloganet “Polo as you’ve never seen it before”. Det er helt korrekt. Og jeg fint underholdt.
Vi får set tango i pauserne, hentet forfriskninger og så er det tid til at skifte lejr. Vi skal i førnævnte telt, og hvad der før var halvfuldt er nu propfuldt. En diskjockey spiller op, en champagne siger pop, og der trykkes hænder på kryds og tværs. Vi er i London, så jeg spørger høftligt “Where do you summer?”, og svarene er alsidige. Og det er underholdende. Eneste “mangel” var, at jeg ikke fik lejlighed til at smage Cheval des Andes, men det forlyder, at en decideret smagning kræver, at Nicolas Audebert være til stede. Det er fair nok. Til gengæld er jeg blevet begavet med en enkelt flaske, som ikke kræver Mr. Audeberts selskab. Den ser jeg frem til at smage på. Vil du vide mere om vinene, kan du ringe på 32 83 73 60.