Home Automobiler Majestætelige Mercedes S63 AMG Cabriolet

Majestætelige Mercedes S63 AMG Cabriolet

by Nicolai Klingenberg

En bilglad mand skrev til mig. Han hedder Rasmus Thomsen, og han har haft fingrene i et imponerende stykke køretøj. Om denne bil handler denne artikel. Tak til Rasmus for ord og fotos.

Det er denne bil, det handler om....

Det er denne bil, det handler om….

Når Mercedes går linen ud, gør de det med klasse. Mercedes S63 AMG Cabriolet er et studie i elegance, nytænkning, robusthed og komfort. Skabt af et af klodens mest ikoniske bilmærker. Salgsprisen på dette overflødighedshorn hedder 4,1 million kroner. Bilen er uden tvivl tiltænkt et absolut snævert segment af købere, der forventer – og kan betale – for helt ekstraordinær luksus. Og for bilverdenen generelt, en gedigen magtdemonstration i teknologi og præstationer.

Klassisk bagende. Designet mere eller mindre tidløs”

Klassisk bagende. Designet mere eller mindre tidløs”

200 meter. Længere skulle der ikke trilles i S63 AMG´en, før den ubeskrivelige, abstrakte og så alligevel konkrete følelse indtraf: Enorm soliditet, kombineret med ufattelig elegance. Mercedes S-klasse er indbegrebet af luksus og køreglæde. Og med Mercedes´ datterselskab AMG´s sportslige modifikation, kombineres det med en – efter størrelsen – letkørt bil. Med enorm kontrolleret effekt. Hjertet er den 5.5 liters store, dobbeltturbo V8 motor, der med 585 heste og massive 900 nm i trækket leverer et massivt, overbevisende træk helt fra bunden. Enhver der vil påpege den er overdrevent stor, har netop ikke forstået den helt essentielle pointe; Nemlig, at dens enorme moment skaber den ro, der gør bilen så komfortabel. Og samtidig giver de præstationer, som bringer den i liga med de kraftige sportsvogne; 0-100 på 3,9 sekunder. Topfarten er 250 km/t, naturligvis hæmmet af den elektroniske begrænsning.

I Hellerup ved vandet.

I Hellerup ved vandet.

Sublimt førersæde
Innovativt og brugbart. De to ord passer på alle de funktioner, som ingeniørerne har velsignet bilen med. Det er umuligt at nævne dem alle, men blandt de smukkeste er head-up dislayet i forruden. Systemet er – formodentligt affødt af kamppiloternes hjelme, hvor sigtegrejet er implementeret, så de både kan se ud og få de mest vitale informationer. Præcis det samme er tilfældet her, hvor laserteknolologi lægger de vigtigste info op i forruden. Førerassistent, der vibrerer i rattet, når vi rammer streger uden at blinke. Intelligent fartpilot, der tilpasser afstanden til forankørende. Herudover forskellige kørerprogrammer, der vitterligt mærkes i forskel. Transmissionen foregår med Mercedes automatgear, der glider smukkere end nogen anden. Der er mulighed for at skifte via shift-pads på rattet, hvilket der af nogle fejlagtigt betegnes som formel-1 gear. Det er det stringent set ikke, og med dette vidunder af en bil må vi gerne være krakilere. Shiftpadsne er der, men gør ikke den store forskel – ganske enkelt fordi automatgearet er enestående.

Sæt dig flot til rette...

Sæt dig flot til rette…

AMG har også sneget sig ind med en digital signatur

AMG har også sneget sig ind med en digital signatur

Asfaltlokomotiv
Lad os dvæle lidt ved elegancen og køreegenskaberne. Med en egenvægt på omkring to ton og en samlet længde på lige over fem meter, er der – no offence – ikke tale om en decideret sportsvogn. Den føltes gedigen, men det er ikke nogen 911´er, Jaguar F-type eller Lamborghini Huracan. Selvom prisen er på samme niveau. Det er et stabilt lokomotiv, der inviterer til afslapning og er skabt til de rigtig lange stræk. Og hvis motoren skal luftes, så kommer brølet. Som nævnt går vi til 100 på 3,9. Hvad tiden hedder til 200 er uvis, men ifølge de tyske test fortsætter trækket op forbi 200. Det er det kraftoverskud, kombineret med vægten, der skaber dette uimodståelige lokomotiv. Et lokomotiv, der i øvrigt bremser lige så imponerende, som det accelererer. Stabilt, jævnt og hurtigt. Ingen badekarsfølelser her som det ses på f.eks. Ford Mustang ved brems fra høje hastigheder. Vi er som en magnet på asfalten.

En cabriolet med plads. Bemærk midterkonsollen

En cabriolet med plads. Bemærk midterkonsollen

Kabinen – en lounge!
Passagerernes oplevelse er ligeledes ekstraordinær. Hvis vi ikke anede, hvad aktive sæder betyder, lærer vi det her. Passagersæderne støtter i den side bilen drejer fra. Ergo, drejer vi mod højre, støtter sædet venstre side, så vi ikke presses ud over kanten. Ganske enkelt lir, men også lir der rent faktisk skaber en fed oplevelse. Massagefunktion er der også og ikke mindst et sublimt højtaleranlæg fra Burmester til den nette sum af små 146.277 kroner. Udmærket plads på bagsædet – i betragtning af at det er en cabriolet – og et godt bagagerum. Det hele afrundes med et læderindtræk i særklasse og smukt forarbejdede paneler. Her kan vi sidde længe, og her kan vi køre langt. Både med kalechen oppe og nede. En kaleche, der på blot 17 sekunder kommer af og på.

Lyd i nakken. Blandt andet.

Lyd i nakken. Blandt andet.

Godt 4 millioner kroner er ufatteligt mange penge for en bil. Det faktum skal blot perspektiveres til, at oplevelsen af at sidde bag rattet er endnu mere ufattelig. Dermed er facit, at oplevelsen matcher prisen – og mere til. 

Den hellige førergral. Bemærk hvor overskueligt sædet er, på trods af det enorme antal funktioner.

Den hellige førergral. Bemærk hvor overskueligt sædet er, på trods af det enorme antal funktioner. 

Om bilen Mercedes S-klasse cabriolet:
Priser fra: 2.446.000
Vores testbil: Mercedes-AMG S63 4MATIC.
HK: 585
NM:900
0-100 km/t 3,9
Motor: V8, 5.461 cm3 slagvolumen. Biturbo ( Dobbeltturbo)
Testbilens grundpris: 3.400.700.
Bilens samlede pris: 4.049.440 kroner

Pressefoto

Pressefoto

Pressefoto - med hatten på

Pressefoto – med hatten på

Udvalgt ekstraudstyr: Headupdislay, førerassistent, burmester højtalere, eksklusivpakke, speciallak, nightviewpakke, AMG-rat. Komplet liste kan ses på Mercedes hjemmeside her

Pressefoto med "svusj"

Pressefoto med “svusj”

Pressefoto

Pressefoto

Om forfatteren:
Rasmus Thomsen er 38 år, uddannet cand.merc. og journalist. Han arbejder som PR-Rådgiver, og er herudover skribent på Euroman, samt hyppigt brugt klummeskribent på magasiner for kvinder. Udover passionen for sportsvogne og motorcykler er han aktiv tennisspiller, fanatisk sportsdreng, og bruger gerne timer i køkkenet på god mad.

My Pleasure er her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk