Home Rejser Den med brylluppet på Kurhotel Skodsborg

Den med brylluppet på Kurhotel Skodsborg

by Nicolai Klingenberg

Måske har du bemærket, at jeg er blevet gift. Det er en stor ting. Måske blandt de største i livet. Nu sidder jeg tilbage med en titel som husbond, og jeg har fået en kone, og det blev fejret. Ikke med en kæmpe fest, men med et hyggeligt ophold, middag, champagne, feel-good, en tåre eller to og en flot udsigt. Både visuelt og levemæssigt. Det foregik på Kurhotel Skodsborg.

En veloverstået vielse!

Valget faldt på Kurhotel Skodsborg, da vi kiggede på mulighederne. Dels fordi jeg kender den rare direktrice og dermed har besøgt stedet en gang tidligere, men også fordi vi gerne ville lidt ud af byen og have en overnatning, som blev til to. Sysler du med planerne om et get-away for en weekend – og måske i bryllupsregi – så skal du vide, at dette fint kan lade sig gøre.

Vor udsigt.

Min kæres.. kone og jeg havde besluttet, at vi ville holde festlighederne til den nærmeste del af familien, da en større fest muligvis venter engang i fremtiden. Dermed var gæstelisten begrænset til min kones forældre, hendes søster og mand samt mine forældre og vores søn. Det var en lettere surrealistisk følelse, vi havde i maven, da vi kørte mod Skodsborg. En semi-formel og fin vielse var veloverstået, og nu var vi mand og kone. Planen var, at vi skulle have to nætter ude, og det skulle være et sted, der ikke lå timelangt borte, da vi skulle have forældre med til bords – og min kones søster og hendes mand. Og vores søn naturligvis.

Det første indtryk, du mødes af ved aftentid...

Det første indtryk, du mødes af ved aftentid…

Flot fremme omkring klokken 14 – gæsterne først flere timer senere. Det sker gerne, at man bliver budt venligt velkommen til gode hoteller, men ved ankomst i lobbyen var det med store smil, håndtryk og lykønskninger. Det varmede gevaldigt, for selvom det er et professionelt hold, der arbejder på stedet, så var oprigtigheden til stede.

På vej op

Nå. Vi er tjekket ind – og vi er inde på værelset. Flot udsigt, lækkert baderum med ditto lotions (jeg er tosset med det ord) fra Karmameju, stor seng, en seng til vores søn, altan med udsigt til Øresund og ankomstparti samt plæne, et væghængt TV-apparat, lidt læsestof og komfortable tæpper til bare fødder. Og en håndskrevet hilsen, der også varmer. Vi pakker ud. Smiler. Og nyder.

En personlig hilsen

Rummet

Baderum

Udkigspost

Balkon

Næste stop er spa-departementet. Her er børn velkomne om eftermiddagen, hvilket er retfærdigt for de andre gæster, da der er tale om en luksuriøs etage med stort bassin med både bobler og grotte, flere saunaer, dampbade og jeg skal give dig. Er man motionsminded er det også muligt at få rørt kroppen, og straks før adgangen til spa’en, findes der loungemøbler, kaffebar og mulighed for at købe alt godt til kroppen i form af klæder og cremer. Eller lotions. Vi springer i, plasker rundt, nyder varmen og hinanden, mens mørket så småt sænker sig derude.

Spa-sektionen

Spa-tid!

Op af vandet – og op på værelset. Det er blevet til at skifte klæder, sætte håret og påføre sig lidt sminke. Vores søn får mad og går i kassen til sovning omkring klokken 18. En herlig timing, for det er netop nu, at vores gæster ankommer. Vi skal samles i den svært hyggelige lobby, som faktisk var noget af det første, der blev restaureret for omtrent to et halvt år siden. Her føler man sig hjemme – der er pejse, lækker belysning, store sofagrupper, hyggekrog og en bar, der kan sit kram, og som kan holde dig kørende længe. Vi samles. Vi er glade, vi skåler og propperne ryger. Huset champagne er Billecart Salmon, og vi hylder huset en hel del gange. Livet er skønt, min hustru, søn og familie ditto.

Lobbyisterne

Se, hvor fint!

Jeg vil ikke sige, at vi er let til bens, men vi er den grad klar til at entrere The Brasserie, som er spistedet, der ligger et par etager oppe. Hertil ankommer vi med elevator, og der er fulde huse. Belysningen passer til årstiden – dæmpet. Og så hyggelig. Jeg mindes at ane, at der har sneget sig lidt julepynt ind, hvilket jeg nok skal returnere til længere nede, men mine arme er ikke til at få ned. Det kommer de dog, for vi skal spise. Som navnet antyder, er vi i et brasserie – og det passer herligt til vores ønske om en uformel aften – men med masser af nærhed. Hvad får vi? Helt kort: Nogle får tatar, andre får brisler, mens der også kan vælges vagtel, skovgris eller torsk, som er fanget ved Langø, men vi får alle vin. Og smil fra betjeningen. Det er rart at fornemme, at en restauration (og hotel med spa i almindelighed) kan klare sig flot, hvilket det tyder på er tilfældet. Maden var aldeles glimrende (om end jeg fint kunne have spist en større portion tatar) og betjeningen over glimrende.

Til bords

Tatar

Torsk

Klokken nærmer sig 23. Cirka. Vi er nu i The Lobby igen. Vi har spist flot og godt, og på vej til den bagerste del af lobbyen, passerer vi et par gæster, som nyder cocktails og hinandens selskab. Ilden knitrer ikke, for der er tale om gaspejse, og jeg finder sågar fjernbetjeningen til en af disse og giver den lidt på ”op” knappen. Pludselig skal der danses impulsiv brudevals – vi når det før midnat, og jeg skal ikke prale af mine trin. Vi får lidt ekstra at drikke, samtaler, griner, kysser og nyder livet. Dernæst sender vi gæsterne hjem.

Det var her, vi valsede

Næste morgen? Den begynder flot med solopgang over Øresund, og vores søn er tidligt på stikkerne. Vi snupper et styrtebad og tager turen til 3. sal igen, hvor morgenspisen venter. Alt det gode traditionelle findes her såsom røræg og bacon, men også friske juicer, som vist er presset i køkkenet samt herlige portionsanrettede skåle med grød.

Morgenstund

Morgenmad - husk grøden

Morgenmad – husk grøden

Var det så det? Det var tanken oprindeligt. Om end det havde været flot med ovenstående beskrivelse, så snuppede vi faktisk en overnatning mere. Dagen gik dog først med en køretur, spadseretur i Dyrehaven (en af de lange) og endnu en tur i spa’en. Vist nok også en lille lur. Og så til spisning igen. Vi var få folk. Og det var så fint – søndagsroen kan i den grad også noget, og jeg er så himmel henrykt over, at vi snuppede en overnatning mere. Efter søndagsmiddagen, satte vi os foran pejsen. Vores søn sov. Vi var de eneste krogen. Jeg havde bestilt to nightcaps (det være sig ganske traditionelle gin-tonics, som dog indeholdt flot Tanqueray 10 gin og ditto Fever-Tree tonic, hvilket må siges at være flot som basisingredienser), og så blev det hele absolut overvældende. Julemusikken spillede, ilden blafrede, vi sad blødt, skønt, som ægtefolk og lykketårerne trillede. Det kunne ikke have været bedre.

Fint, fint, fint!

Bare stænger. Søndag aften.

Vi tog faktisk også selv billedet

Således var vor lørdag og søndag. Vi talte sågar om at gøre det til en tradition af besøge Kurhotel Skodsborg på vores kommende bryllupsdage. Bliver det således? Det må tiden vise.

Rådhus-stund

Vil du vide mere om stedet, finder du hjemmesiden her Skodsborg.dk