Home EkviperingKluns Alexander Asvarischtsch om at skabe sit eget herretøjsbrand

Alexander Asvarischtsch om at skabe sit eget herretøjsbrand

by Nicolai Klingenberg

Du har nok fint bemærket, at der gennem tiden har været fokus på nystartede ungersvende, som har prøvet kræfter med tøjbranchen. Det er gået en del af dem vel, og sådan håber jeg også, det vil gå Alexander Asvarischtsch. Han har nemlig skabt sit eget brand – og denne gang handler det ikke om sweatshirts med tryk, hvide skjorter med logo eller T-shirts med statements. I modsætning til en del af de andre gode gutter, har Alexander Asvarischtsch en længere moderelateret uddanelse. Du bliver også inviteret med til et event. Tag vel imod ham – og hans klæder. Alle fotos er fra årets efterår/vinter kollektion.

Alexander – du er modeskaber. Men hvad er din baggrund mere konkret?
– Jeg har boet og studeret seks år i Paris, hvor jeg valgte at tage hele min uddannelsen – først en fire årig bachelor og derefter en to årig Master. Det blev således, fordi jeg altid har haft en stor kærlighed for byen, kulturen og livsstilen dernede, men også fordi Paris for mig er og bliver verdens centrum, når det kommer til mode. Derudover ville jeg gerne havde et mere internationalt syn på tingene, og selv om København er fantastisk, er København desværre endnu ikke det samme trækplaster for internationale mode-studerende, som Paris er.
Det har givet mig meget at gå på en skole med 250 elever og over 50 forskellige nationaliteter. Min bachelor tog jeg på Parsons og min Master på L’Institut Français de la Mode. Skolen er ejet af en sammenslutning af Franske firmaer fra LVMH til Chanel og Hermès, og de optager kun 10 elever på modelinien om året. Før jeg startede for mig selv, har jeg som de fleste andre modestuderende haft glæden af at arbejde for andre, heriblandt kan nævnes amerikanske Thom Brown og danske Soulland. 

Nu har du dit eget brand – hvad vil du med det?
– Under min uddannelse har jeg lært at konstruere jakkesæt og frakker fra bunden, og det har lært mig at sætte pris på ordenligt kvalitet – og gjort mig klar over, hvor meget arbejde, det kræver at lave et ordenligt produkt. Uden at jeg vil lyde arrogant, så er det desværre ikke så mange i min generation, der har samme forståelse, og det kan man heller ikke bebrejde dem! For der første er det jo ikke almen viden, men det har heller ikke været i de store modehuses interesse at fokusere på den type tøj.

Det er trods alt en bedre forretning at lave en sweatshirt med en rottweiler på eller en T-shirt med et logo fra et transportselvskab og tage 4-5.000 kroner for produktet, end det er at lave et produkt, der er det værd, som kunden betaler for det.

Kort sagt vil jeg gerne tilbyde håndlavet tøj, der præsenteres med en æstetik, som unge mennesker kan forstå – der går tit minibar og dybe chesterfield sofaer i den, når klassisk herretøj er fundamentet. Der er ingen tvivl om, at mit tøj koster mange penge, men til forskel for de brands, jeg tidligere refererede til, er det ikke dyrt.  

Når alt det så er sagt, vil jeg gerne nævne, at jeg selvfølgelig også har meget at lære, og at denne kollektion i høj grad også er en del af en process.

Der er sket meget på den danske modescene for mænd i de seneste år, men noget tyder på, at du går lidt anderledes til værks?
– Ja, med al respekt for de designere, der bruger logoer og tekst – det er ude tvivl et effektivt middel, når det gælder om at komme ud over stepperne – så foretrækker jeg at etablere mig med en forhåbenligt genkendelig silhouette, brug af metervare og mit generelle visuelle udtryk. Derudover har jeg også den signatur, at min rygsøm i 99 % af tilfældene vender på vrangen – den detalje har jeg arbejdet med siden min allerførste skolekollektion. 

Din første kollektion er på trapperne – hvordan vil du selv beskrive den?
– Den er et nedkog på det, jeg står for som designer. Der er stor fokus på det totalt håndlavede, og hvad jeg betragter som ægte luksus inden for herretøj – som eksempel kan jeg nævne vores dobbeltradet overfrakke, der er syet i vores eget atelier på Refshaleøen i en tung engelsk harringbone, og som har aftagelig for og krave af vaskebjørn. Den reprænsenterer for mig det ultimative inden for herreovertøj. Men derudover har silhouetterne og hele attituden været essentiel! Det skal appellere til mennesker for hvem, det her univers hidtil har været uopdaget. 

Hvordan er den blevet modtaget?
– Rigtig godt! Stort set alle, vi har præsenteret det for, har været ovenud begejstret for kollektionen og missionen.

Men der har selvfølgelig også været den naturlige mistro om sådan en type modevirksomhed overhovedet kan fungere med de antal, vi producerer – og de priser vi tager. 

Vi er trods alt helt nye på scenen. Jeg er helt klar over, at det her bliver et sejt træk og vil tage lang tid, før der vil være ordentlige penge i det, men hvis hovedmotivationen bag projektet var at tjene hurtige penge, havde jeg lavet T-shirts med print.

Hvad ligger vi på prismæssigt?
– Vi er i den højere ende. Vores jakkesæt koster fra 14.000 kroner, hvilket uden tvivl er mange penge, men taget i betragtning af at tøjet bliver lavet i København, og alt fra knaphuller til indvendig konstruktion er lavet i hånden, og at fittet vil blive tilrettet specielt til kunden, så synes jeg bestemt ikke, at det er dyrt. Hos en traditionel herreskrædder, der laver det samme håndarbejde, som vi gør, vil du aldrig få det for under 20.000 kroner – og tit vil man betale over 30.000 kroner.

Udover vores in-House produktion har vi også en del af kollektionen, der bliver lavet i London. Her er der tale om vores skjorter, cotton coats og bombers. Vores cottoncoat vil stå til cirka 8.000 kroner, og da den er lavet af engelsk bomuld, har ægte hornknapper og er syet i London, synes jeg igen, at der er tale om en god pris. 

Og forhandlermæssigt?
– Vi har haft en del gode møder med danske forhandlere, men også med to buying offices, der hver især reprænsenterer det amerikanske og japanske market, men den slags overvejelser kan godt tage lidt tid, da det kan være en større risiko for forretninger at tage et totalt ukendt brand ind i den prisklasse. Man siger ofte, at det tager tre sæsoner at komme ind i varmen hos forhandlere for brands som os, så set i det perspektiv, er det vel meget godt, at vi allerede er i gang med nummer to.

Hvis jeg siger solbriller, hvad siger du så?
– Så siger jeg, at de har været et bærende element i kollektionen – og at de opsummerer rigtig godt, hvad vi står for: Traditionelt håndværk i nye klæder! 

Ideen var at skabe en “hurtig” brille, men som er lavet i hånden og af rigtig horn for at lege med kontrasten i nyt og gammelt. Det er et co-lab med de super talentfulde folk fra Cold-Heggem i Pistolstræde, som har gjordt et fantastisk stykke arbejde! Brillen står til 10.000 kroner, som – endnu engang – er alle pengene værd. Hvis du bestiller den, vil brillen blive tilpasset din hovedform, og du vil selv kunne vælge den type horn og glas, du ønsker. Hele produktionen finder naturligvis også sted i København. 

Noget tyder på, at du er tilhænger af det mere klassiske stil – har du fået nok af sweatshirts med print og statement T-shirts?
– Ja! Fred være med de folk, som sværger til sådant, og jeg har fuld forståelse for at det kan være en stor udfordring at skabe et ordenligt fit og at finde den rigtige Jersey, men for mig skal man som minimum op i en skjorte, før jeg synes, det er spændende. Personligt ejet jeg hverken en T-shirt eller en sweatshirt. 

Den 21. marts holder du event – er alle velkomne? Og hvad kommer der til at ske?
– Fra 10-16 er det “by appointment”, hvor alle er velkomne til at bestille en tid, hvis de kunne være interesseret i at bestille et jakkesæt, en frakke eller en af vores andre produkter. Der er også plads til forretninger, der gerne vil havde en mere grundig gennemgang af kollektionen. Fra klokken 17 er der åbent hus for presse og venner, hvor jeg byder på lidt at drikke og fortæller om kollektionen til dem, der måtte være interesseret. 

Man kan melde sin ankomst på info@asvarischtsch.com

Hvordan ser du gerne, at dit brand udvikler sig?
– Jeg vil meget gerne se, at vi om nogle år har en loyal og international kundebase af made-to-order kunder og forretninger, som sætter pris på vores produkt og filosofi.

Hvad bør den danske mand blive bedre til, når det kommer til påklædning?
– At købe mindre, men bedre tøj! 

Hånden på hjertet – hvordan udtaler man navnet?
– Haha! Vi har faktisk inkluderet udtalen i parentes i vores logo! Men det udtales AS-VA-RISCH… Tsch’et aner jeg ikke hvad skal til for! 

Tre hurtige til Alexander Asvarischtsch:

Hvor og med hvem har du sidst spist et godt måltid mad?
– Det mest mindeværdige måltid i nyere tid var med min bedste ven i London på en restaurant, der hedder Loconda Lucatelli. Det var en perfekt kombination af genialt selskab og fuldstændig forrygende mad! 

Må vi se et ikke-moderelateret foto fra din telefon og høre lidt om det?
– Det er stadig en smule moderelateret. Det beklager jeg! Men det opsummerer meget godt min kærlighed for en god bytur, og for creamfarvet Converse – og hvordan den kombi på ingen måde går hånd i hånd! 

Fra ringeapparatet

Hvornår græd du sidst?
– Sidste gang, hvor det ikke var fordi, jeg havde fået for meget at drikke, og hvor det rent faktisk betød noget, var desværre til en vens begravelse. Selvom han ikke var en af mine bedste venner, havde han altid været kilde til sjov og gode historier. Det var tragisk, så der rullede der tårer. 

Du kan se mere til Asvarischtsch her

My Pleasure med træd-i-sko

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk