Fra tid til anden dukker der en konceptbil op i mailboksen. Sidste gang det skete, var afsender Volkswagen. Bilen, der var blev præsenteret, er hidtil kun set som coupé eller cabriolet. Men går det, som det tit gør, så behøver der ikke være langt fra koncept til realitet. Tag godt imod Beetle Dune.

Dagens herlige køretøj i omgivelser, der passer til navn og køreegenskaber
Den nye karet blev kørt til skue i Amerika, hvor gæsterne til North American autoshow i Detroit, kunne opleve den mere rå og offroad-inspirerede Beetle. Den skal ses som et oprigtig bud på, hvordan en “cross-version” af den legendarisk “boble” eller “bobbel” kan tage sig ud.
For eksempel har man valgt at hæve bilen fem centimeter i undervognen i forhold til standard-øsen. Det giver ekstra frihøjde, som giver føreren mulighed for at køre i mere ufremkommeligt terræn. Skal vi trække den helt oplagte parallel, så er det sand-dyner, men sne er også et fint bud.

I slut 90erne kom den første relancering af den populære bil. Efterfølgeren fra 2013 var mere maskulin, og nu er testosteron niveauet løftet endnu engang.
Man har også mokket et par 19 tommer fælge på Dune, mens offroad-looket også skal ses i de matsorte skærmkanter, som i øvrigt har øget bredden med 24 millimeter i hver side. Mere? Så gerne. En ny konfanger med alu-ramme og større luftindtag, får bilen til at se mere maskulin ud.

Dune-signatur her og der. Og automatgear så klart.
Taget er sortlakeret og har integreret tagbøjle, mens hækspoileren har fået en omgang gær og er vokset. Der er også blevet plads til luftindtag og alu-look på sidespejlene.
Bliver den til noget? Muligvis. Beetle Dune bliver nemlig omtalt som “”den næsten produktionsklare konceptbil…”. Klapper du motorhjelmen op, vil du finde en 210 hestes motor med 6-trins DSG-gear. Det er måske ikke så offroad-agtigt, men til gengæld ganske komfortabelt. Motoren sender dig i øvrigt til 100 kilometer i timen på syv komma tre sekunder.

Der var noget med et luftindtag…