Førhen har elcykler måske ikke været de mest elegante transportmidler, men som tiden går, skærpes konkurrencen, og det betyder som oftest nye og bedre produkter. Og pænere. Bilimportøren Nellemann har skævet til Tyskland, og her fandt man Grace, som nu er kommet til Danmark. Forvent hjælp til pedaltrådet og en solid hastighed…

Det er blandt andet denne model, ved navn MX II, det handler om i dag. Og så noget med strøm…
Indrømmet. En cykel bør drives af dine bene, hvis vi ser på det helt nøgternt. Og gammeldags. Men når nu mulighederne ændres, skal man velsagtens være åben for forandringer. I presseskrivelsen lyder det for eksempel, at der er en del, der bruger en rum tid på at sidde i bilkø på vej til jobbet. En cykeltur på 30-40 kilometer tur-retur er måske i overkanten, men ikke med en elcykel.

Model MX II
Tyske Grace kan køre op til 60 kilometer på en opladning, og når nu vejret bliver bedre og bedre, begynder en erhvervelse måske at give mening. Du kan selvsagt selv vælge, hvor meget “hjælp” du vil slå til, men går du all in med Grace One model, kan du nemt ramme 45 kilometer i timen. Tramper du selv med, kan du køre endnu hurtigere. Af samme årsag skal jernhesten indregistreres, da den er for heftig til at gå under betegnelsen “cykel”.

Topmodellen Grace One
Man har ligeledes valgt at satse på design hos Grace. Nogle af modellerne har desuden fået den traditionelle kæde erstattet med en tandrem i carbon, og når man bremser, bliver energien regenereret og lagret i batteriet. Det er ikke alle modellerne, der skal indregistreres – snupper du en “cikel”, der har motorkraft til 25 kilometer i timen, er du kørende uden attest.

Kæde? Slet ikke!
Og er du glad for fine detaljer? Så er der godt nyt. Du kan for eksempel vælge at lade engelske Brooks rykke ind på cyklen i form af en fræk lædersadel eller detaljer på styret. Det skal også nævnes, at du kan en Grace cykel fra 23.000 kroner og opefter.

Brooks detalje
Slutteligt? Skulle jeg vælge mellem en knallert og en elcykel, hvor hastighederne er et lighedstræk, så ville jeg så absolut vælge sidstnævnte.

Model One
Hvad synes du egentlig om det elektrisk tiltag?
Følg My Pleasure på Facebook
1 comment
Hej Nicolai,
Tak for et godt indlæg.
Jeg er fuldkommen enig i at en el-cykel er et must, når man har længere distancer til og fra arbejde. Jeg arbejder selv i København og som du så rigtigt, så går biltrafikken meget ud på, at sidde i kø efter kø.
Derfor anskaffede jeg mig selv en el-cykel, https://www.smartcykler.dk/cube-touring-hybrid-pro-500-2016-heren, som har været specielt god her til efteråret, hvor man skal kæmpe imod vind og vejr lige fra morgenstunden af.