Home VW Om at indtage Sardinien i den nye Volkswagen Passat

Om at indtage Sardinien i den nye Volkswagen Passat

by Nicolai Klingenberg

Ved du hvad? Jeg har netop været på Sardinien. Det var sådan lidt off-season, men for pokker hvor var det herlige 24 timer. Anledningen til turen? Første kørsel i den nye Volkswagen Passat.

Den er da drønflot altså

Den er da drønflot altså

Der er sket noget med Passat, siden jeg havde min egen. Den jeg havde, var generation nummer seks – og den jeg netop har kørt, var nummer otte. Lynhurtig mellem-linjerne-info? All right – i 2013 solgte Volkswagen 1,1 millioner eksemplarer af Passat. Det er mange biler. Og modellen er VW’s mest succesfulde model til dato.

Den første generation... Vw passat b1 v sst Foto: Wikipedia / CC BY-SA 3.0

Den første generation…
Vw passat b1 v sst
Foto: Wikipedia / CC BY-SA 3.0

Nå. Jeg sidder med hænderne på rattet i en position, der ligger mellem ti i to og kvart i tre. Jeg var til tæppeløft på vogntøjet tidligere på året i Tyskland – det var fornemme sager med flot fremmøde, pindemadder og iskager, men der var ikke lejlighed til at prøvekøre bilen. Dengang – og det står jeg stadig ved – ytrede jeg, at den nye Passat bør erhverves med automatgear. Og som sedan. Stationcars er ikke mig, og det siger jeg, selvom jeg har en. Den er jeg heller ikke særlig glad for, men det er en anden historie.

VW Passat stationcar anno 2014. Den ser du ikke flere fotos af i dette indlæg.

VW Passat stationcar anno 2014. Den ser du ikke flere fotos af i dette indlæg.

Jeg sætter bilen i gear og det i selskab med koblingen, for den første variant, der skal testkøres er med en 1,4 TSI ACT motor med 150 hestekræfter og seks gear. Manuelle. Pokkers. Første tanke går på, at en 1,4 liters motor ingenlunde vil klæde den ganske store bil, men der mangler hverken saft, kraft eller power og det manuelle gear er slet ikke så tovligt, som jeg havde ventet. Det fungerer med andre ord. Du rammer 100 kilometer i timen på 8,4 sekunder, og med en aktiv cylinder-deaktivering, kører du i snit 20,4 kilometer på en liter fra tanken. Dog vil jeg stadig holde på, at en vogn af denne kaliber og i denne klasse kræver et automatgear.

DSG med syv gear. Sådan bør du vælge din vogn, hvis du ryger på den nye Passat

DSG med syv gear. Sådan bør du vælge din vogn, hvis du ryger på den nye Passat

Der bliver briefet før og efter den første køretur. Vi får at vide, at man er begyndt fra scratch med den nye Passat. Nuvel – modellen har været på markedet i over 40 år, så er man ikke bleg for at holde sig til genkendelige referencer i designet. En ting er, at teknologien forbedres, men et nyt design behøver ikke at være bedre end det gamle, men i tilfældet med den nye Passat her, så vil jeg mene, at det er den flotteste/lækreste/smukkeste model til dato.

To gange Passat

To gange Passat

Nyheden har i øvrigt tabt sig 85 kilo, og alle motorer har nu turbo og direkte indsprøjtning, uanset om du vælger benzin eller diesel. Bredt set er brændstofforbruget reduceret med op til 20 %. Klap-klap. Man har i øvrigt gjort bilen millimeter kortere og lavere, men man har samtidig formået at give mere benplads på bagsædet og mere plads over knolden. Vi snupper lige en selvskudt video.

Elektronikken lever i allerbedste velgående – både i form af infotainmentsystem, navigation, integration og kommende apps, du hverken kan leve eller køre uden. Sikkerhed? Det kan du bande på. Undersøgelser har vist, at op imod 25 % af alle dødsulykker i trafikken kan have relation til hjertestop bag rattet. Det har man gjort noget ved, så hvis du måtte få et ildebefindende af en slags – gud forbyde det – så registrerer en række sensorer (blandt andet i rattet), at du er sløj. Herefter forsøges din opmærksomhed at fanges via lyde, seleopstramning og lignende, hvorefter bilen langsomt bringes til stop, mens havariblinket aktiveres og bilen selv slingrer en lille smule for at gøre andre trafikanter opmærksomme på dit ildebefindende. Med tiden er det tænkt, at Emergency Assist selv ringer 112.

Nyttig viden.

Nyttig viden.

Ydermere får folk med hang til jydekroge, sigøjnerfingre og anhængertræk assistance til at manøvrere rundt med deres trailer, mens køkørsel gøres til et mindre helvede med Traffic Jam Assist, som selv holder optimal afstand til forankørende og sågar bringer bilen til stop, hvis du er uopmærksom.

Somewhere on Sardinia. Men vi er ikke kørt galt.

Somewhere on Sardinia. Men vi er ikke kørt galt.

Det er blevet tid til at køre den – for tiden – heftigste model. En spritny motor, som drives af diesel, leverer 240 hestekræfter via fire cylindre, biturbo og 2,0 liter. Der er firehjulstræk, og snitforbruget udi diesel ligger på 5,3 liter pr. 100 kilometer. De tal holder ikke på min tur, da Sardiniens veje ligger forholdsvis øde. Spejl, skulder, blink og så af sted. DSG-gearet er en fornøjelse, og da konceptet i sin tid så dagens lyd, bød gearkassen på seks gear. I dag har vi syv. Du rammer i øvrigt 100 i timen på 6,1 med denne motor.

Motion er vigtigt. 4Motion er ditto.

Motion er vigtigt. 4Motion er ditto.

Sedanen går også under navnet limousine, og den betegnelse fungerer også, så længe du ikke tænker stretch-limo, chauffør i uniform, Frexinet på køl og Turn up The Bass i cd-afspilleren. Vognen er støjsvag, indbyder til lange køreture (eventuelt langs vandet), er ganske rap i sine præstationer og er tilpas stram. Den sejler ikke i sving og kurver, men er heller ikke for hård og sporty. Du kan i øvrigt vælge mellem 14 indstillinger til dit førersæde.

Lyse bagsæder med fint layout

Lyse bagsæder med fint layout

Ovenstående model bliver kaldt ”the small Phaeton”. Ikke officielt. Men af en af VW repræsentanterne, som er ansvarlig for udlån, rengøring og opfyldning af müslibarer og vand i testbilerne. Han har ret. Der er noget helt og aldeles lækkert og semi-direktionsvogn over den nye Passat. Nuvel – den største model koster også på den anden side af femhundredetusinde kroner, men når det er sagt, så kan mindre også gøre det. For eksempel den lille kvikke 1,4 liters benzinmotor. I selskab med DSG-gear, som rammer Kongeriget Danmark i det nye år.

Topmodellen med flotte afgangsrør

Topmodellen med flotte afgangsrør

Man går da også efter premium-segmentet med den nye vogn. Derfor får du også mere krom, LED her og der, skarpe linjer langs siden og en lidt lavere og lidt bredere bil, der bare ser mere eksklusiv ud end de tidligere modeller. Fra VW’s side lyder det, at den forhenværende typiske køber var en kørende sælger. I dag? Der er han lige rykket et trin op på karrierestigen. Man går efter en mand, der i snit er 43 år – og key account manager. Han har også gerne to børn. Og en kone.

At man har valgt også at udruste bilen med et analogt ur kunne godt have en relation til premium...

At man har valgt også at udruste bilen med et analogt ur kunne godt have en relation til premium…

Her står jeg af. Det bliver for kasset og kedeligt. 43 år og key account manager. Det er selvklart et gennemsnitsbillede, men jeg så da hellere vognen beskrevet som et køretøj til en måske lidt yngre mand eller kvinde, der har succes med noget selvstændigt af en art. Hånden på hjertet, så ville jeg være stolt af at køre den nye Passat. Som sedan. Og med automatgear. Ikke som stationcar. Den bryder jeg mig som sagt ikke om – i almindelighed. Den type bil, bidder ikke på mig, hvorfor det da også er direkte selvmodsigende, at jeg kører en sådan, men den er tilpas gammel og billig, så det forbliver sådan et stykke tid endnu.

Her er vi på vej - og overhæler en tvilling

Her er vi på vej – og midt i en overhaling af en tvilling

Den nye Passat er til levering i november. Priserne begynder ved 365.000 kroner – og med et beskatningsgrundlag på 306.000 kroner. Som det er med VW, så fås modellerne typisk med tre udstyrsniveauer: Trendline, Comfortline og Highline. Herudover kan du købe dig lettere fattig, men sikkert glad i en lang række ekstraudstyr.

Vue fra de bagerste sæder

Vue fra de bagerste sæder

 Praktiser spejl, skulder, blink på My-Pleasure’s Faecbook side her

 

You may also like

4 comments

Kasper Christensen 14. oktober 2014 - 13:26

Fed bil. Måske min passat snart står til udskiftning. Nævnte de noget om der kommer deres klassiske V6 FSIér?

Reply
nicolaiklingenberg 14. oktober 2014 - 16:16

Altså der kommer et nyt motorprogram næste år, som også skulle byde på hidsige løjer…

Reply
Keld Gydum 27. oktober 2014 - 14:55

Til Ipad findes en app som hedder NetCarShow og den viser rigtig meget om de nye modeller …. i fantastisk kvalitet … Maritim Fotograf Keld Gydum Frederikshavn også om opbygning.

Reply
nicolaiklingenberg 27. oktober 2014 - 19:18

Tak for info, Keld! Den vil jeg forsøge at huske! 🙂

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk