Home Living Tomas & co. fra Bomae giver dig råd til endnu mere af det gode liv

Tomas & co. fra Bomae giver dig råd til endnu mere af det gode liv

by Nicolai Klingenberg

Jeg kom i kontakt med Tomas via en e-post. Hans virke er ganske interessant, men i første omgang var det umiddelbare indtryk, at historien om Bomae var lidt for business-orienteret, men så traf jeg Tomas til et kom-sammen, og vi talte videre. Jeg vendte lidt vinkler i hovedet, og så gav det pludselig mere mening. Det handler om noget så knastørt som køberrådgivning og privatøkonomi, men når der er styr på det tørre, så bliver der plads til det søde. Eller festlige. Eller blot til luft i økonomien. Dernæst skal du vide, at gutterne og dermed Bomae er godkendt af Finanstilsynet.

Det gode (bolig)liv

Tomas – du er del af Bomae. Hvad er det, I kan?
– Hos Bomae er vores vigtigste opgave at sikre, at vores kunder får den bedste aftale på deres boligkøb. Vi rådgiver vores kunder om den kommende bolig. Det er både på finansieringen, men også på selve boligen.

Når du sælger din bolig, får du altid hjælp af en ejendomsmægler, men når man laver sit livs største investering – køb af bolig – skal du klare alt selv. Det er en forældet tankegang.

Vi er køberens professionelle boligkøbsrådgiver, som sikrer dig en stemme i hele processen, så du kan være tryg ved købet. Vi dækker altså hele processen og forhandler med både ejendomsmægler og bank samt sørger for gennemgang af alle relevante dokumenter ved vores advokat.

Udsigten fra Bomae-kontoret

Og hvad er jeres baggrund?
– Vi har alle tre altid haft ejendomme tæt på os. Christopher har været i ejendomsbranchen i mange år, senest som dagligleder af en mæglerbutik i Nordsjælland. Jovica har været i den finansielle branche i over 10 år og kender alt til finansiering, og jeg selv har siddet hos Danmarks største ejendomsvirksomhed.

Vi har derfor den perfekte kombination af viden og ekspertise i det vi elsker mest, nemlig boliger.

Hvordan kom I på idéen?
– Christopher har som sagt siddet på den anden side af bordet og undrede sig jævnligt over den manglende rådgivning på købers side.

En ejendomsmægler må ikke rådgive og hjælpe en køber, hans job er at varetage sælgeren. Det gav en skævvridning i forhandlingssituationen, hvor mange køber med følelserne.

Da vi en eftermiddag sad og snakkede over et glas rosé, kunne vi hurtigt se, at der var et hul i markedet – og at vores kompetencer passede perfekt til at dække det hul.

En tanke blev hurtigt til et arbejdsmøde, som efter kort tid resulterede i, at vi tog springet og sagde vores jobs op.

Køberrådgivning kan lyde meget partisk – hvad siger mæglerne og bankerne, når I byder ind?
– Vi er sat i verden for at udfordre og sikre lige vilkår, når man køber bolig. Når det er sagt, så er både mæglerne og banker ekstrem glade for, at vi er kommet til.

Mæglerne har en professionel og ligeværdig at tale med, og de tvivlsspørgsmål, som køberen tidligere stillede dem, er pludselig væk. Så deres proces er blevet væsentligt forkortet, da vi selvfølgelig har sørget for, at have kunderne klar til køb.

Og bankerne får kunder, som er bearbejdet, så meget af den opstarts-dialog, der tidligere har været ved at få en kunde, er elimineret. Når vi spørger efter finansiering for en kunde, så har vi samlet hele pakken med baggrundstjek og alle nødvendige dokumenter, som banken får.

Der er også noget med, at I kan gennemgå folks generelle bolig- og realkreditlån?
– Mange glemmer at få et servicetjek på deres økonomi. Ligesom bilen også skal have en tur til service, så skal man også få tjekket sin økonomi.

Sidder man for eksempel med et 3 % fastrentelån, kan der være mange penge at spare ved at omlægge til nuværende billigere lån. Det samme gælder den anden vej, hvis du sidder med et fastforrentet lån på 2 % og renten stiger med blot 1%, så kan du skære op mod 7 % af din gæld væk. Altså 70.000 kr. pr. million i realkreditlån.

En sådan besparelse kan jo give luft i økonomien til noget mere festligt – det kunne være et nyt ur eller en flot rejse…

Men hvordan er det gået rent konkret hidtil for jeres kunder?
– Vores kunder mærker en kæmpe forskel, både i glæden ved at købe, men så sandligt også i overblikket og sikkerheden.

Vi har for eksempel et ungt par, der har købt i Køge. De kom til os efter forhandlingen på deres drømmehus var gået i hårknude og resulterede i manglende søvn.

De endte med at spare 117.000 kroner på afslaget af deres hus og 314.150 kroner på en periode over 6 år på finansieringen. Altså 431.150 kr. på deres drømmehus. Det er rigtig mange penge efter skat!

Parret i Køge er på ingen måde et enestående tilfælde – de fleste af vores kunder oplever, at de kommer ind på boligmarkedet med overskud, overblik og tryghed.

Og hvad skal man regne med at betale jer?
– Vi skræddersyer altid tilbuddet ud fra den enkeltes behov – på den måde betaler man ikke for noget, man ikke skal bruge.

Hvordan ser I gerne, at forretningen udvikler sig?
– Køberrådgivning er kommet for at blive, og den forældede tankegang, hvor boligkøbere står alene, er ovre. Det skal være en livstil og selvfølg, at man får den rigtige hjælp hele vejen rundt, når man køber bolig.

Vi er knivskarpe på det københavnske marked samt nord for København, og det vil vi blive ved med at være. Dog vil vi på sigt også gerne kunne dække to-tre andre storbyer i Danmark.

Kan du her på falderebet lave en liste over tre ting, som folk typisk går galt med, når de handler på egen hånd?
– Det kan du tro:
1. Alt for mange køber med følelserne og glemmer, at udbudspriserne er sat af sælgers mand, altså ejendomsmægleren. De tænker kun på at få så høj en pris som muligt.

2. De færreste overvejer at spørge flere banker og har en alt for stor loyalitet overfor deres egen bank, når finansieringen skal sikres.

3. Husk, man køber ikke indretningen, så pas på med at blive forelsket i den fede indretning. Vær objektiv, og kig på mulighederne – også på sigt. Kan du vokse i dit nye køb, eller skal du snart sælge igen?

Tre hurtige til Tomas J. Krogh Petersen:

Hvad byder dit kommende efterår på?
– Vi har travlt i Bomae, så meget af min tid kommer til at foregå på kontoret. Når det er sagt, så kommer der sandsynligvis en flytning fra vores lejlighed og et smut tilbage til New York, hvor vi netop er kommet tilbage fra.

Må vi se et hverdagsfoto fra din telefon og høre lidt om det?
– I får to, da jeg simpelthen ikke kunne vælge!

Det første er taget lige efter, vi var hos Finanstilsynet og havde fået tildelt vores licens, som Finansielle rådgivere. Det var første spadestik til Bomae og markerede startskuddet på en ny æra. Det var selvsagt en stor lettelse efter en lang forberedelsesperiode.

Glædesdagen da vi fik vores tilladelse fra Finanstilsynet

Det andet er morgenmad fra Høegs, som er vores lokale sted.

Fra telefonen

Hvor og med hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid?
– Jeg har arbejdet som projektleder på et reklamebureau i SOHO, New York, hvor jeg blandt andet sad med verdens største hotelkæde. Deres frontfigur var Kristofer Hivju, som er aktuel i Game of Thrones.

En pragtfuld nordmand som rejser verden rundt og nyder hvert et sekund.

Kristofer Hivju og jeg selv efter en reklameoptagelse

Før en optagelse til en ny reklamefilm, sad vi på hotellet og spiste morgenmad, imens han fortalte en masse sjove røverhistorier fra blandt andet GoT, som man kun kan lytte med på i ren begejstring.

Således fik vi skabt lidt opmærksomhed omkring et par mænd, der valgte at gå egne veje. Vil du vide mere, så kan skrive til Tomas fra Bomae på tp@bomae.dk – og jeps; hjemmesiden hedder Bomae.dk

My Pleasure med tørre- og renteloft

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk