I Holland kan man også lave store yachts. Firmaet bag dagens skude hedder Moonen, mens den 42 meter lange dame hedder Sofia. Det første, jeg tænkte, da jeg så Moonen 42M, var “noget Jamen Bond relateret”. Kom med til søs i dagens artikel!

Det er ikke spor tosset det der…
Jeg tror, det var en blanding af designet og interiøret, der gjorde, at jeg tænkte på James Bond. Jeg kan ikke huske, hvad filmen hedder, men vi skal nogle årtier tilbage, hvor agenten og en yndig dame bliver holdt tilbage på en yacht, der kan dele sig i to. Ser vi på dagens yacht, er der selvsagt tale om noget mere moderne, men der er et faktum mere, der gør båden egnet til Martini-klichéer og jakkesæt.

Skyggestund på dækket
Det er bag på båden, jeg tænker på. Her er der ikke bare plads til, men også placeret en mini ubåd. En sødygtig en endda. Og det faktum gør Moonen 42M til den mindste yacht med plads til en ubåd. Når den gule frækkert er smidt i dybet, omdannes pladsen til en stor badeplatform, hvorfra du kan bade eller lægge til som gæst med en anden tenderbåd. Personligt ville jeg ikke være bleg for at fiske fra den platform. I et hvidt jakkesæt endda.

I øvrigt er ubåden så tung, at der skulle konstrueres en særlig kran til Sofia
De 42 meter er i øvrigt delt op i flere dæk, som har hver sin funktion. Nogle er under åben himmel, mens andre er opholdsområder, men alle tre dæk er forbundet med en trappe i et åbent atrium.
På nederste dæk findes fire gæstekahytter – med egne badeværelser så klart. Forvent detaljer såsom læder og persienne-lignende vinduesdekorationer. Ejerkahytten ligger forrest på “the main deck”, og her har man også været flittig med brugen af læder som dekoration. Her er også et siddearrangement, eget stort badeværelse med marmor og læder. I øvrigt har kahytten også panoramaudsigt til det våde element eller bare havnelivet.

De private gemakker
Der skal selvsagt også noget til at drive en tung dame på 380 tons frem. Det klarer to motorer på hver 1015 hestekræfter, og tanken på 47.000 liter skulle nok kunne få dig et godt stykke ud af havnen. Mere teknik? All right. Forvent fuld navigation, satellit-gear som er baseret på militærets teknologi, og når du skal styre klima, lys og skodder, foregår det via en iPad. Et termisk kamera sørger desuden for, at det er nemmere at navigere, når solen er gået ned, eller når vanddybden er lav.

Jeg havde nok valgt noget mindre kulørt her
Omend det kan virke en smule taggy, så har loungeområdet egen bar. Havde det været i 60’erne eller 70’erne, havde man rystet på hovedet, hvis der IKKE var en bar, mens onde tunger i dag vil postulere, at pladsen bedre kunne være brugt på for eksempel et løbebånd. Jeg hælder dog til baren. I øvrigt er siddemøblementet ekviperet med roterbar fod, så det kun kræver et let puf, før man har en anden udsigt.

Baren er åben!
Ejeren af Moonen 42M må i øvrigt være svært begejstret for mindre fartøjer, da Sofia er udstyret med både gummibåd, speedbåd, og jetski. Og den før nævnte ubåd. At vi har med en madglad ejer at gøre, understreges yderligere på et af de øvre dæk, som er udrustet med en gasgrill, der muligvis kan have haft en fortid som krematorie-ovn. Er du saltvandsforskrækket, kan du i stedet plopse dit korpus i en spa på øverste dæk.

I den lille balje med dig
En skude af denne kaliber kan sikkert sejles af sødygtige privatpersoner med yachtcertifikat, men det er ikke tænkt således. En kaptajn bør hyres, og denne – samt eget mandskab – har eget opholdsområde, hvor de kan pusle rundt, uden at gå i vejen for ejernes udskejelser. Og dog – de pindemadder laver jo ikke sig selv.

Knapt så dekadent. Det er her crewet sover…