I næste måned for en firehjulet italiener dagens lys at se på Frankfurt Motorshow. Men hvorfor ikke tage forsmag på nyheden? Det gør vi så. Dagens vogn i skysovs – eller benzindamp om du vil – hedder Ferrrari 458 Speciale. Modellen er den provokerende storebror til Ferrari 458 Italia. Og selvom der er tale om en storebror, så er “brutalis” lettere at danse med…

Det er denne herlige sag, vi i dag skal gøres klogere på. Ferrari 458 Speciale er navnet.
Med lettere mener jeg, at “Speciale” har tabt sig siden lillebror så dagens lys. Hvalpefedtet er røget – 100 kilo faktisk – men det har givet en væsentligt heftigere præstation. Der er kommet 35 ekstra hestekræfter i motoren, så der nu kan leveres 605 hestekræfter, når omdrejningsnålen fifler rundt ved 9.000 omdrejninger.

Bagsmækken rummer motoren, som med lidt “kæk” humor kan beskrives som en kompakt stald med plads til 690 heste
Er man til det tekniske, kan jeg oplyse følgende:
Litereffekt: 605 hk / 4,5 ltr = 135 hk (specifik effekt)
Vægt/effekt: 1290 kg / 605 hk = 2,13 kg til hver “krikke”
Disse cifre er verdensrekord for en NA-motor. Nuvel. Den motor ville jeg nødig skulle reparere eller hobby-fifle med. Faktisk skulle jeg helst ikke nyde noget af at rode med nogen motorer overhovedet, men det er en anden historie. Tidens tand og udvikling har været positiv for de, der holder af hurtige biler, og den legendariske 0-100 tid, hedder tre sekunder for Ferrari 458 Speciale. Er du mere til 200 kilometer i timen, så skal du afsætte 9,1 sekund.

Sublim motorlyd kan velsagtens forventes – og endda i stereo
Det handler dog om mere end bare at køre hurtigt. Og at lyde godt. Bilproducenten har udviklet et Side Slip Angle Control (SSC) system. Systemet sikrer, at vogntøjet er lettere at kontrollere på skridgræsen. Og som det lyder i presseteksten: “Systemet er integreret i det avancerede traction control-system F1-Trac og det elektroniske differentiale E-Diff. Ferrari lægger ikke skjul på, at SSC er designet for at gøre den underholdende disciplin power slide nemmere for chaufføren. Bilen kan dog også i meget høj grad holde fast i asfalten, og med en lateral (sideværts) acceleration på 1,33 g sætter Ferrari 458 Speciale endnu en rekord.” Alle tiders – om de kommende ejere tør smide sig helt ud i kurver eller parkere med hvinende dæk, vil jeg lade stå hen i det uvisse.

sdf
Der er ikke sluppet meget information ud om kabinen eller cockpittet, men jeg fik hapset to fotos. Der er genkendelige detaljer fra vogne jeg tidligere har set – og sågar kørt med i, men også lidt nyt (for mit vedkommende) i form af pladsen foran passagersædet. Og broder brutalis har i øvrigt et generelt mere råt look over sig.

Kopholder anyone?
Lur i øvrigt lige på midterkonsollen, som byder på detaljer, der nemt kunne være hentet ud af en sciencefiction strimmel eller håndtaget på et lyssværd.

Ganske futurisk, hvis du spørger mig.
En teaserfilm? Det skal du da få.
Fakta & specifikationer:
Motor: V8 – 90°
Slagvolumen: 4495 cm3
Effekt: 605 Hk ved 9000 o/m
Drejningsmoment: 540 Nm ved 6000 o/m
Vægt – tør: 1290 kg
Vægt: 2.13 kg/Hk
Acc.: 0-100 km/h 3.0 sek.
Acc.: 0 – 200 km/h 9.1 sek.
Fiorano omgangstid: 1.23,5 min.
CO2 forbrug: 275 gr/km
Bilen forventes at blive solgt i Danmark til foråret, og det bliver Formula Automobile, som vil overrække nøglerne til de personer, der måtte erhverve sig dette prægtige køretøj.
Tosset med biler? Besøg kategorien her
My Pleasure findes – sjovt nok – også på Facebook. Følg med her.
3 comments
Så er det 605 HK eller 690
605! Sorry – min fejl. Begejstringen tog over, men det er rettet nu.
Med det ekstra en Speciale / stradale koster, kan man da lige så godt købe en alm. 458 og smide et Underground Racing kit på, så taler vi 700hk.