Home Citroën Citroën Cactus – en konceptuel vogn med fremtidsvisioner

Citroën Cactus – en konceptuel vogn med fremtidsvisioner

by Nicolai Klingenberg

Selvom der er tale om en konceptbil, så er Citroën Cactus et vink med en vognstang. Bilen er nemlig frontløber for en lang række nye tiltag, som man kan forvente sig fra det franske bilhus (og deres C-klasse vogne), når vi kigger fremad i tiden. Kort sagt? Ud med det overflødige, og et øget fokus på komfort, brugervenlighed, funktionelt design og intuitiv “tech”.

Lad os begynde med det udvendige – her er der satset på effektivitet. Det vil en lavere vægt og bedre aerodynamik, så vi kommer nemmere frem – og med et lavere forbrug. Træt af Bilka buler eller småridser? Super. Det er de fleste, og her kommer såkaldte “airbumps” i spil – luftbobler på udsatte steder beskytter vognen mod småskrammer og er samtidig dekorative. Personliggør dem endelig, hvis du er til den slags – det er nemlig også muligt.

Luftpuder.

Luftpuder.

Science fiction er blevet til nutid. All right – det er set andre steder, men man har valgt at satse endnu mere på digitale kontakter, som styres via en touch screen, og så skal vi da også komme hinanden mere ved: Forsæderne er skabt som et stort “møbel”. Mere plads til ballerne – og til at komme hinanden ved. Man kan måske også køre afsides og teste, hvorvidt… Nå.

Nettet er flyttet ind i bilen og ikke kun via telefonen, men via “skærmen og datamaten” i bilen – og herfra er der adgang til en særlig portal med fikse elementer, der er oplagte for en M/K, der er på farten. Eller på ferie.

Touch screen og læder på rattet

Touch screen og læder på rattet

Vi skal faktisk helt tilbage til 2007 for at finde startskuddet til den vogn, du i dag læser om. Her blev en forløber til bilen præsenteret, hvilket satte en række tanker i gang, som blev til studier, hvor designere og ingeniører gik i gang med at tænke “bil” på helt nye måder – og det er så mundet ud i Citroën Cactus.

Jeg er 100 på, at motivet ikke bliver standard.

Jeg er 100 på, at motivet ikke bliver standard.

Citroën har tidlige skabt en række biler, som var “banebrydende” – både i design og teknologi. Særligt DS-serien fra 60’erne og 70’erne har vundet min visuelle begejstring talrige gange. Designet er og bliver ikonisk, og den snedige tankegang spiller man på den dag i dag – og med Cactus: Bilen skal være nem at genkende, og det er den så sandlig blevet. Forvent blandt andet et svævende tag (synsbedrag, men det ligner), særligt lys i kabinen via panoramatag, som lukker lys ind og varme ude, men også ubrudte linjer i det generelle “layout”.

Nærmest svævende tag.

Nærmest svævende tag.

Catus er hævet over de andre. Med en frihøjde på 21 centimeter, får vognen et lettere “off road” præg, mens man har valgt at smide hjulene længst muligt ud i hjørnerne, hvilket ses tydeligt på bagerste del af vognen.

Der er også tale om 3D baglygter - fotoet skulle gerne vise hvorfor.

Der er også tale om 3D baglygter – fotoet skulle gerne vise hvorfor.

Lad os tage et kig indenfor – det ser lyst og venligt ud, men også “let”. Her er intet knap- eller kontakt-hav, da alt som sagt styres via tryk på skærmen. Gearstang? Niks. Forvent gearskift via rattet eller via en kontakt på instrumentbordet. Designerne har desuden skævet til “møbelbranchen”, idet der blandt andet findes beige naturlæder på rat og instrumentering. Mere? Fint. Beslag på øverste handskerum og dørhåndtag har referencer til “rejselivet” i form af beslagene på store rejsekufferter.

Rejsekuffertbeslag.

Rejsekuffertbeslag.

En video? Gerne.

Nyheden lover desuden, at konceptbilen er udstyret med den nye drivlinje Hybrid Air. Det vil sige en fuldhybrid løsning, hvor trykluft og hydraulik arbejder sammen med en nymodens tre-cylindret benzinmotor. Det er dog ikke kun moderne – det er også en herlig økonomi: Under tre liter brændstof til at tilbagelægge 100 kilometer asfalt.

Front-eyes

Front-eyes

Der er selvsagt tale om en konceptvogn, men tror du, at det “kun” kan blive mindre en konceptet, kan du godt tro om igen. Flere bilhuse ender med et resultatet, der overgår konceptet – blandt andet fordi, der går år fra idé og koncept til det reelle produkt. Fremtiden vil vise, hvorledes det bliver i dette tilfælde.

My Pleasures hoveddør er åben på Facebook lige her

 

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk