Jeg har netop set en spillevende pressekonference. Den omhandlede en lancering fra England, hvor bilfabrikanten Rolls-Royce har til huse. Det var en stor dag “over there”, eftersom huset – efter sigende – har lanceret den mest sexede, drophead model til dato. Om den er sexet, dekadent eller noget helt tredje, vil jeg lade dig bedømme. Tag vel imod Rolls-Royce Dawn.
Man går efter de yngre, og jeg er ganske sikker på, at det er de unge med mønt på kontoen, man har i tankerne – og i særdeleshed, hvis det er en vogn, man ønsker at indregistrere på de danske veje. Men nok om det.
Målet var, at skabe en bil, der er lige smuk, uanset om toppen er nede eller oppe. I følge Rolls-Royce har ingen anden bilproducent formået dette, og det er selvsagt en udmelding, de selv må stå på mål for, men jeg vil mene, at de har klaret opgave aldeles udmærket. Det er er smuk bil. Og det er en bil, der har plads til 2+2. Og her taler vi voksne. Du skulle sidde lige så fint og rummeligt foran som bagi.
I øvrigt skal du vide, at det amerikanske marked er det største for den engelske bilproducent, og at Rolls-Royce beskriver Dawn som “Quite simply, it is the sexiest Rolls-Royce ever built.” 80 % af bilen er spritny, og dermed er journalisternes spådom om, at “årets nyhed vil nok være en Rolls-Royce Wraith drophead”, manet til jorden. Nu er det video-tid.
Inspirationen til 2015-nyheden skal i øvrigt findes i Rolls-Royce Silver Dawn drophead vognene, som blev lavet i 28 eksemplarer i perioden 1950 til 1954, og dermed er datidens elegante, topløse Rolls-Royce blev muse for 2015-darlingen, Dawn.
Du kan fint finde andre biler, der kan slå Dawns tid, når det kommer til nedklapning af kalechen. Det foregår selvsagt elektrisk, og det tager 20 sekunder. Man lover i øvrigt komplet stilhed inde i vognen, når kalechen er oppe, og du kan rulle op til 50 km/t, hvis stilheden bliver uhyggelig, og du vil slå kalechen ned for at få lidt udefrakommende støj i dine øre.
Der er et hav af delikate detaljer overalt i og udenpå bilen. Her tænker tænker jeg på alt fra en HD-skærm på omtrent 10 tommer, detaljer i træ bag de bagvedsiddende passagerer, håndmalede detaljer på siden, tommetykt læder i kabinen, LED-løsninger og et fire komfortable hjul med dertilhørende dæk, som kan rulle 160 kilometer efter punktering med 80 km/t efter punktering. Dermed skulle der være basis for at undgå tilsmudsede fingre og i stedet finde et autoværksted, som kan være behjælpelig med en lappeløsning.
Motoren er en V12’er på 6,6 liter og med to turboer, som yder 563 hestekræfter, og vognen har ydermere en otte-trins automatgearkasse.
Vigtig viden:
Længde: 5,28 meter
Bredde: 1,94 meter
Vægt: 2.560 kilo
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Mest optimale brændstofforbrug: 10,8 km/l
Kør solopgang på My-Pleasure.dk’s Facebookside