Man kan ikke nå al verden på 18 sekunder, men de kommende ejere af den nyligt præsenterede Range Rover Evoque Convertible vil ganske givet blive begejstrede for denne korte tid. Det er nemlig, hvad det tager for taget af rulle ned. Jamen vil det sige…? Netop. Range Rover har udviklet – og præsenteret – verdens første, luksuriøse SUV-cabriolet.
Du skal også vide, at der i dette tilfælde ikke er tale om en fremtidsdrøm eller en prototype, for bilen kommer til Danmark i foråret 2016 – i øvrigt i to udstyrsvarianter. Omend Evoquen ikke hører til brandets største vogn, så skal den ses som et friskt, billigere og måske mere ungt pust i sortimentet.
Range Rover lover i øvrigt, at der er plads til 251 liter (mælk eller lignende) i bagagerummet samt fin plads til fire voksne. Når vejret tillader det – og passagerne ønsker det – så kan være aldeles impulsiv og køre stoftaget helt tilbage, mens automobilen kører – denne øvelse kan foregå med op til 48 kilometer i timen. Omend der er tale om et stoftag, så er det et tag af en sådan type, der bliver rullet helt tilbage – og ikke blot giver en “open air” følelse.
Mere? Jo altså, hvis du er til en nyudviklet dieselmotor, så kan vognen leveres med en sådan – alternativt kan du vælge en benzinmotor med fire cylindre. Den bedste af de to? Det må du vist spørge eller prøve hos forhandleren.
Man har også mokket en elektronisk premiere i Range Rover Evoque Convertible – der er tale af om næste generation af InControl systemet, som både fungerer med Apple og Android. Der kan tilkobles en lang række telefoner og tablets kan kobles til, så systemet fungerer som en “hub” – med 3G. 3G er mig bekendt ikke særlig nyt, men til gengæld kan ejerne af bilen modtage driftsinformationer og lignende på telefonen – og telefonen kan sågar åbne bilen for dig. Bilens infotainment system styres via en 10,2 tommer stor touchskærm, og man kan ydermere opgradere til en række ekstra “lydpakker”, hvis man ønsker det.
Vi snupper lige en video.
Kabinen virker både stram og simpel – for eksempel er gearvælger og midterkonsol integreret fladt og fint og i en let opadgående kurve. Sæder og sider er læderbeklædte, men jeg ved dog ikke om dette bliver standard i Danmark.
Men hov. Du har jo kun set bilen med taget nede. Den vil jo højst sandsynlig leve det meste af sit liv med taget oppe, hvorfor vi runder af med dette fotografi.