Hvis vi antager, at en mand spadserede ind til Porsche og bad om en bil, der skulle være ny, særdeles kvik, have en flot historisk baggrund, men samtidig have manuelt gear og 500 hestekræfter, så vil jeg æde min gamle køresko (og handske) på, at personalet ville anbefale den nye Porsche 911 R. Den skal vi se nærmere på her.
Det er muligt, at tiden og teknologien foreskriver gearkasser, som selv kan skifte, men er man til det mere maskuline, heftige og sportslige, så er det manuelt gear, man bør sværge til. De automtiske gearkasser kan ganske givet gøre jobbet bedre end de fleste – med undtagelser såsom Thorkild Thyrring og min mor, der begge sætter automatgearet til dørs rent præstationsmæssigt – men det er nu en anden oplevelse at køre manuelt. Du får i øvrigt seks gear at gøre godt med – og de ligger i en sportsgearkasse.
Inspirationen til den nye R er tyvstjålet fra bilhusets foregænger fra 1967, hvor en racerbil til gadeburg blev skabt. R står for Racing og også dengang var der tale om en lille produktion af biler. Disse blev i øvrigt også brugt til både rallyløb og kørsler med øje for verdensrekorder. Det alt-afslørende R står også for en upoleret og rå køreoplevelse – det er 911-familiens letteste model, og der er kun lavet 991 eksemplarer på verdensplan.
Vi snupper en video med det pragtfuldekøretøjet, som også involverer en ældre model med R-islæt.
Du rammer 100 kilometer i timen på 3,8 sekunder, du kan køre op til 323 kilometer i timen, og så er modellen tiltænkt at kunne mestre kørsel på veje med sving. Masser af sving! Man har også udviklet en mellemgasfunktion, som aktiveres ved et simpelt tryk på en knap, og denne funktion skulle give en endnu bedre nedgearing, lover Porsche. På listen over ekstra udstyr finder du også en løftefunktion, som hæver den nye Porsche 911 R omkring 30 millimeter, hvilket skulle gøre små forhindringer på vejen endnu mindre – og bilen mere egnet til “hverdagskørsel”.
Man har skruet ned for vægten, der ligger på 1.370 kilo – det er blandt andet sket ved at trylle kulfiber ind i produktionen af motorhjelm og skærme, mens taget er af magnesium. Bagsæderne skal du finde ved at kigge i bakspejlet og den bagvedkørende bil, da 911 R kun har plads til to. De manglende sæder – og den knapt så dæmpede kabine – giver en lettere og hurtigere vogn.
På det ydre har man låne front- og hækskørter fra 911 GT3, mens sportsudstødningssystemet er fremstillet af titanium, mens et par gennemgående og kulørte striber i rød eller grøn på selve vognen afslører, at der er tale om en sportslig fætter – striberne er ydermere en hyldest til forgængeren, som også havde disse striber.
Hyldesten fortsætter i kabinen, hvor et helstøbt kulfiber skålesæde tager imod ham eller hende (eller hen; hø-hø), der skal køre bilen, mens et midterstykke med pepita-tern er selve hyldesten til den førte Porsche 911 fra 60’erne. Du får også et særligt sportsrat, hvor der – ganske befriende – ikke er nogen shift-pedals.
Hvis du ham manden fra introduktionen i denne artikel, skal du bare slå vejen forbi din Porsche-pusher, som står klar med bestillingsblokken. Bilen er klar til levering i Danmark fra juni måned, og du kan regne med at bladre 3.662.602 kroner af for bilen. Heldigvis er det beløb inklusiv moms og afgifter.