Når jeg hører ordet Riva, tænker jeg yachts. Og en særlig model. Denne model hedder Aquarama, og efter et smut i de elektronisk historiebøger, har jeg fundet lidt bølgebrydende viden, som jeg gerne vil dele. De danske farvande lokker snart med havblik og mere eller mindre badevenlige temperaturer. En mindre detalje er så at få fingre i en Riva Aquarama…

“Mine glade 60’ere” for voksne…
Vi skal tilbage til 1962. Det er november måned, og det er tredje gang “The International Nautical Fair” løber af stablen i Milano. Jeg tænker talrige jakkesæt, store briller, slips og tobak er must haves til et sådant arrangement. Og smukke kvinder naturligvis.

Absolut smukt
Det internationale slogan lød “Sun, sea, joy of living”, og det er vel netop det, man tænker, når man ser den smukke sag. En vigtig info, der lige skal smides ind, går på, at den første, der fik lov at testsejle den smukke sag var Giovanni Agnelli, som var bestyrelsesformand hos Fiat.

En ung Giovanni Agnelli anno 1940. Foto: WikiPedia
Som tiden er gået, er Aquarama blevet et symbol for Riva – for mit vedkommende er det netop denne model, jeg ser for mit indre øje, når nogen taler om Riva. Det skal dog siges, at man kan meget mere – og meget større – end Aquarama, men de kreationer kan vi altid kigge på ved en anden lejlighed og et andet skriv.

Jeg mener at kunne spotte noget alkoholisk…
Designet står Carlo Riva bag, og modellen er udført i smuk, smuk mahogni, som poleres og lakeres til den store guldmedalje – forvent smukke årer i træet og en glød, der mig bekendt kun findes i organiske materialer. Jeg er ganske sikker på, at du også kan forvente en hel del slibnings- og poleringsarbejde, som man enten betaler sig fra eller sætter en ære i at udføre.

Navnet Aquarama er i øvrigt relateret til fænomen Cierama, som var et populært buet lærred til filmfremvisning – lighed mellem lærred og Riva skal ses i “ruden”.
Motorkraften skal vi helst ikke glemme – i hvert fald ikke i modellerne fra det forrige århundrede. Alle modeller var udstyret med to motorer, hvor hver motor ydede mellem 185 og 400 hestekræfter afhængig af ejerens afkrydsning på bestillingslisten, og maxhastigheden kunne nemt ramme 50 knob. Man anvendte blandt andet muskelkraft fra Cadillac og Chrysler, som fik en Riva-tuning, før skuderne blev søsat.

Selv i sort hvid, er jeg solgt…
I dag er lyd- og kraftpræsentation ganske givet af en anden karakter, da man efter sigende kun leverer Aquarama’en med dieselmotorer. Og der følger en køletaske med speltboller og økologisk hyldeblomst med, melder historien dog intet om.
Gennem tiden har man produceret nedenstående modeller:
- Aquarama (1962–1972) Samlet antal: 281
- Aquarama Lungo (1972) Samlet antal: 7
- Super Aquarama (1963–1971) Samlet antal: 203
- Aquarama Special (1972–1996) Samlet antal: 277
Udover en mindre badeplatform på stævnen, var det ofte set, at en Aquarama blev udstyret med en stige og til tider også en kaleche. At mere legemlig pynt kan nævnes kvinder i svømmetøj, måske topløse og i selskab med mousserende vine, delikate pindemadder og kaptajner med pomadehår.

Det absolut gode og italienske liv
1962 var i øvrigt året, hvor Elvis Presley blev den bedst sælgende singleartist med nummeret “Return to Sender”, den legendariske bygning The Space Needle i Seattle åbner og Hella Joof bliver desuden født. Omend det er to år siden, at der var jubilæum for den smukke skude, så kan du nyde en Aquarama-film, jeg faldt over, lige herunder.
Da Riva Aquaram blev dyppet i baljen for første gang, var det med en pris på 10,8 millioner italienske lire, som omregnet til danske kroner anno 1962 svarer til små 42.000 kroner (tak til Lasse Dahl for nyttig valutaindsigt). Derudover har den smukke skude været med i film som Ocean’s Twelve og GoldeEye, mens Jude Law har poseret i samme model i forbindelse med en kampagne for Dior.

Mere nutidigt skud