Home Ekvipering Ditlev Lommer – om at investere i sig selv, sprezzatura og hestehår

Ditlev Lommer – om at investere i sig selv, sprezzatura og hestehår

by Nicolai Klingenberg

Jeg er dybt imponeret over folk, som vælger at blive selvstændige, og min begejstring bliver ingenlunde mindre, når initiativtagerne er lidt yngre og gennemsnittet. Men nok om fødeår. Her skal du nemlig blive klogere på Ditlev Lommer. Han er ganske vidende omkring ekvipering og det historiske islæt omkring selv samme – i hvert fald hvis det skal være italiensk. Og det skal det her. Ditlev Lommer har nemlig valgt at gå ad den italienske mode autostrada og er nu klar til at klæde den danske man (ordentligt) på efter mål…

Her er Ditlev i Danmark med en tysk bil og flot, italiensk tøj

Ditlev – du har kastet dig ud i et italiensk eventyr. Hvad går det på?
– Jeg laver skræddersyede jakkesæt, skjorter, sportsjakker, bukser, frakker, smokinger, morning suits samt kjole og hvidt. Det er det meget direkte svar, men der er mere i det end bare dét.
For mig at se er den største forretningsmæssige forskel på skræddere rundt om i verden og de store modehuse egentlig måden, hvorpå de brander sig selv. Hvor skrædderne har været meget kvalitetsorienterede og har været købmænd på det fysiske og dermed givet afkald på den fornødne appel og potentialet til at interessere sit publikum i stilen og charmen i moderne luksus, så har modehusende været dygtige til at indkapsle en livsstil og været købmænd på følelser og historier.

Her har jeg øjnet en mulighed for at præge en sartorial renæssance og gennemsyre den med en del af ekstravagancen og det stemningsfulde fra den bredere luksussektor – uden at give afkald på den håndværksmæssige integritet.

Signaturpose

Faktisk er det ikke bare “Italien” – men Napoli. Hvad kan byen i ekviperings øjemed?
– Der er noget, der hedder sprezzatura. Det stammer egentlig fra hoffet ved Urbino tilbage i begyndelsen af 1500-tallet. Sprezzatura er noget, man nødvendigvis må besidde for at være en dygtig hofmand. Det er en særlig form for nonchalance; Det er en yndefuld tilbageholdenhed. En velovervejet ligegyldighed. Men ikke mindst er det masken for den åbenlyse tilbageholdenhed og nonchalance. I ethvert scenarie skal man stræbe efter, at alt hvad man siger og gør, virker som om man ikke har tænkt over det – overhovedet. Sådan skal man også tænke, når man klæder sig.
I nyere tid er det blevet adopteret af Den Napolitanske Skrædderskole som stilfænomen. Napolitansk skrædderi er utrolig elegant, men også underspillet.

Napoli er byen, hvor røverhistorier, kunst, kultur og ikke mindst livsstil kulminerer. Den Napolitanske Skrædderskole blev vækket til live i en by, der var hovedstaden for den mandlige elegance, og den blev senere taget til sig af både Paris og Rom.

Napolitanske skræddere er ikke håndværkere. De er kunstnere. Enhver beklædningsgenstand, de laver, er et kunstværk i sig selv. Derfor har de heller ikke showrooms, men ateliers.

Når jeg nævner kunst og kultur, så er det også fordi, man hos napolitanske skræddere ofte vil kunne høre nogle små sjove sidehistorier om skrædderriet. Her er er vi ingen undtagelse. Vores skjorter kommer til verden i et gammelt studie, hvor blandt andre Sade og The Rolling Stones har indspillet musik, og meget charmerende er det stadig intakt med den limegrønne lydisolering og gamle plader på væggene.

Denne her går også ud til Sune…


Udover det er Napoli jo en havneby i det sydlige Italien, så de har et saltholdigt og varmt klima. Derfor er de også kendt for deres lette konstruktioner med for eksempel kun halvt- eller helt uforede jakker og en mappina-skulder (med små rynker der hvor ærmet er syet på skulderen) uden polstring. Den førnævnte underspillede elegance giver sig blandt andet til kende i det høje revers, som holder fokus ved skulderpartiet og giver et løftet look, samtidigt med at et ’tre bottoni su due-revers’ giver jakken et mere åbent og sporty look. Det er blot få af de mange distinktive features, der vil være at finde på en napolitansk jakke.

Biblioteket om man vil

All right. Hvad er din egen baggrund, siden du har hastet dig i krig med metervarer og konfektion?
– Jeg har altid været meget kvalitetsbevidst, mens jeg i mange år har leget med den romantiske tanke om at skabe mit eget en dag. Jeg elsker de små historier, som er med til at gøre ting specielle.
Jeg undersøgte markedet, greb chancen og kastede mig ud i det. Jeg rejste til Italien, hvor jeg var så heldig at støde på en meget imødekommende og dygtig napolitansk skrædder. På vores første møde, lærte han mig en masse om den napolitanske skrædderkunst. Jeg tror, han værdsatte min passion og entusiasme, for han tilbød mig, at jeg kunne komme ned og besøge hans skrædderi et par måneder efter med henblik på at lære mig op, hvor jeg kunne følge med i arbejdsgangen på det lille skrædderi. Jeg fik derfor muligheden for at se og lære med egne øjne, hvordan det hele fungerer, lige fra tekstilerne bliver rullet ud, kanvasen bliver syet, til et færdigt jakkesæt til sidst tager form.
De mellemliggende måneder gik så med at læse og studere den Napolitanske skrædderkunst og dens prægtige historie.

Hvordan foregår det så, hvis man har mod på at prøve dit koncept af?
– Så er det bare med at gribe telefonen og give mig et kald eller sætte sig ved tastaturet og sende en mail, så aftaler vi et passende tidspunkt til en personlig konsultation, hvor vi sammen ser på forskellige tekstiler, design og generelt, hvad der vil passe til vedkommendes behov, alt efter om det er til et bryllup, arbejde eller en sportsjakke i hør til at nyde en god cigar på den cubanske kyst. Alt kan i princippet lade sig gøre, og det er en af glæderne ved mit arbejde. Både for mig selv, men især også for mine kunder. Det er i hvert fald det, jeg oplever.

Papirmodeller i gemmerne

Mit job i denne sammenhæng er, at spore mig ind på, hvad kunden kan lide stilmæssigt, og hvilken kvalitet der vil passe bedst til klimaet og formålet. I fællesskab finder vi det rette snit og design. I sidste ende er det selvfølgelig op til kunderne selv at vælge, men jeg oplever, at min ekspertise er værdsat. 

Jeg tilbyder at komme til kunden, og det er hvad enten, det er på kontoret eller hjemme i kundens egne komfortable omgivelser. Efter en kunde har bestilt noget første gang, gemmes de præcise mål og papirmodeller i mit kundekartotek. Det betyder, at vi i fremtiden ikke behøver at gå hele processen igennem igen ved næste bestilling, medmindre man har været aktiv i fitness, så skal vi selvfølgelig måle på ny.  Allerede nu har jeg kunder, som jeg efterhånden kender ret godt. De kan sagtens finde på bare at ringe til mig og sige:

De der skjorter du lavede sidst, dem er jeg rigtig glad for; kan du ikke lave et par stykker mere af dem, og hvis der er andre i samme kvalitet, som du kunne forestille dig til mig, så lav et par stykker af dem også”.

Jeg har også lavet et ekstra jakkesæt til en god kunde, hvor han ringede til mig og fortalte, at han havde hørt om en bestemt kvalitet, som var god til at rejse med. Det skulle også være let, da det skulle bruges i et varmere klima. Herefter samlede jeg nogle forskellige passende tekstiler, som jeg forestillede mig, at han ville synes om. Jeg sendte nogle billeder til ham, og så valgte ud fra dem. Hele idéen er, at det skal være let tilgængeligt – også i en travl hverdag.

Hvad har du fået kreeret hidtil?
– Hvis du refererer til nogle af de specifikke varer, jeg har leveret indtil nu, så har jeg lavet lidt forskelligt. Både jakkesæt og skjorter i en lidt stærkere kvalitet, som er ideelle til hverdagsbrug på kontoret, men også lette sæt og skjorter i en finere kvalitet, som er gode til forretningsrejser til varmere klimaer, aftenarrangementer med videre. Både i form af finere bomuldstekstiler til skjorter, men også jakkesæt og jakker i en let super 180’s uld, som er ekstremt fine og bløde og nærmest ikke vil krølle.

Tilblivelse

Du nævner, at et godt jakkesæt ligefrem kan være en god investering?
– Det skal forstås som en investering i sig selv. Det er vigtigt, at tænke over sin påklædning, for det kan være med til at åbne nogle døre. Måden, hvorpå vi klæder os, er med til at fortælle noget om os selv. Den er med til at skabe andres helhedsbillede af os, og det er det første, nye bekendtskaber vil dømme os på. Som eksempel kan jeg nævne, at jeg var ude for at uddele mit visitkort for nogen tid siden. Her oplevede jeg, at en bil kom hen på siden af mig, rullede vinduet ned, og spurgte ind til, hvad det var, jeg gik og delte ud. Da jeg fortalte, at jeg lavede skræddersyet tøj, og var ude for at uddele mit visitkort, svarede de: ’’Så er det derfor, du ser så nydelig ud. Vi skulle bare høre, om vi gik glip af noget.’’ Det var to kvinder, og de ville da også meget gerne have mit kort. 

Havde jeg gået rundt i et par chinos og en pullover, så havde de nok ikke engang lagt mærke til mig.

Men det er ikke den eneste faktor. Et godt jakkesæt som er blødt og let med god bevægelsesfrihed, man kan holde ud at have på dagen lang – også i den bagende sommersol – vil tillade en at fokusere på dagens gøremål, fremfor hvornår man kan komme hjem og skifte. I forretningsøjemed kan det være med til at sikre, at man opnår den opmærksomhed, man fortjener, eller udvise respekt og seriøsitet, overfor dem man skal mødes med. Især i udlandet, eksempelvis i Tyskland eller Asien, kan det være vigtigt, for de har mere formelle traditioner, end vi er vant til herhjemme.
Det er også min opfattelse, at folk finder det interessant, hvis man kan fortælle om de små bevidste valg og historierne bag, for det løfter ligesom jakkesættet til noget mere end bare en ’’uniform’’.

Uniform


Dit koncept minder om made to measure – men så alligvel ikke?
– Det, jeg laver, er Made to Measure. Men det kan ofte være svært at gennemskue, hvad man kan forvente, af en der tilbyder Made to Measure. Der er desværre ikke altid lige stor gennemsigtighed i branchen. Nogle tager bare et par mål, og så bliver jakkesættet syet efter dem på noget, der mest af alt minder om en fabrik. I de tilfælde kan man langt fra være sikker på, at det man får, sidder som det skal.

Jeg tager selvfølgelig også mål, men derudover går jeg også ind og laver nogle specifikke tilretninger. Det kan for eksempel være den vinkel, ærmet er syet på skulderen. Jeg sørger for, at den vinkel matcher kundens positur. Det kan også være, at en standard-jakke vil falde asymmetrisk på en bestemt kunde.

Her har jeg mulighed for at gå ind og lave de nødvendige korrektioner, så vores jakker kommer til at falde korrekt. Vi går generelt bare ind og ser på kundens positur i alle aspekter, og så sørger vi for, at vores skræddersyede klæder kommer til at passe. Vi starter altid med at lave en papirmodel til hver kunde, og så bliver tekstilerne skåret ud efter den model.

Speedster

Vi skiller os også ud på andre punkter. Vores skræddere i Italien er det man kalder bespoke skræddere, hvilket giver os en større frihed, både i form af tilpasningen, som jeg har nævnt, men også i form af design og valgmuligheder. Bespoke skræddere er netop kendt for at lave førnævnte papirmodeller, og det er langt fra alle, der tilbyder Made to Measure, som gør det. Vi har også rigtig mange forskellige tekstiler af forskellige materialer og i forskellige kvaliteter. Vi har både blandinger af uld, cashmere, mohair, silke, alpaca og hør, men selvfølgelig også af ren uld, cashmere, silke, hør, bambus og meget mere. Vi har sågar også nogle tekstiler fra Loro Piana med høj vedholdenhed, som både er vandafvisende og vindtætte og derfor perfekte til det danske efterår.

Har du nogle priseksempler?
– Prisen afhænger selvfølgelig af, hvad man måtte ønske. Herunder tekstiler, om det skal være helt håndsyet, andre tilvalg med videre, men jeg kan lave jakkesæt fra 13.800 kroner, skjorter fra 1.395 kroner og frakker fra 15.850 kroner.
Når man tager vores konstruktion og metervarer i betragtning, er det ikke dyrt. Vi samarbejder kun med de dygtigste uldmøller i Italien og England, vores knapper er af perlemor, vores kanvas er med hestehår fra Milano, og vi benytter farosilke til håndstikninger og knaphuller.

Knapper. Tæt på.

Slutteligt – hvad mener du, at enhver dansk mand bør vide om herretøj?

Ditlev Lommer er aldrig længere væk end en mail eller et opkald, og han står med glæde til rådighed for spørgsmål eller blot generel interesse. Du kan skrive til info@ditlevlommer.com og telefonere på nummer 20 44 39 59. Ditlev har ydermere hjemmesiden Ditlevlommer.com

Tak for kaffe. Eller espresso.

Slutteligt – hvad mener du, at enhver dansk mand bør vide om herretøj?
– Forskellen på stangvarer og skrædderi. Og dertil forskellen på skrædderi og godt skrædderi.
Det lægger jeg selvfølgelig vægt på gennem min profession, men jeg mener faktisk også, at den danske mand skal blive mere kvalitetsbevidst, hvad angår tøj generelt. Det interessante er, at vi danskere jo rent faktisk er meget kvalitetsbevidste på rigtig mange områder, men når det gælder vores påklædning, så halter vi markant bagefter. Man skal ikke længere end over på den anden side af Øresund, før man selv hos vores svenske naboer vil kunne se en helt anden ekviperingskultur.

Glæden ved et sæt tøj, der sidder ordentligt og er syet af gode materialer, er bare en helt anden. Og det rør mig faktisk, når en kunde fortæller mig med lys i øjnene, at han lige har været i USA til møder, hvor det var 40 grader varmt, men han stadig følte sig godt tilpas i sit jakkesæt. Hvis man er villig til at betale en lille smule mere for sit tøj, vil man hurtigt finde ud af, at det er alle pengene værd.

My Pleasure med perlemor & hestehår på Facebook

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk