I 1938 trådte Jaeger-LeCoultre ind i fotografiets verden, da “biksen” lancerede “The Compass” – et kamera, der havde samme størrelse som en pakke tobak, og som i øvrigt var designet af engelskmanden Noel Pemberton Billing. Designet var dog en ting – en anden var at indfri ønskerne.
Uden at trække løjerne i langdrag, så kan jeg afsløre, at kameraet blev en realitet – der blev dog kun lavet 4.000 eksemplarer på verdensplan, som blev præsenteret til verdensmarkedet via en kreativ marketingafdeling under mantraet:”Built like a watch – as simple to use” – det havde du måske regnet ud, da du så det første foto, så vi snupper bare et mere.
Kameraet blev lanceret med indbyggede filtre, eksponeringsoplysninger, panorama indstillinger, søger og meget andet. Man kan fint tale, om at der var tale om en mindre revolution på det daværende kameramarked.
Jaeger-LeCoultre har allieret sig med brandingbureauet Finch & Partners, og det er faktisk tredje gang, at duoen lancerer en udstilling, der er navngivet ‘The Art of Behind The Scenes’. Udstillingerne byder på gamle fotografier fra nogle af datidens bedste still-fotografer, som levede af at forevige øjeblikke på filmsets.
Dermed er der mulighed – netop nu – for at opleve sublime momenter fra en svunden tid – billederne er blandt andet taget på filmset i New York, Shanghai og Venedig. Udstillingen er at finde i Antibes på Hôtel du Cap, og det vil ydermere være muligt at se et af de gam… ældre Compass kameraer fra 1938.
Således røg vi tilbage i filmhistorien med et firma, der slår sig på ure, men som også har begået apparater, der kunne indfange fantastiske øjeblikke, som nu er blevet gengivet årtier senere på mit site. Det er utroligt.