Home Årsagsrelateret ekvipering Blue de Gênes – danske klude hylder Genova anno 1600

Blue de Gênes – danske klude hylder Genova anno 1600

by Nicolai Klingenberg

For over et årti siden skrev jeg for helt andre medier, og en dag krydsede jeg veje med en mand fra Jylland, der hedder Ole. En samtale blev til en artikel – eller i hvert fald noget omtale. For noget tid siden dukkede Ole op i min hukommelse, jeg besøgte hans site, og det viste sig, at den succesfulde tøjmand stadig er i sving. Endda med endnu et brand, jeg ikke kendte til. Nu bliver både du og jeg klogere via et interview med Mads, som arbejder med Ole…

Det her er hverken Mads eller Ole, men en flot mannequin, som fremviser herlige sager fra Blue de Gênes

Det her er hverken Mads eller Ole, men en flot mannequin, som fremviser herlige sager fra Blue de Gênes

Mads – I står bag brandet Blue de Gênes, men hvornår og hvorfor opstod i?
– Ole Madsen, som er manden bag BdG har altid haft et ønske/drøm om at skabe et jeans brand, hvor man kunne gå i dybden med kvalitet på metervarerne og workmanship uden at gå på kompromis med noget. I samarbejde med designeren Jens Hoffmann tager Blue de Gênes form, og første kollektion findes i handlen i efteråret 2010.Blue de Genes-14

Hvis jeg siger sejlere, havnearbejdere og Genova, hvad siger du så?
– Da Ole jo ikke havde en lang historie som nystartet brand, som f.eks. Levis & Lee Jeans, valgte han at starte ud i jeansenes vugge, Genova. Navnet Blue de Gênes betyder ”de blå fra Genova”, og de blå fra Genova hentyder til det arbejdende folk på havneområdet i Genova i 1600-tallet, som bar en Indigo-farvet bomuldsklædedragt. Og det er egentligt der, hvor udtrykket ”Blue Jeans” oprinder fra.

Genova fylder en del i vores univers, hvilket blandt ses ved at modelnavnene på vores jeans er opkaldt efter folk fra Genova, ligesom resten af vores styles trækker referencer til Italian og Genova.Blue de Genes-10

En ting er story-telling – en anden er produktion. Hvad har vi med at gøre her?
– Story-telling er vigtig for vores mission med BdG, da der er en masse vigtigt viden om de forskellige aspekter i vores kollektion. For eksempel bruger vi ikke plasticknapper i vores skjorter, men derimod knapper af den noget dyrere Corozo nød, som har været brugt til knappeproduktion, før plastik blev opfundet.

Produktionsmæssigt prøver vi så vidt muligt at holde produktionen i Europa, alle vores jeans er således syet og vasket i Italien.

Vi vil helst arbejde sammen med små leverandører, som forstår vores mission, og dette gør også, at vi har et næsten familiært forhold til en del af vores leverandører.

Ingen plast...

Ingen plast…

Hvordan og hvor er I blevet modtaget?
– Vores største marked er i øjeblikket Tyskland, og der ser de gode takter ud til at fortsætte. Vi har to Blue de Gênes butikker i Tyskland, en i Hamborg og en i Bremen og en tredje på vej. Ud over Tyskland har vi agenter i Holland, Belgien, Grækenland ,Israel samt Showroom i KBH og Oslo.Blue de Genes-7

Hvis vi ser på den nuværende kollektion, hvilke tre elementer er du selv stærkt begejstret for?
– Hvis jeg kun må nævne tre, må det blive vores Pegan Black selvegde Pant, der er opkaldt efter Violinisten Paganini fra Genova. På indersiden af lommerne har vi trykt historien om hans liv. Derudover har vi en Bomber jakke lavet i en Coatet Metervare fra British Millerain, som jeg også synes er unik. Sidst og ikke mindst vil jeg fremhæve vores Gillets (veste), som også spiller en væsentlig rolle i vores kollektioner.

Fra efterårets kollektion

Fra efterårets kollektion

Jeg tænker, at Blue de Gênes henvender sig til den let luksusorienterede, semi trashede bohemer, men hvem er jeres målgruppe?
– Det er meget svært at sætte etiket på vores målgruppe, men det er vel folk, der står ved deres gode stil med øje for kvalitet og detaljer. Generelt kan man sige, at folk der først forelsker sig i BdG og vores stil, som regel bliver hængende.

Kreative tanker

Kreative tanker

Der er også kommet lidt fodtøj til brandet”¦? Hvem har designet, og hvad tæller kollektionen?
– Ja, vi har fået fat i en ung skodesigner, der hedder Simon, som skal være primus motor på vores sko-projekt, og fra hans hånd kommer der tre options her til efteråret, som består af en sko og to støvler. Vores kunder har taget rigtig godt imod denne tilføjelse, og Simon er allerede i gang med at udvikle næste kollektion.

Minho-støvlen

Minho-støvlen

Lima støvlen

Lima støvlen

Labo-skoen

Labo-skoen

Og hvordan vil jeres DNA lyde?
– Kvalitet, patina, tovværk, hav, træskib og ægthed er nogle vigtige nøgleord for os. Alle er begreber, der refererer til Genova, hvor vi forsøger at inddrage historiske items og give dem et moderne snit. Vi arbejder med naturlige kvaliteter som uld, hør, bomuld og giver dem et rugged look.Blue de Genes-2

Hvad vi kan forvente at se fra jer fremadrettet?
– Vi prøver hele tiden at optimere vores kollektion med søgen efter nye spændende kvaliteter og videreudvikling af vores styles. Vi har også et Co-lab under opsejling, men det kan jeg ikke løfte sløret for endnu.

Rugged

Rugged

Og hvor kan man erhverve sig jeres sager?
– På vores hjemmeside har vi en oversigt over forhandlere i de enkelte lande. I løbet af det næste halve års tid lancerer vi også en online forretning, hvor hele kollektionen vil være tilgængeligBlue de Genes-8

Historien er præsenteret i samarbejde med Blue de Gênes, som du kan se meget mere til her

Og du kan se mere til My Pleasure her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk