Jeg rendte på Nis for år tilbage. Og i en helt anden sammenhæng end tøj. Han kan noget med det grafiske, og det har resulteret i, at han nu har skabt sig eget brand, Karl København. Ærlig talt er jeg ovenud begejstret for det, jeg har set. Og så har Nis smidt en omgang velgørenhed ind. Ganske diskret. Men jeg forstår hvorfor. Rigtig god vind med det hele, Nis.
Nis – du har skabt noget nyt til mænd. Hvad er det?
– Karl København er et Københavns baseret brand, som – med sit enkle og sofistikerede udtryk – tager udgangspunkt i det nordiske vejr og natur – og herfra lader sig inspirere til tekstil- og farvevalg.
Du kan købe T-shirten her
Og hvordan kom du på idéen?
– Jeg har i mange år gået med tanken om at kreere mit eget brand. Ofte er det sket, at en nyindkøbt skjorte ikke har siddet korrekt, og jeg tror, vi alle er på jagt efter det perfekte fit. Det lå derfor meget klart for mig, at jeg ville skabe et brand, som matcher den nordiske mand. Et brand som med sit simple udtryk kan kombinere det raffinerede med det rustikke look.
Du kan købe Hjalmar her
Markedet for herretøj er vel ikke ligefrem overset. Hvad kan Karl København, som de andre ikke kan?
– Karl kan et og andet med sammensætning, som nævnt ovenfor. Det her med at krydse og kombinere det raffinerede med det rustikke – og samtidig kunne skabe en harmoni så det også er visuelt lækkert. Ved at skabe denne harmoni har jeg – eksempelvis på jakken – sammensat det klassiske frakke snit med en mere casual bomber-neck ribkant. Det faktum er med til gør jakken mindre formel – og god til hverdagen. Det er sammensætninger som denne, der gør, at Karl adskiller sig.
Du kan købe Erik her
So far so good. Det snupper vi en brand-video på!
Hvad rummer den første kollektion?
– Karls AW15 kollektion indeholder ni styles. To klassiske oxfordskjorter, to T-shirts med opsmøg med maritime referencer, to sweatshirts med raglan snit, to lækre uld baseball-caps og en uldfrakke. Alle styles er designet, så de kan kombineres på kryds og tværs.
Du kan købe skjorten her
Og hvem er med på holdet?
– Holdet består af mig. Dertil har jeg fået tonsvis af hjælp og support fra venner og familie.
Og hvordan ser det ud med pris, produktion og tilgængelighed?
– Det første år vil Karl fungere som en webshop og vil være synlig på diverse designmarkeder, bl.a. på FINDERSKEEPERS, som holdes i TAP1 den 26.-27. september. Herefter vil jeg bestræbe mig på at kunne få Karl ud til udvalgte butikker i landet. Hele kollektionen bliver syet i Guangzhou, Kina. Priserne ligger mellem 240 – 1.190 kr.
Du kan købe cap’en her
Hvad har du lært om tøjbranchen i denne her proces?
– Jeg har lært, at det ikke kun handler om at kunne tegne eller sælge. Det handler i den grad om forståelse for det enkelte tekstil og derigennem læren om dets muligheder og begrænsninger.
Hvad kan vi vente fremadrettet?
– Mere Karl, flere film, kollektionssamarbejde ”¦ mere af det hele. Jeg er meget spændt på at vise jer mere!
Hvem ser i som oplagte kunder?
– For mig handler det om at skabe et tidsløst brand, som henvender sig til mænd i alle aldre. Mænd som foretrækker det enkle look og rolige attitude.
Og på listen over nærmeste konkurrenter?
– Dem får I ikke her..
Du kan købe jakken her
Hvad er historien bag navnet”¦?
– Der har været mange navne undervejs. Jeg ville finde et navn som gav mening i forholdt til tøjets oprindelse – et navn som havde en god klang og kraft i sig. Brandet blev hermed døbt Karl, et solidt nordisk navn, som samtidig betyder mand.
Og hvad er målet med Karl?
– Mit mål er at nå ud til den enkelte mand og fortælle historien om Karl. Et mål jeg vil nå!
Dertil skal det også nævnes, at Karl løbende vil køre kampagner for scleroseforeningen. Planlagt er, at Karl en fast måned om året vil donere en procentdel af månedens omsætning.
Tre hurtige til Nis:
Hvad byder dit efterår på?
– Designe KARL SS16 som jeg sætter i produktion medio oktober, tøjmarkeder og frygteligt mange fødselsdage. Ellers bare nyde det dejlige kolde nordiske efterår.
Må vi se et ikke-tøjrelateret foto fra din telefon og høre lidt om det?
– Et sommerferie skud fra en Ground Zero Blues Club i Clarksdale, Mississippi – som iøvrigt er ejet af Morgan Freeman.
Hvor og med hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid?
– Los Trois Cochons med min forlovede. Jeg er lidt af en sucker for det franske køkken.