Det er nemt at blive fascineret af gammel mekanik og i særdeleshed, hvis sagerne står flot og fungerer. Sådan forholder det sig med den Morris Mini Van, som denne artikel omhandler. Jeg faldt over bilen på internettet – og kontaktede ejeren. Den historie skal du ikke snydes for.
Søren – du har en særlig bil. Hvad har vi med at gøre?
Det er – ganske kort – en Morris Mini Van MK3 fra 1973 med en 848cc motor.
Hvad kan du berette om modellen i almindelighed?
– Modellen er lavet fra 1960 til 1982 og i 521.494 eksemplarer. I modsætning til andre modeller, som fik lavede forskellige udskiftninger, så fortsatte varevogne og pick-up’er med at have skyderuder, udvendige dørhængsler og front som den første MK1. Der er dog lavet nogle forskelle som f.eks riller i taget og indvendige dørhåntag på varevogne MK1, MK2, MK3, MK4.
Og hvor og hvornår blev du personligt bekendt med modellen?
– Uha, jeg købte min første Mini i 1998, en 1980’er saloon og kørte til et Mini-træf i Nordjylland sammen med min lillebror, og det var der, jeg fik øjnene op for fællesskabet, der er i “Mini samfundet” og de mange sjove og flotte Mini modeller. Her er plads til alle Mini’er – uanset om de står originale, ombyggede, flotte eller slidte. Det var dog min første bil, og den hørte til i den slidte og rustne del af samlingen, så da den havde kørt et par år, var det tid til en udskiftning, og jeg faldt for en 30-års jubilæums model med blandt andet skørtesæt… Den fik jeg kørt rigtig mange kilometer i og begyndte at deltage i de internationale Mini-træf, der er hvert år i forskellige lande.
I 2009 var jeg lidt ældre og syntes ikke, at skørtesæt og store hjul (12″) var det fedeste længere, så en dag dukkede drømmebilen op i Kirke Værløse: En Mini Van fra ’73 som stod ret originalt med fine små 10″ hjul, den gamle front, skyderuder, den helt rigtige instrumentering et stort speedometer i midten. Ikke mere – og ikke mindre. Det var lige mig og til en pris, hvor jeg kunne være med. Jeg sprang på og købte den og gik kort tid efter i gang med at renovere den lidt med hjælp fra en god ven i Mini Klubben. Der blev sat skivebremser på, lavet rust og den blev malet, og så var jeg klar til nye eventyr i Mini Van’en.
Sammen med min lillebror og et par gode kammerater i en anden Mini Van har vi så deltaget i diverse Internationale Mini Meeting’s og haft nogle rigtige gode oplevelser og ture, der har bragt os og bilerne til Sydtyskland, Schweiz, Ungarn, Italien, Wales England, Belgien og Litauen og selvfølgelig rundt om i Danmark.
Nu er tiden så skiftet igen: Jeg blev i december far til en dejlig lille datter, og da der kun er to sæder i varevognen, og vi gerne vi afsted på familie tur, er jeg nød til at skille mig af med min ellers så elskede Mini Van og få mig en en Mini med fire sæder, så vores lille familie igen kan ud og nyde Mini-livet.
Og hvad kender du til dens tidligere liv?
– Desværre ikke noget…
Hvad har du gjort ved bilen siden da?
– Udover førnævnte, fik jeg for et års tid siden lavet en etape mere: Bunden og ladbunden blev skiftet og ny original bagbro, bremserør med videre blev monteret. Så er den lige blevet synet her i oktober måned 2017, og da det er en veteranbil, har den otte år til næste syn, som så vil være i oktober 2025…
Hvad har ud altid med i vognen på en køretur?
Jeg har typisk en lille kasse med, som rummer lidt værktøj, en rulle gaffertape bagi og et par andre småstumper. Jeg har heldigvis ikke rigtig brug for det, men tænker at den dag jeg ikke har det med, så…
Forsøg at beskriv det perfekte øjeblik i bilen?
– Den er nem! Det er bare at trille derudaf en sommerdag i solskinsvejr.
Hvad gør bilen særlig – og hvad kommenterer folk typisk på, når de ser den?
– Det er bare dejligt at køre i Mini – alle bliver glade, når de ser den, børn smiler og peger, og når man står og vasker den, kommer der altid en forbi med en kæk kommentar:
Den vokser ikke uanset hvor meget hvor meget, du vander den
eller
Hvorfor smider du den ikke bare i vaskemaskinen
Derudover kommer folk stort altid hen, hvis de selv har haft en Mini en gang i 60’erne eller 70’erne, og så får man en god historie eller bare en tommel op.
Hvad bør enhver mand M/K vide om en Morris Mini van?
– At det er en fantastisk bil, og hvis man vil det, er der et rigtig godt fællesskab omkring den i forhold til lokalklubber rundt omkring i landet, hvor vi tager nogle gode køreture sammen og spiser en iskage her og der. Men selvfølgelig skal man ogsp huske, at den er 45 år gammel, og selvom den er rigtig billig i forsikring, vægtafgift, stumper, at have og køre i, så skal man passe på rusten, den kan godt lide at stå indenfor om vinteren..
Hånden på hjertet – er det en keeper?
– Og hånden på hjertet er jeg ked af at skulle af med den, men når livet ændre sig, og der kommer børn ind i billedet, så må man jo følge med tiden – og tiden er ikke til to sæder for mig nu. Jeg må skifte til en anden dejlig gammel Mini med fire sæder, hvor vi kan få nogle nye dejlige familie oplevelser i.
Er bilen måske noget for dig? Mægtigt. Skriv da til Søren på mailsmoller@gmail.com
Har du selv en finurlig bil med en god historie, hører jeg gerne fra dig på nk@my-pleasure.dk