Home Hello sailor Riva Domino – et smukt fartøj på 86 fod

Riva Domino – et smukt fartøj på 86 fod

by Nicolai Klingenberg

Jeg har tidligere formuleret nogle ord i forbindelse med sejlbare skønheder fra yachtfirmaet Riva. Sidst var det den klassiske Riva Aquaram, hvis design har mere end fem årtier på bagen. I dag springer vi op i noget større. Tag godt imod Riva Domino.

Folkebåd? Ikke helt. Navnet er Riva Domino

Folkebåd? Ikke helt. Navnet er Riva Domino

Hvis du ikke er helt skarp i omregningsforholdet mellem fod og meter, så skal jeg gerne afsløre, at Domino måler omtrent 26 meter. Det er sådan set ikke en voldsom stor yacht, men skal man tro en mand, jeg engang mødte, så bør en yacht længde i fod som minimum matche ejerens alder. Dermed skulle der blive god tid til at blive gammel på en Riva Domino.

Fine, fine detaljer

Fine, fine detaljer

Nå – i informationsmaterialet forlyder det, at dagens yacht er en videreudvikling af Rivas Ego Super yacht på 68 fod. Riva Domino beskrives som en coupe yacht, og i forhold til Ego Super, så er der blevet plads til langt mere ophold og rekreation på Domino. Dermed er forholdene blevet optimeret, hvis man som ejer er til længere ture og et mere komfortabelt liv ombord på skuden.

Indeliv forenes nemt med udeliv via de store glasdøre

Indeliv forenes nemt med udeliv via de store glasdøre

I den øverste salon har får du et stort åbent område, som er afskærmet fra styrmandspladsen – og afskærmning skal ses i form af et stort TV-apparat i stedet for en væg. Den løsning skulle give langt mere naturligt lys i de indre gemakker.

Førebunken

Førebunken

Fremdriften sker via to dieselmotorer, som hver yder 2.400 hestekræfter, hvilket kan sende yachten afsted med en hastighed på op til 38 knob.

Bølgebryder

Bølgebryder

Der er i øvrigt plads til tyende eller tjenestefolk om du vil. Det kan være en kaptajn, en kok eller en stik-i-rend-dreng, som kan gøre tilværelsen endnu mere behagelig til havs eller i havnen. Og udepladsen skal vi absolut også pointere, for her findes al mulig grund til at slænge sig under solens stråler eller måske en omgang måneskin henved midnatstid. På øverste dæk finder du flybridge med opholdsplads, og det samme gør sig gældende i fronten og bagerst.

Sovepladser og private omgivelser

Sovepladser og private omgivelser

En yacht som denne har selvsagt elegant køkken, hvor man finder alt det, du måtte forvente at finde i et hjemmeligt køkken – og garanteret mere til. Materialestandarden synes særdeles høj, og Riva selv beskriver blandt andet materialerne som Canalette valnøddetræ med chokoladerelateret farver på læderfronten samt hvid lak hist og pist.

Køkkenfaciliteter

Køkkenfaciliteter

Da jeg fortalte en af mine venner om tilblivelsen om denne artikel, lød det fra ham:
– Hvis der er nogen, der kan hore med pladsen, så er det Riva. Man udnytter ikke pladsen så godt på de mindre både, men igen – så er det jo ikke en chalup, hvor der skal være plads til 14 tossehoveder. Det postulat kan der nemt være noget om, men nu har vi ikke med en af de mindre herligheder at gøre. Og ret beset skal det nævnes, at Riva Domino også har stort opbevaringsrum til for eksempel jetski og andet maritimt tingel-tangel bagerst på yachten.

Kunne i den grad godt, men mønten er ikke helt til sådan en erhvervelse...

Kunne i den grad godt, men mønten er ikke helt til sådan en erhvervelse…

Er du til en stemningsfuld video, så skal du bare se løjer og anker herunder. Du får både strygere, to glade par, en styrmand, en forbiflyvende helikopter, men desværre ingen læksende drikke eller pindemadder, så dem må du tænke dig dig til. Den slags skulle jeg i øvrigt mene var obligatorisk, når man er på vandet.

Jeg foretog en hurtig søgning på en brugt Riva Domino, og en sådan kan blive din for 41 millioner kroner. Jeg har desuden ladet mig fortælle, at man skal forvente at bruge 10 procent af indkøbsprisen om året på drift og vedligehold. Uden for dette regnskab kommer dog en ubetalelig mængde feel-good.

Kast anker på Facebook

 

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk