Måske erindrer du, at jeg for et godt stykke tid siden var til tæppeløft på en flot gran turismo. Firmaet bag bilen hedder Kia, og modellen hedder Stinger, og i denne artikel, har jeg formået af få designerne i tale. Med lidt hjælp fra firmaet selv, men det gør nu ikke historien mindre interessant.

Der har vi den: Kia Stinger
Find din engelske tolk eller parlør frem – her kommer videoen
Historien ganske kort gik i øvrigt under briefingen: Skab en ægte Gran Turismo med køredynamik, der matcher bilens fastback-design! Men en ting er at udstikke ordre – noget andet er at “fungere”. Det er derfor, at hver enkelt prototype bliver tvunget til at tage en mindre testtur, som lyder på 10.000 kilometer – samtlige kilometer bliver tilbagelagt på Nürburgring. Det ser således ud.
Kabinen? Den byder blandt andet på et tykt læderrat med en bagvedliggende instrumentering, som tager det bedste fra den analoge og digitale (instrumenterings)verden. Gearet er i øvrigt automatisk og med otte trin – som standard.
Åbner du til motoren, vil du enten se en turbodieselmotor på 2,2 liter eller en af to benzinmotorer, hvor den “lille” er en 2,0-liters benzinmotor med turbo, mens den store har dobbelt turbo og er en 3,3-liters V6-motor. Lanceringen? Den finder sted ultimo dette år.
Jeg har (endnu) ikke haft lejlighed til at køre vognen, men

Et absolut godkendt design
Historien er præsenteret i samarbejde med Kia Stinger, som du kan læse mere om her