Home Living Det handler om design – Johannes Torpe taler ud

Det handler om design – Johannes Torpe taler ud

by Nicolai Klingenberg

Det er blevet tid til at møde en kreativ mand. Han hedder Johannes Torpe, og han har leveret løsninger til nær og fjern i små tyve år. Det handler om danske Bang & Olufsen, men også om en privatbolig i Kina med en dertilhørende æresmiddag. Bliv meget klogere på Johannes Torpe i dagens interview.

Johannes – du arbejder med design på mange områder, men hvordan havnede du i designetfaget?
– Da jeg var en lille dreng, kunne man altid finde mig med en trommestik i den ene hånd og en malerpensel i den anden. Min far var musiker, og min mor var kunstmaler. Og eftersom jeg er vokset op i Thy-lejren, var kreativiteten overalt i min opvækst, så på den måde tror jeg, det har været meget naturligt for mig at følge kreativiteten. Jeg startede min designkarriere som lysdesigner, jeg lavede lys til koncerter og mindre festivaler og som ordet spredtes, stod jeg pludselig med ansvaret for lyssætningen på flere af de store festivaler rundt om i Danmark.

Sideløbende begyndte jeg at arbejde med interiørdesign og mit første store projekt var natklubben NASA, der slog dørene op i 1997.

Natklubben NASA

Natklubben NASA

Du har designet produkter, men også interiør samt grafiske identiteter. Det er alt sammen design – men alligvel forskelligt. Hvad er den overordnede sammenhæng blandt disse processer?
– Min overordnede designfilosofi udspringer fra holisme, hvilket vil sige, at jeg oftest arbejder med alle parametre af design, når jeg arbejder med et brand. Jeg har en naturlig lyst til at brede mig fra interiørdesign over de mere grafiske og konceptuelle flader, hele vejen frem til, hvordan produktet skal markedsføres.

Jeg ser ikke mit studie som et reklamebureau, det er slet ikke sådan det skal forstås, men såfremt det giver mening, skaber jeg et holistisk produkt for mine kunder. Vi kalder det et ’branded space’ – hvor udgangspunktet er selve rummet og de rumlige design er taget. Når der så skal vælges møbler, så har jeg hang til også at designe dem, det samme med grafiske identiteter.
Hvert brand besidder sin egen individuelle identitet, og det er vores opgave at gøre denne appellerende for forbrugeren samt bidrage positivt til brandets udvikling.

ParisTexas var Torpe også inde over

ParisTexas var Torpe også inde over

Hvad er det, der fascinerer dig ved designprocessen?
– Mit sammenspil med design-teamet og så samarbejdet med vores kunder. I mine øjne er et succesfuldt samarbejde med en kunde først rigtig frugtbart, når det udspringer i en dybere forståelse for kundens behov – når jeg siger kunden, så mener jeg vores kunde, ikke slut forbrugeren, ham når vi til bagefter.

Jeg bruger tid og energi på at lære dem at kende, det er vigtigt at vi ikke glemmer mennesket under indpakningen af visuelle identiteter, salg og produkter. Inderst i kernen findes der altid en virksomhedsejer eller direktør, måske en familie. Jeg ved ikke, om det er min baggrund, person eller om det er en af de værdifulde ’learnings’, jeg har gjort mig ved at arbejde i Kina. Men jeg tror mest på personlige relationer, selvfølgelig er kontrakter vigtige, og jeg er også forretningsmand – men jeg tror virkelig også på, at man have respekt for hinanden på mere end et professionelt niveau for at lave succesfuld ’business’.

Supergeil hedder denne café

Caféen Supergeil

Nu spørger du til designprocessen, og her er det vigtigt at forstå, at min designproces starter første gang jeg møder kunden. Herefter udvikler designprocessen sig i tæt samarbejde med mine ansatte/kollegaer; designere og arkitekter. De bidrager på lige fod med mig selv igennem hele processen, og jeg er afhængig af deres ekspertise inden for samtlige designdiscipliner.

Når vi har møde med vores kunde, er det deres feedback og dialogen ved præsentationerne, som er med til at bidrage til det endelige resultat. Her sætter jeg pris på, at mavefornemmelsen bliver brugt.

Endnu en stemningsfyldt matrikel

South Beauty restauranten i Taipei

Er design altid en langvarig proces, eller kan noget sidde lige i skabet ved første udkast?
– Både og. Jeg er ikke den type designer, som sidder og filer på en lille bitte detalje i månedsvis. Mit energiniveau er slet ikke til det. Jeg kan nemt tage nogle intensive dage med designteamet, hvor vi fordyber os i et koncept og kan gå fra idé-generering og research til et reelt pitch. Det er sundt af og til bare at kaste sig ud i løsninger hurtigt i processen – simpelthen bare træffe nogle beslutninger. Jeg siger ikke, at det er den ideelle proces, men vi møder også mange kunder, især asiatiske, som ikke har tid til at tidsrammen på et projekt, fra udgangspunkt til endelig løsning, løber over halve og hele år. Det samme gælder i virkeligheden med butikker og restauranter/hoteller. Vi har brug for at kunne rykke nu og her – og det sætter jeg også lidt en ære i at kunne tilbyde kunderne. Det er tit sjovere og mere effektivt.

Stemningsfuldt.

Her er fokus på det hvide bord i billedet da det er det Johannes har designet – MyTable for Haworth kan købes i Apple Store

Vi kommer heller ikke udenom et par klassiske spørgsmål. Hvad kendetegner et godt design?
– Når vi leverer godt design, så leverer vi det design og koncept, vores kunder har brug for. Det er derudover vigtigt for mig, at det indeholder en kvalitet, der kommer til udtryk gennem materialer og taktilitet. Vildt godt design retfærdigør brugen af materialer. Lige pt. venter jeg dog mest på et design, der kan løse det problem, at der kun er 24 timer på et døgn.

Et dansk tiltag

Lauras Bakery i Torvehallerne

Og hvor får du din inspiration fra?
– Godt spørgsmål, det er svært at sige helt konkret. Min mave måske? Min primære inspiration kommer gennem dagligdagsting – det kan eksempelvis være tilfældige rumlige oplevelser, hvor jeg tilsætter en lidt krøllet tankegang og tænker i løsningsforslag til forbedring. Det er ideer, der er gode at huske, da man jo aldrig ved, om man kan få brug for dem i fremtiden.

Johannes har haft en væsentlig finger med i spillet hos Bang & Olufsen...

Bang & Olfusen flagship store i Østergade

Tre hurtige til Johannes Torpe:

Med hvor og hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid?
– Jeg kunne tale om ti mindeværdige måltider, men jeg bliver altså nødt til at nævne to måltider, der har været mindeværdige på det sidste. Jeg spiste på min ven Michaels restaurant NAMNAM, som han har lavet sammen med Claus Meyer. Den ligger på Vesterbrogade i København og serverer et af mine ynglingskøkkener, Indochina/Singapore cousine. Jeg var der sammen med min veninde Sarah Sofie Bousinnia, som er en af Danmarks mest lysende stjerner indenfor skuespil. Sarah havde aldrig smagt Indochina køkkenet, eller for den sags skyld hørt om NamNam. Vi spiste alt fra deres Black peper crabs til langustini i Chili til Mussels og råmarineret fisk. Det var fedt at se Sarah smurt ind i chili-sauce og hendes overraskelse over hvor godt det var. Altid godt at introducere noget nyt til venner!

Vi er igang med et privat villa projekt for en velhavende ’developer’ i Shenyang i Nord Kina. Normalt ville vi aldrig lave privat hjem, men kunden var så insisterende, at jeg til sidst måtte møde ham, jeg tror på persistance! Ikke nok med at han har et følge af 4 (smukke kvindlige) assistenter og otte livvagter, han har også 4 børn og har skabt sin egen formue helt fra bunden! Respekt i min bog. I Kina handler det om at vise ansigt og guanxi (relationship), og da jeg kom til Shenyang for nylig, var der naturligvis linet op med den store middag, hvor jeg var æresgæst. Her er man på linje med værten og skal drikke, hvad man får serveret. Nu er jeg jo ikke ny i asiatisk kultur og havde lagt en bund af nudler og masser af vitaminer før middagen. Maden i Shenyang er et forholdsvist spicy køkken, der har seafood som base. Så lækkerier som Seacucumber og råmarineret jellyfish var på menuen. Der var dog også en Mr. Johnnie Walker Blue i en 70 cl. flaske – naturligvis til mig alene. Og så er det skik at skåle med alle rundt om bordet, hvor en tjener konstant holder dit glas fyldt med ca. 4-6 cl. whisky. Nu er jeg jo halv irsk og halv dansk, men jeg må sige, at det er noget, der banker godt igennem med 12 mennesker om bordet, der skåler. Jeg tømte flasken og nådede hotellet med æren i behold. Og resten overlader vi til læserens fantasi…

Dagens mand. Og designer. Johannes Torpe.

Dagens mand. Og designer. Johannes Torpe.

Hvad byder dit efterår på?
– Mit efterår er usædvanlig travlt. Vi har lanceret nye produkter hos Bang & Olufsen, bland andet vores nye Beovision Avant TV, som tager verden med storm, og som jeg virkelig er stolt af. Det er et af de produkter, der er med til at sætte standarden for fremtidens Bang & Olufsen. I mit virke som kreativ direktør for Bang & Olufsen holder jeg også taler over hele verden, noget af det der er med til at få folks opmærksomhed og tro tilbage på brandet og samtidig fortælle en personlig historie, som ingen corporate person kan gøre med troværdighed. I mit eget regi har vi mange spændende projekter over hele globen, fra hoteller til restauranter til produker og møbler, så jeg syndes det er sindsygt sjovt, og vi har verdens sejeste team, der rykker for vildt!

Hvad drømmer du om for tiden?
– At mine drømme er blevet til virkelighed…

Følg My Pleasure på Facebook

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk