Home Hello sailor Rand Boats – stik til søs i dansk design

Rand Boats – stik til søs i dansk design

by Nicolai Klingenberg

I dag skal vi til søs – med elektricitet som drivkraft. Det handler om både, som går under navnet RAND Boats – men også om GoBoat. Manden, jeg har talt med, hedder Carl Kai Rand – han er nemlig manden bag bådene, og han herunder giver han svar på tiltale. Det er spændende læsning. Du finder også en video. God fornøjelse.

Det her er Carl. Han kan lide både - og arbejder med selv samme.

Det her er Carl. Han kan lide både – og arbejder med selv samme.

Carl – du står bag et nyt og elektrisk projekt, men hvad går det ud på?
– RAND Boats bygger på en fascination af de maritime værdier, og hvordan godt design kan bringe innovation, brugervenlighed og stærke oplevelser til folk. Det at være på vandet gør noget helt særligt ved mennesker, men kræver desværre som regel også meget, og det giver nogle unikke muligheder for at skabe objekter, der virkelig kan gøre en forskel for brugerne. Det, at sejle, er en naturoplevelse, hvor man er i tæt interaktion med sine omgivelser og hinanden. Derfor giver innovative elektriske motorbåde bedst mening, da man får nogle af de bedste kvaliteter fra sejlbåden samtidig med, at man bevarer brugervenligheden og friheden fra motoriserede både. RAND Boats innovative tilgang er baseret på at udvikle den optimale model til helt specifikke behov, som også ses i vores nye bådtype kaldet RAND Picnic – hvor “nøglen” her er Picnic, som beskriver den type samvær og unikke oplevelse som man får i denne model.

Idyl.

Idyl.

Hvornår og hvordan kom du på idéen?
– Jeg har været på havet og sejlet, siden jeg kan huske. Jeg begyndte i optimistjollen som 6-årig og har sidenhen sejlet alt fra store Swans og katamaraner til forskellige typer motorbåde. Min fascination for både begyndte allerede i 6-års alderen, hvor jeg besluttede, at jeg skulle designe både – og jeg har siden videreudviklet idéen og fascinationen igennem alle de oplevelser, jeg har haft på vandet i de sidste 25 år. Professionelt er min tilgang blevet formet via en spændende kombination af de universitetsuddannelser, jeg har fra Danmark og USA, hvor jeg har fortolket tilgangen til moderne arkitektur og produktdesign og overført det til båddesign. Jeg føler mig meget privilegeret ved, at jeg får lov til at arbejde med noget, jeg er så dybt fascineret af.

Med elegant styrepult

Med elegant styrepult

Og hvad skete der så herfra?
– Det var tydeligt for mig, at der var et stort behov for innovation og forbedring indenfor motorbåds-branchen, så det er her jeg hidtil har lagt al min energi. Det er en branche, hvor der efter min mening ikke er sket en tilsvarende udvikling i forhold til, hvad vi ser i andre brancher, så der var en unikke mulighed for at skabe innovative løsninger i branchen. Det har vi gjort ved at have stort fokus på R&D og samarbejde med de bedste på markedet inden for bæredygtige løsninger. Vi har blandt andet produceret verdens første båd af genbrugskomposit (fra gamle vindmøller) i samarbejde med DTU og Genvind fonden, som Discovery Channel har lavet et indslag om. Derudover er vi udviklingspartnere med verdens førende producent af elektriske motorer til både og har et samarbejde med Gaia solar og Black Silicon Solar, hvor vi integrerer solcelleløsninger i vores både. Vi har intenst fokus på den teknologi, vi benytter, da det er ekstremt vigtigt for bådens funktionalitet, brugervenlighed og sikkerhed. Det ses også igennem dens stabilitet og klassificering, hvor vi har skabt en synkefri båd ved hjælp af en speciel skumkerne lavet af genbrugsplast.

Sideskud

Sideskud

Du har også designet GoBoat bådene, som vi blandt andet kender fra København – var det den oprindelige idé, som der så er blevet videreudviklet på?
– De to selskaber og deres produkter blev etableret samtidig, da jeg så en virkelig spændende synergieffekt. Begge virksomheder havde brug for et helt særligt produkt, som kunne innovere deres respektive brancher og give involverende og ægte oplevelser til deres brugere. RAND Boats har udviklet en række spændende koncepter, som vi glæder os til at bringe ud til bådfolket – og RAND Picnic modellen var det rigtige sted at begynde, da vi blandt så, at vi kunne udbrede budskabet via GoBoats oplevelser på vandet. Det skal prøves, før man forstår det. Og med “det” mener jeg at sidde i en elektrisk motorbåd, der bevæger sig stille og sikkert hen over vandet – ingen lyd eller lugt du skal forholde dig til. Du kan sidde og føre en samtale og drikke et glas vin i fred og ro, og det er altså vigtigt for mange mennesker, hvis de skal synes om at sejle i en mindre båd. Vi glæder og til at videreudvikle RAND Boats konceptet til endnu større både, der handler om andre oplevelser på vandet…

Kystnær

Kystnær

Vi lader en video afløse det skrevne ord for en stund…

Hvordan vil du beskrive Rand Boats for en person, der står med lukkede øjne foran båden?
– Visuelt er RAND Boats definitionen på moderne Dansk design med rene dynamiske linjer og stort fokus på detaljer, samlinger og materialer. Picnic modellen er kreeret ud fra den menneskelige skala og brugervenlighed, hvor proportioner, kontaktflader, rundinger indbyder til ophold og interaktion med omgivelserne. 

Deltaljeskud del 1

Deltaljeskud del 1

Og hvordan lyder jeres DNA eller slogan om man vil?
– “Electric motorboats designed to inspire” 

Deltaljeskud del 2

Deltaljeskud del 2

Hvordan ser det ud med motorsortimentet?
– Som kunde skal man vurdere, hvad ens behov er. Det fungerer lidt ligesom, hvis man skal købe en Tesla: Man skal finde ud af, om man har brug for at kunne sejle langt eller bare skal have en hurtig tur på vandet. Dertil tilbyder vi de mest effektive motorer på markedet på henholdsvis 3, 5, 8 og 25 HK. De tre transportable modeller er tilpasset til sejlbådsfart på mellem 4-7 knob, hvor den større motor er beregnet til planfart og 20 knob. I den sammenhæng er det vigtig, at batteribanken passer til motoren og behovet.

Jeg vil æde min gamle fiskerhat på, at der nemt kan fiskes fra sådan en skude her.

Jeg vil æde min gamle fiskerhat på, at der nemt kan fiskes fra sådan en skude her.

Og hvor søstærk er en Rand Boat?
– Vi har lagt enormt meget energi i at udvikle det innovative skrog-design, som giver de bedst mulige egenskaber i forhold til komfort, stabilitet, sikkerhed, hydrodynamik. Wavepiercingen i stævnen og et meget dybt V-skrog, som bliver fladere jo længere agter, man kigger, giver fantastiske sejlegenskaber og sikrer, at der er tale om en af de mest søstærke både i klassen. RAND Picnic er mere konkret godkendt til sejlads i to meter bølger og kuling.

På land

På land

Hvordan er I blevet modtaget indtil videre?
– RAND Boats er blevet modtaget fantastisk. Det har været tydeligt at mærke, at markedet har hungret efter den nye tilgang, vi repræsenterer. Det kan vi se på de messer, vi har udstillet på, og de mange forhandlere og kunder vi har fået. Det overrasker os lidt, hvor mange, der måske ikke nødvendigvis har sejlet før, som bliver betaget af designet, oplevelsen og tilgangen til en fascinerende livsstil. Vi kan mærke, at den nordiske designbølge, er attraktiv ude i verden, hvor vi er blevet taget godt imod i internationale livsstilsmedier, som har ført til, at vi er blevet kontaktet af flere hundrede interesserede kunder.

Det kunne ganske fint være en sommerdag i Danmark

Det kunne ganske fint være en sommerdag i Danmark

Og hvad byder fremtiden på for Rand Boats, hvis alt går vel?
– Lige nu har vi et par større modeller under udvikling, som vi regner med at kunne afsløre i den nærmeste fremtid. En ting er sikkert, og det er, at vi kun bringer de bedste løsninger til konkrete behov. Vi satte os for at lave den bedste Picnic båd, og på samme måde har vi defineret nye både ud fra en analyse af, hvad den bedste og mest kompromisløse tilgang til lige præcise det scenarie som brugen af båden kræver.

MS FinoVino

MS FinoVino

Slutteligt – hvad skal enhver M/K vide om Rand Boats?
– Vi er drevet af et mål om at gøre en forskel og om at forbedre den verden, vi lever i. Derfor er vi progressive og prioriterer produktet, naturen, oplevelsen og individet.

Modlys og feelgood

Modlys og feelgood

Tre hurtige til Carl:

Hvor og med hvem har du sidst spist en mindeværdig middag?
– Sidste lørdag blev der serveret en stor og dejlig økogris, som havde tilbragt fire timer over åben ild for 20 af mine gode venner ved vandkanten i vores showroom i Nordhavn. Det var min gode ven Frederiks polterabend, så vi kom rigtig hinanden ved – Det var en kanon aften!

Hvad byder resten af dit forår på?
– Jeg flytter ind i mit nye hjem med min forlovede Theresa i næste weekend, og så er vi er gået i gang med at udvikle nogle fantastiske nye systemer og APPs i GoBoat-regi. Derudover sker der en masse udviklingsarbejde på de nye modeller og teknologier, som vi er ved at implementere.

Må vi se et ikke-båd relateret foto fra din telefon og høre lidt om dette? (HUSK FOTO)
– Det er et billede af en Bar Trolley, der hedder LA BOUM, som jeg har tegnet med min bedre halvdel Theresa Arns til producenten MENU.

Fra telefonen

Fra telefonen

Du kan følge Rand Boats på Facebook her

Og My Pleasure her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk