Home Hello sailor Mikkel Pagh – universitetsmanden der blev træbådebygger (og som tænker på et firmanavn)

Mikkel Pagh – universitetsmanden der blev træbådebygger (og som tænker på et firmanavn)

by Nicolai Klingenberg

Her skal vi hilse på Mikkel Pagh, som kan et og andet med træ. Han bygger nemlig nydelige træbåde, omend han først blev uddannet ganske anderledes…

Mikkel – jeg har netop set et opslag på Facebook angående et bådprojekt, som du står bag. Kan du kort fortælle, hvad det går ud på?
– Jeg skrev ud på Facebook for at høre, om der var nogen i mit netværk, som kunne være interesserede i at få bygget en ny træbåd. I september sidste år startede jeg mit eget lille bådebyggeri, som er specialiseret i at fremstille små, håndbyggede træbåde. Den første båd blev leveret i april måned i år, så nu er jeg så småt klar til at tage imod den næste bestilling. 

Det var vist dette foto, der fangede mig. Nu følger historien…

Hvor og hvornår kom du på idéen?
– Jeg er oprindeligt universitetsuddannet og har arbejdet knap 10 år foran computerskærme på diverse kontorer. Samtidig har jeg haft en stor interesse for håndværk og for alt, hvad der er maritimt. I januar 2015 tog jeg springet og startede på bådebyggeruddannelsen. Jeg arbejdede på et bådeværft indtil udgangen af 2016, hvor jeg besluttede mig for at blive selvstændig. De fleste bådeværfter i Danmark fokuserer på reparation og vedligehold af glasfiberbåde. Det er helt fint, men jeg vil gerne lave nybygninger af træbåde. Der er meget få bådeværfter i Danmark, der har fokus på nybyggeri af træbåde, så derfor håber jeg, der vil være en markedsniche for mig. 

Håndlavet

Har “biksen” et navn?
– Det er stadig i proces, men det bliver nok noget helt uopfindsomt, i stil med “Paghs Bådebyggeri” eller lignende. 

Et passende formål at bruge båden til

Du har fremvist dit seneste projekt i form af en jolle på 12 fod, som er tegnet af en skotte. Har du købt rettighederne til designet, eller hvad er historien?
– Ja, jeg har købt tegningerne via designeren. Han har gentegnet mange af de klassiske engelske og norske bådtyper, så de er tilpasset de behov, sejlere har i dag. Jeg har en drøm om at gøre det samme med nogle af de fantastisk smukke og velsejlende danske bådtyper, fx Lynæsjollen eller Frederikssundsjollen. 

Nydelig detalje

Hånden på høvlen – og hjertet: Hvad er din rolle i tilblivningsprocessen?
– Jeg starter med et sæt tegninger og en bunke træ, og tre-fire måneder senere står der en færdigbygget båd. Jeg starter med at lave et sæt skabeloner, som jeg monterer kølen, stævnen og agterspejlet på. Dernæst klæder jeg båden op og laver aptering og diverse detaljer. Dertil kommer årer og evt. sejlrig. Til sidst maler, lakerer eller olierer jeg båden. Alt arbejde laves i hånden. En af de ting, der tiltaler mig meget ved træbådsbyggeriet er, at det er et af de få håndværk, hvor maskinerne ikke for alvor har taget over. Alt på en båd er skævt og krumt, ofte i flere retninger. Hver enkelt bestanddel af båden skal derfor tilpasses individuelt, hvilket bedst gøres i hånden. 

På land. For en stund.

Hvad kendetegner dine både?
– I al ubeskedenhed: Kompromisløshed i design, materialer og håndværksmæssig udførelse. Det tager lang tid at bygge en båd, så derfor giver det kun mening at lave et produkt, som er 100 % i orden, og som kan holde i generationer frem. Jeg oplever, at træbåde de seneste år fået et lidt uldent ry: Hvis du har en træbåd, så får du ikke sejlet, fordi du hele tiden skal gå og reparere på den. Det er til dels rigtigt, men det skyldes først og fremmest, at de fleste af de træbåde, der sejler i Danmark, er tæt på 100 år gamle. Man kan sammenligne det lidt med at have et 100 år gammelt hus, hvor vinduerne måske er utætte og kælderen er fugtig. En nybygget træbåd behøver ikke være besværlig at vedligeholde. Min sidste nybygning vil snildt kunne holde 50 år under forudsætning af, at den får sin presenning på mellem sejladserne og at den bliver tørret over med en olieklud ved sæsonstart. 

Hvad er planen med firmaet?
– Min plan er at holde det småt, men godt. At fortsætte enten solo eller med en enkelt kompagnon. I det omfang, der er efterspørgsel efter det, vil jeg lave mellem en og fire nybygninger om året – og eventuelt tage nogle få interessante renoveringsprojekter ind. Det er meget svært at blive rig af at bygge træbåde, så arbejdet skal være sjovt!

Og hvordan er det gået hidtil?
– Det hele er stadig i sin spæde start, men jeg synes, det går godt! Den første båd er lykkedes over al forventning, så jeg glæder mig bare til at skulle i gang med den næste. 

Hvad kan vi forvente at se fremadrettet, hvis alt går vel?
– Hvis alt går, som jeg håber, vil der løbe bestillinger ind på alt fra små sejlbåde til kajakker, robåde og elektriske motorbåde. Min kapacitet er begrænset, så der kan godt ende med at blive en vis leveringstid. 

Slutteligt – hvad bør enhver mand M/K vide om dine flydende kreationer?
– Man får en fantastisk smuk båd af højeste kvalitet, som med garanti vil få folk til at sende lange blikke. Og inden da får man mulighed for tage del i en byggeproces, som (synes jeg, i hvert fald) er fantastisk spændende. 

Tre hurtige til Mikkel Pagh:

Hvad byder resten af din sommer på?
– Jeg skal genopbygge vores kolonihavehus, som desværre brændte ned i vinter. Efter det, skal jeg forhåbentlig i gang med den næste båd. 

Må vi se et hverdagsfoto fra din telefon og høre lidt om det?
– Min ældste datter, Kirsten, holder fri fra børnehaven og er taget med mig ud på bådeværftet. Virkelig hyggeligt!

Fra Mikkels telefon

Hvor og med hvem har du sidst haft en lille pind i øret?
– I onsdags, hvor jeg for første gang i adskillige måneder var ude i byen. Vi fik børnene passet og var på Jolene i Kødbyen, hvor Hess Is More spillede. Vi var blevet inviteret derind af min kærestes gamle sambo fra Berlin, som spiller med i bandet. Vi cyklede derind og var helt sikkert de eneste med cykelhjelm på i hele Kødbyen. Den uundgåelige børnefamilie-cykelhjelm. Nogle gange føler man sig pludselig meget gammel …

Vil du I kontakt med Mikkel Pagh, så finder du ham her

M Y  P L E A S U R E  F A C E B O O K

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk