Home Automobiler Jaguar XK8 coupé anno 1997 – en læser taler ud om sin bil

Jaguar XK8 coupé anno 1997 – en læser taler ud om sin bil

by Nicolai Klingenberg

Vi skal se på en bil. En Jaguar endda. En læser har nemlig en sådan, og den skal vi blive klogere på i dag. Den har gennemgået nogle forandringer, som jeg synes godt om. Det kan være, du er uenig, men lad os komme til sagen.

Potent look, hvis du spørger mig.

Potent look, hvis du spørger mig.

Fortæl os kort om, hvilken bil du har?
– Det er en Jaguar XK8 Coupé fra det 1997.

Hvad faldt du for ved bilen i sin tid?
– Der må jeg sige farven – og linjerne fra front hen over bagenden på Coupéen. Det er et smukt syn. Derudover havde den tidligere ejer lavet nogle ændringer – jeg er normalt ikke til stylede biler – men her må jeg tage hatten af:
Baglygterne (normalt ligner de nogle fra en Mazda) er udskiftet med Cateyes (siden fotos er taget, er rillen rundt om området spartlet ud), der er ingen Jaguar mærker, antennen (kommer normalt umotiveret ud af skærmen) er lagt i bagruden, frontbaren er væk, interiør er udskiftet til carbon (normalt træ, hvilket er fint, men i denne kabine kan træet give “åndenød”), og carbon virker rigtig godt her. Fælgene har jeg siden fotos udskiftet med nogle, der stiver bilen fint af, mens udstødningshætterne er udskiftet til nogle, der følger bagendens kurve, og sidst, men ikke mindst, har jeg ilagt soltag. Danmark har mest vejr til soltag, ellers må storebror E-type Cabriolet i brug.

Nye øjne i "nakken"

Nye øjne i “nakken”

Og hvor fandt du den?
– Ganske enkelt: På nettet.

Er det en skrøne, at Jaguar er møgkostelig at holde kørende?
– Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal svare…  XK8 blev prissat intelligent (og som en “fattigmands” Aston Martin), så der er rigtig mange af dem, og det gør det nemt at finde dele til den. Generelt set, så ja det koster, men god smag koster ikke ekstra, hvis du spørger mig.

Hvad kan den, som andre biler ikke kan?
– Underspillet overlegenhed – ligesom Range Rover Classic. Og så kører den skønt – det er efter min mening en meget undervurderet Grand Tourer.

Kabinekræs

Kabinekræs

Det perfekte Jaguar XK8 øjeblik?
– Det må være hver dag! Både når jeg kører og ser på den – og faktisk også når jeg udefra kan høre motorlyden, den er fantastisk!

Hvad kommenterer folk som oftest, når de ser bilen?
– De synes den er flot eller måske mere begejstret sagt: Super fed! Der er nogle, der tror, det er en Aston Martin DB7 (Jaguaren har fællestræk og i opbygning), mens andre spørger, om det er en TVR.

Hvad har du altid med dig?
–  Den er nem: Min telefon!

Tilsæt god V8 lyd...

Tilsæt god V8 lyd…

XK8’eren har en del år på bagen – lader det sig mærke på nogen måde?
– Ikke rigtig – jeg forsøger at tage tingene i opløbet!

Er det en keeper?
– YES!

Slutteligt – hvad skal enhver M/K vide om en XK8?
– Man bliver meget glad for den – og det har nogle stykker fundet ud af – man kan nemlig få rigtig meget god bil for få penge her…

Smukke linjer

Smukke linjer anno 1997 – tilsat lidt ombygninger

Har du en interessant bil, et kunstværk, møbel eller ur, som rummer en god historie? Send en mail, så laver vi et interview over e-posten. Det kan være ganske anonymt. Adressen er nk@my-pleasure.dk

 

Følg med på Facebook

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk