Home Automobiler LAMBORGHINI HURACÁN – der er en ny tyr i klassen

LAMBORGHINI HURACÁN – der er en ny tyr i klassen

written by Nicolai Klingenberg 9. januar 2014
Pin It

For ikke så længe siden sluttede en æra hos Lamborghini. Man valgte at tage afsked med Gallardoen efter en rum tid (ti år) på produktionsbåndet. Der er dog allerede – og ikke uventet – fundet en afløser. Navnet er Lamborghini Huracán, og kommende ejere kan blandt andet se frem til en ny V10 motor…

Tyren Huracán - med garanti ikke beslægtet med Ferdinand.

Tyren Huracán – med garanti ikke beslægtet med Ferdinand.

En presseskrivelse lover, at der er nye standarder i klassen. Det vælger jeg fint at tro på. Udover heftige præstationer, loves der anvendelighed i dagligdagen, mere komfort, men stadig også sport og luksus. Man har selvsagt store forventninger fra producentens side, og interessen fra nysgerrige er også til at spore, hvorfor der i løbet af denne og næste måned er linet 130 private events op. Over hele verden i øvrigt.

Bag-skud

Bag-skud

Der er tale om en helt og aldeles nyudviklet vogn. Huracán har fået sit navn navn fra tyrefægtning, hvor en tyr ved navn Huracán, fra den spanske Conte de la Patilla-race, var kendt for sit mod og angrebslyst. “Han kæmpede i Alicante i august, forblev uovervindelig og sikrede sig dermed en fornem plads i tyrefægtningens historie”, lyder det. Og navnet passer selvsagt sublimt til vognens logo. Vi tager lige en video…

Designet skulle være et miks af formerne fra Gallardo og Aventador – og vælter det hele rundt i en nyfortolkning. Her er brutalitet at spore – og skarpe kanter, der gerne skulle skære sig igennem luftlagene på vejbanerne. Når mørket falder på, lyser forlygterne op, som er skabt med LED-pærer – det samme er restens af vognens andre lysfunktioner. Designet har jeg ikke kunne få fotos af i presseskrivelsen, men jeg fandt nedenstående, som passer fint med rygterne om, at der findes en 12,3-tommer TFT-skærm, som leverer info om alt fra omdrejninger til navigation og infotainment.

Elektronisk instrumentering. Jeg ved ikke helt, hvad jeg synes

Elektronisk instrumentering. Jeg ved ikke helt, hvad jeg synes

Og skærmen konfigureres efter chaufførens ønske. Forvent ligeledes læder både her og der, og ønsker du at sætte dig eget præg på interiøret, siger du bare til.

Rattet ser nærmest retro-inspireret ud

Rattet ser nærmest retro-inspireret ud

Launch-knap

Launch-knap

Vi taler i øvrigt om en ren Nupo-vogn, eftersom man har kastet sig over letvægtsmaterialer såsom kulfiber og aluminium. Når tanken er tom, vejer den nye tyr 1.422 kilo. Motoren er en 6,2 liters V10, der yder 610 hestekræfter, når omdrejningsnålen rammer 8.250. Du har bredt smil på munden hele vejen op til 325 kilometer i timen, og de første 200 kilometer i timen rammer du efter 9,9 sekunder. Glad for miljøet? Super. Der er nemlig installeret start/stop funktion (og det er ikke løgn) i bilen – og det gennemsnitlige forbrug lyder på otte kilometer pr. en liter brændstof.

Side-shot

Side-shot

Du får også permanent firehjulstræk, en helt ny 7-trins dobbeltkoblingstransmission og du vælge mellem de tre køreprogrammer STRADA, SPORT og CORSA direkte på rattet. Hvert program har sin egen “charme”, og forskellighederne kan ses i opsætningen af motor, lydspor, differentialer, undervogn og transmission ”” samt naturligvis den elektroniske stabilitetskontrol. Du kommer hurtigt fra høj hastighed til stop med de keramiske bremser, som er standard.

Produktionen finder sted hos Automobili Lamborghini i Sant’Agata Bolognese på en helt ny produktionslinje. Og produktionen begynder i foråret 2014. Den legendariske nul til hundrede tid er i øvrigt på 3,2 sekunder.

LED-lys og skarpe kanter

LED-lys og skarpe kanter

Kør over til Facebook og mød My Pleasure her

Pin It

You may also like