Home Depeche Lasse Bak Mejlvang om et rigtig godt fjæs, følelser i maven og ikke at tage en million billeder

Lasse Bak Mejlvang om et rigtig godt fjæs, følelser i maven og ikke at tage en million billeder

by Nicolai Klingenberg

Interview med fotograf Lasse Bak Mejlvang

Depechen er havnet hos en rar mand, der har kalenderen fuld af spændende opgaver og kameraet fuld af interessante fotografier. Tag vel imod Lasse Bak Mejlvang.

Lasse – hvad roder du med rent fotografisk for tiden?
– Jeg har lige været 14 dage i Palæstina. Jeg boede i en flygtningelejr, Balata, som lægger i byen Nablus på den nordlige Vestbred. Situationen er som altid ret anspændt dernede, og folk bor nu på 3. generation i lejren, da de ikke kan vende tilbage til deres hjemland på grund af den Israelske besættelse. For tiden sidder jeg og scanner og redigerer billeder dernede fra. Jeg synes, vi ser så mange actionbilleder med tåregas, soldater og flyvende sten. Jeg ønskede at gå ned i tempo, og skød derfor det hele på gammeldags mellemformats film.

Hvordan vil du beskrive din fotografiske stil overfor en person, som står med ryggen til dine fotos?
– Klassisk reportagefotografi, der nogle gange bliver strejfet af elementer fra det opstillede modefotografi.

Hvordan blev du i sin tid klar over, at du ville beskæftige dig med fotografering?
– Jeg var i praktik hos min onkel i syvende klasse. Han var gammeldags pressefotograf og tog mig med til boksekamp og bal med dronningen. Vi stod og fremkaldte billederne i et old-school mørkekammer, det var noget af det mest magiske, jeg havde prøvet. Samtidig var jeg ikke super skarp i skolen, da jeg havde alt for meget energi og krudt i røven. Siden syvende klasse har jeg faktisk aldrig været i tvivl om, hvad jeg skulle.

Et mindeværdigt øjeblik fra en fotooptagelse?
– I 2010 arbejdede jeg som fotograf for modemagasinet Vs. Vi var til modeuge i New York og fik pludselig et roundtable interview med Liv Tyler. Sådan et, hvor der sidder 10 journalister omkring et bord, som kunne stille hende spørgsmål i godt ti minutter. Det var vist i forbindelse med hendes samarbejde med G-Star. Jeg huskede hende nok mest for hendes optrædener i sin fars musikvideoer, og jeg synes hun er røv cool, så jeg tog chancen. Jeg tog et magasin under armen og sad med til interviewet – trods at de havde gjort det meget klart, at det ikke var tilladt at tage billeder. Vi fik smigret de to pr-agenter og hendes manager, så efter interviewet tillod de os to minutter til at fotografere hende. Hun spurgte, hvad vi skulle lave. Jeg foreslog hende, at hun kunne dyrke lidt yoga, og det kom der så det her billede ud af.

Hvad vil du gerne med dine fotos?
– Tilbage i 2006 blev jeg uddannet portræt- og modefotograf og arbejdede herefter i fire år med mode. Men fotografiet kan så meget mere. Det kan oplyse, skabe følelser og fortælle dybere historier. Derfor gik jeg i gang med at studere fotojournalisme, og det har jeg aldrig fortrudt. De muligheder,. som et kamera giver, er utrolige.

Det er et legitimt adgangskort til at gå ind i folks liv og vise de mest private sider fra deres liv. Det vil jeg gerne med mine billeder. Komme tæt på og give folk der kigger på dem en nysgerrighed.

Hvornår er kvinder efter din mening smukkest?
– Vi ser efterhånden en milliard virkemidler til at gøre kvinder smukkere. Make up, lys, vindmaskiner og photoshop. Ikke nok med det så kan man nu på sin telefon give sig selv glamour-hud på to minutter. Men jeg tror ærlig talt ikke, folk køber den, for vi kan sagtens se igennem diverse dårlige filtre. Det samme gælder med smukke kvinder. Hvis du kan stå ud af sengen om morgenen med uglet hår, uden make up og børste dine tænder og samtidig være smuk, så tæller det. Det her billede er af min kone fra et projekt vi lavede sammen i 2013, der handlede om at genfinde kærligheden. Skudt på små snapshot kameraer.

Hvad er den største fordel ved at være mand og fotografere kvinder?
– Jeg tror ikke nødvendigvis det er en fordel. Og da slet ikke efter hele den her MeToo-kampagne ruller. Det er ofte nemmere for kvinder at fotografere andre kvinder. Det er nemmere for dem at komme helt tæt på og opnå en tillid, da der naturligt vil være en anden form for distance mellem mand og kvinde.

Gode portrætter handler om at komme helt ind på folk og få deres personlighed frem. Det kan ofte gøres ved at vise dem en smule følsomme.

Og hvornår er et foto rigtig godt i din verden?
– Et godt fotografi skal imponere. På den ene eller den anden måde. Det skal få dig til at stoppe op og tænke nærmere over tingene. Det skal være et fotografi, du ikke helt kan slippe. Det kan gøres på mange måde og i forskellige genrer. Men for mig så er det optimalt, hvis det fortæller en historie og samtidig giver dig en følelse i maven.

Hvilken kvinde ville du helst fotografere og hvorfor?
– Skal jeg tænke dybt kommercielt, så vil jeg sige Kendall Jenner, af den helt simple grund at det ville komme virkelig bredt ud. Men hun siger mig ikke det store. Charlotte Gainsbourg derimod. Blot fordi hun er fucking sej og formår som en af de eneste i denne verden både at spille formidabelt skuespil og lave fantastisk musik.

Og så har hun et virkelig godt fjæs.

Hvad kan man gøre som amatør for lige at peppe sine fotografier op?
– Gør dig umage, når du fotografere – og lad være at tage en million billeder, bare fordi du kan. Det bliver de ikke bedre af. Og så fotografer på et rigtig kamera i stedet for din telefon.

Beira, Mozambique, historie om cykelkultur i Mozambique

Hvor kan man se mere til Lasse Bak Mejlvang?
– Man kan tjekke mit bureau Tomorrowmanagement.com her

Medina

… eller mit eget site Bakmejlvang.com

Tre hurtige til Lasse Bak Mejlvang:

Hvad byder resten af din vinter på?
– Lige nu er jeg i Bangladesh og arbejder sammen med Tomorrow Management på et kommercielt job. Derefter skal jeg ud og bo i en landsby og lave kampagne billeder for Mellemfolkelig Samvirke. Januar byder på en tur til Nigeria, og til februar skal jeg til New York og skyde modeuge for Maybelline. Der er masser at se til, men det er kun virkelig dejligt.

Må vi se et hverdagsfotografi fra din telefon og høre lidt om det?
– Jeg har en tradition om at gå til den lokale frisør, når jeg er ude og rejse. Resultatet er ikke altid perfekt, men oplevelsen slår aldrig fejl. Her er vi i Delhi som resulterede i en New Delhi Haircut, som senere viste sig at være ret tæt op af Tintins frisure.

Hvor og med hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid?
– Jeg har spist kylling med Milla Jovovitch på et studie i Paris. Dem, der har set Det Femte Element, vil vide, hvorfor det er sjovt. Chicken Good.

Du finder flere flotte Depeche-interviews på My-Pleasure.dk her

Facebook her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk