Der er store nyheder i form af en lidt mindre SUV, som netop er blevet lanceret. Porsche er afsenderen. Modellen hedder Macan, hvilket betyder Tiger i Indonesien, mens bilen skal produceres i det mindre eksotiske Leipzig. En konkurrent – på størrelsen – kunne for eksempel hedde BMW X3.

Det er ikke svært at spore storebror Cayenne i fronten…
Når vognen er klar til levering til april 2014, vil velhavere med et bilbudget fra 1,2 millioner kroner, kunne vælge mellem tre modeller. Macan S er begyndervognen, som byder på en 3,0-liters biturbo V6 med 340 hk, der klarer 0-100 km/t på blot 5,4 sekunder eller 5,2 sekunder med en særlig Sport Chrono-pakke. Nålen stopper ved 254 km/t.

Ikke noget tosset syn i blå
Den mest forbrugsvenlige Macan, går under navnet Macan S Diesel. En 3,0-liters V6 turbo dieselmotor med 258 hk lover et gennemsnitligt forbrug på 16,3 km/l. Du rammer dog stadig 100 kilometer i timen på lige over seks sekunder – og du kan køre op til 230 kilometer i timen.
Den mest bistre “tiger” hedder Macan Turbo. Forvent en ny 3,6-liters biturbo V6, som byder på 400 hk og en acceleration fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder – med den føromtalte Sport Chrono-pakke kan du trække 0,2 sekunder fra den tid. Topfarten hedder 266 km/t, men man lover et “fornuftigt” gennemsnitligt forbrug på 11,2 km/l.
Du kan rulle rundt med fælge på helt op til 21 tommer, mens et særligt dynamisk langt lys gør det muligt at køre med langt lys, uden at genere forankørende eller modkørende trafik. Du kan i øvrigt kende Macan Turbo på en kvadratiske udstødningsrør – på de andre er de runde, men alle modeller har dobbelt udstødning, som kan opgraderes til en mere sportslig sag.

Nu ved du, hvilken model der er tale om her…
Titter vi i kabinen, vil føreren kunne sætte sig i lavtplacerede sæder,som skulle give en mere sporty oplevelse. Sportsrattet kan desuden styre talrige funktioner i vognen, og omdrejningstælleren er placeret i hjertet af instrumentbordet. Forvent ligeledes speedometer og en 4,8-tommers info-skærm.

Ud af byen? Macan kan køre offroad, så test du bare løjerne
Vil du lægge asfalten bag dig og køre offroad, trykker du blot på en knap i midterkonsollen. Det kan også ske, mens vognen er i fart (op til 80 km/t), og tilsat en omgang luftaffjedring, som findes som standard, hæver undervognen sig samtidig 40 millimeter. Det giver en maksimal frihøjde på 230 millimeter og gode offroad forhold.
Vognen rammer som sagt Kongeriget til april og koster fra 1.196.107 kroner.
My Pleasure fås med gratis Turbo på Facebook
5 comments
Den rigtige konkurrent er Audi Q5, da de er bygget på samme bund, med den bagende der, så ville jeg hellere have en SQ5 eller en brugt Cayenne.
Tak Steffen – endnu engang brugbar info. Synes nu ikke bagenden fejler noget.. 🙂
Sådan hvad min sindsstemning angår desangående, er dit titelbillede fra gårsdagens indlæg aldeles rammende!
Ha ha! Du bryder dig ikke om vognen, Kristian?
Det er synd at sige. Men folk er tilsyneladende vilde med høje biler (ellers ville Porsche vel ikke bygge dem), så hvad ved jeg…