Der er en halv-åben vogn på vej fra Porsche. Den lander faktisk allerede hos de danske forhandlere til april, og navnet på vognen er Porsche 911 Targa 4 GTS . Targa-konceptet fylder i øvrigt fem årtier i år, og det fejrer man på sin vis ved at give vognen en heftigere motor og meget andet. Spænd selen, og bliv klogere.
GTC-konpcetet er mig bekendt en opgradering af de “vanlige” Porsche specifikationer, og det er faktisk første gang, man har formået at på GTS-signaturen til at lykkes i Targa-regi. Du får for eksempel en kraftigere motor med 430 hestekræfter, 20 tommer hjul, særlige sidespejle, brede baghjulskasser og bagdæk. Bilen har fået monteret en ekstra køler i fronten, lygterne er røgfarvede og så finder du pyntelister, krom og signaturer her og der.
Kigger vi indenfor, skal du vide, at læderet har måtte lade livet til fordel for alcantara. Det vejer halvdelen af, hvad læder vejer, og det spiller åbenbart ind i kiloregnskabet. Man har ydermere mokket et stopur, som stammer fra Sport Chrono paken, ind i instrumentpanelet, og du får al mulighed for at sidde flot i de justerbare sæder, som både har GTS logoer “i nakken” samt ekstra støtte stil siderne.
Bilen blev i øvrigt præsenteret i Amerika, og hvis du troede, at amerikanerne ikke begejstres ved europæiske biler, så er du galt på den. Porsche har leveret sportsvogne til USA siden 1950’erne, hvor den herlige Porsche 356 var første Porsche “over there”. Men hvor stort kan det amerikanske marked egentlig være for Porsche? Det skal jeg sige det. Det største. Sidste år leverede den tyske bilproducent hver fjerde bil det landet mod Vest. Jeg troede faktisk, det var Kina, der var det største marked, da jeg overhørte nogen sige noget om, at hele Porsche produktionen nemt kunne sælges i Kina.
Du skal ikke snydes for lidt mere information om Porsche 911 Targa 4 GTS. For eksempel tager det bilen 4,3 sekunder at ramme 100 kilometer i timen. Du kan få lov at køre helt op til 300 kilometer på en time, og omend motoren har 30 hestekræfter flere end en 911 Targa 4S, så forbruget af benzin opgivet til at være det samme: 10 til 10,9 kilometer pr. liter alt afhængig af transmissionstypen.
Targa-linjen har ikke fyldt al verden hos Porsche, selvom den blev introduceret for 50 år siden i år. Omkring hver ottende 911 model er en Targa, men tallet er voksende. Om den nye sag her vil løfte andelen yderligere, har jeg ingen idé om, men Porsche beskriver topmodellens pris som værende tiltalende. Vognen kommer til at koste fra 2.9323.903 kroner. Det yderst tiltalende beløb, lader jeg stå et øjeblik.